• 2025-05-13
  • 2 بازدید
  • 0 دیدگاه
  • سلامت

کاهش ۳ درصدی مرگ‌های جاده‌ای در سال ۱۴۰۳ / ۷ استان، عامل نیمی از تلفات تصادفات کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، براساس تازه‌ترین آمار منتشرشده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال…
کاهش ۳ درصدی مرگ‌های جاده‌ای در سال ۱۴۰۳ / ۷ استان، عامل نیمی از تلفات تصادفات کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، براساس تازه‌ترین آمار منتشرشده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال ۱۴۰۳، مجموع تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای به ۱۹۴۳۵ نفر رسید. این رقم نسبت به سال ۱۴۰۲ که ۲۰۰۴۵ نفر جان خود را از دست داده بودند، ۶۱۰ نفر کاهش داشته است که معادل ۳.۱ درصد کاهش در تلفات جاده‌ای است.

با وجود این کاهش، همچنان ۷ استان کشور در صدر فهرست مرگ‌بارترین مناطق قرار دارند. استان‌های فارس، تهران، خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و اصفهان با مجموع ۹۳۲۱ فوتی، معادل ۴۸ درصد کل جان‌باختگان تصادفات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

استان‌هایی با افزایش تلفات

درحالی‌که روند کلی کاهش را نشان می‌دهد، برخی استان‌ها شاهد افزایش چشمگیر تلفات در سال گذشته بودند:

یزد: افزایش ۱۵.۶ درصد

اردبیل: ۱۱.۹ درصد

کردستان: ۱۰.۷ درصد

گلستان: ۸.۵ درصد

خوزستان: ۶.۹ درصد

زنجان و قزوین: ۶.۲ درصد

سمنان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد نیز با افزایش‌های خفیف‌تر مواجه بودند.

استان‌هایی با کاهش چشمگیر

در مقابل، برخی استان‌ها در کنترل تلفات عملکرد بهتری داشتند:

خراسان جنوبی: کاهش ۱۹.۷ درصد

مرکزی: ۱۵.۶ درصد

آذربایجان غربی: ۱۳.۶ درصد

سیستان و بلوچستان: ۱۰.۹ درصد

پویش «نه به تصادف!» و اهداف آن

در واکنش به این آمار نگران‌کننده، وزارت بهداشت با همکاری نهادهای اجرایی، پویشی با عنوان «نه به تصادف!» را از اسفند ۱۴۰۳ تا فروردین ۱۴۰۴ اجرا کرد. این پویش با هدف ارتقاء فرهنگ رانندگی، آگاه‌سازی عمومی و کاهش تلفات جاده‌ای آغاز شده است.

به گفته‌ی دکتر حسین کرمانپور، معاون اجرایی این پویش، کاهش کنونی لزوماً به کمپین مرتبط نیست، اما «ذخیره‌ای از آگاهی عمومی برای تابستان آینده» محسوب می‌شود، دوره‌ای که همواره آمار تصادفات افزایش می‌یابد.

گام‌های بعدی پویش

فازهای بعدی پویش، به‌جای تمرکز صرف بر عامل انسانی، به سراغ اصلاح زیرساخت‌های جاده‌ای، ارتقاء ایمنی خودروها و بازنگری در قوانین راهنمایی و رانندگی خواهد رفت.

دکتر ظفرقندی، وزیر بهداشت، نیز با تأکید بر اهمیت مشارکت ملی، هدف نهایی پویش را کاهش مرگ‌ومیر و آسیب‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای عنوان کرد و آن را «خیر عمومی بدون مرزهای سیاسی» دانست.

با وجود کاهش نسبی تلفات جاده‌ای، هنوز راه درازی برای رسیدن به آمار مطلوب باقی مانده است. تمرکز بر آموزش، اصلاح قوانین و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل می‌تواند در کنار آگاهی عمومی، ایران را از فهرست کشورهای پرحادثه جاده‌ای خارج کند.

منبع خبر

بیا تو صدا