- 2025-12-02
- 3 بازدید
- 0 دیدگاه
- اخبار مهم
چشم حقیقیهای بازار سرمایه به نماد “خودرو”/نتایج توازن تولید و عرضه در ایرانخودرو
به گزارش اقتصادآنلاین، فهیمه اکبری صحت، براساس آمارهای منتشر شده در کدال، میزان تولید و فروش ایرانخودرو به صورت موازی در حال رشد است، طبق آمار، در ۸ماهه سال ۱۴۰۴ حدود ۳۳۶هزار خودرو تولید و بیش از ۳۲۴هزار دستگاه به فروش رسیده است. فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه در این رابطه گفت: در وهله اول باید گفت که روند فروش در ايران خودرو در مسیر واقعی قرار گرفته است و طرحهای پیشفروش از حالت مبهم خارج شده است. واقعیت این است که وقتی میزان تولید با میزان عرضه هماهنگ باشد، نشان میدهد، تولیدکنندگان برنامهریزی دقیقتری برای تولیدات آینده دارند و این موضوع برای سهامداران خرد بسیار مهم است.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: درحال حاضر بیشتر صنایع با مشکل تامین مالی رو به رو هستند و از آنجایی که سهم نظام بانکی در تامین مالی نقش اندکی ایفا میکند، صنایع باید از روشهای جدید تامین مالی استفاده کنند. پیشتر خودروسازان با استفاده از آينده فروشی و ارایه طرحهای پیشفروش با زمان مبهم تامین مالی میکردند که نتیجه آن انباشت سنگین تعهدات معوق بود که پس از هر دوره روی نماد خودروها هم تاثیر گذار بود. انتشار گزارشهای تعهدات معوق سنگین این سیگنال را به سهامداران خرد میداد که تولیدکنندگان توان تأمین مالی و تولید محصولات را ندارند. در نتیجه خروج پول از سهم بیشتر میشد.
وی افزود: درحال حاضر سطح تولید و عرضه در یک مسیر منطقی قرار گرفته است. وقتی فروش و تولید هماهنگ باشد درآمدها به طور مداوم وارد شرکتها میشود و نشان میدهد که شرکت از نظر مالی هم پایدارتر عمل میکنند.
وی تاکید کرد: این امر به شرکتها کمک میکند تا نقدینگی کافی برای ادامه عملیات و تولید بیشتر در آینده داشته باشند.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه، عدم هماهنگی میان تولید و فروش میتواند منجر به بیثباتی در بازار خودرو شود. در صورتی که تولید بیش از حد باشد، بازار ممکن است با کاهش تقاضا مواجه شود، یا برعکس، اگر تولید کم باشد، تقاضا برآورده نمیشود و مشتریان ممکن است خودروهای موردنظر خود را پیدا نکنند. همخوانی این دو فاکتور میتواند از این نوع مشکلات جلوگیری کند. سهامداران به صورت متناوب این روند را بررسی میکنند.
حسینی با بیان اینکه زمانی که تولیدکنندگان مجبور نباشند حجم زیادی خودرو را در مدت کوتاه تولید کنند تا به تقاضای بالا پاسخ دهند، میتوانند به کیفیت تولیدات خود توجه بیشتری داشته باشند، اظهار داشت: یکی از نکات مثبت در گزارش کدال ایران خودرو این است که با توجه به همخوانی بین تولید و فروش، اطلاعات واضحتری در مورد تقاضای بازار و رفتار مشتریان در دسترس است و این موضوع استراتژیهای فروش شرکت را برای سهامداران شفافیتتر میکند.به طور کلی، هماهنگی میان تولید و فروش خودرو یک وضعیت پایدار و بهینه برای صنعت خودرو به شمار میآید که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر کیفیتی مزایای زیادی دارد.
وی تاکید کرد: مزیت برابری تولید و فروش برای یک شرکت بورسی برای سهامداران به این مفهوم است که ظرفیت تولید یک شرکت با میزان فروش آن هماهنگ است و این موضوع به معنای مدیریت بهینه منابع و حتی کاهش هدررفت منابع و افزایش سودآوری است.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: آمار مهمترین منبع برای سهامداران بورسی هستند وقتی در سال ۱۴۰۲ تعهدات معوق ایران خودرو بیش از ۶۰هزار دستگاه بود و در ماه جاری به حدود ۳هزار دستگاه رسیده نشان میدهد که روند رشد خودرو در مسیر متوازنی قرار گرفته. چون طبق اعتقاد فعالان بازار سرمایه برابری تولید و فروش به شرکت کمک میکند تا سود خود را در سطحی پایدار نگه دارد. به طور کلی گزارشهای فعلی منتشر شده در کدال در بلند مدت میتواند منجر به افزایش ورود پول حقیقی به نماد خودرو میشود؛ البته این موضوع در بازه زمانی میان مدت اتفاق میافتد.

ارسال دیدگاه