• 2025-05-17
  • 3 بازدید
  • 0 دیدگاه
  • سلامت

هشدار به ابتلای کودکان به «سندرم اوتیسم دیجیتال» پس از استفاده افراطی از وسایل دیجیتال

به گزارش سلمت نیوز به نقل از ایلنا،در سال‌های اخیر، وابستگی به فناوری‌های دیجیتال در زندگی کودکان به طور چشمگیری…
هشدار به ابتلای کودکان به «سندرم اوتیسم دیجیتال» پس از استفاده افراطی از وسایل دیجیتال

به گزارش سلمت نیوز به نقل از ایلنا،در سال‌های اخیر، وابستگی به فناوری‌های دیجیتال در زندگی کودکان به طور چشمگیری افزایش یافته است. به‌ویژه پس از دوران کرونا، کودکان از سنین بسیار پایین‌تر، از حدود دو یا سه ماهگی، در معرض ابزارهای دیجیتال مانند موبایل، تبلت، تلویزیون و لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند. این روند نه‌تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان مشهود است و والدین بسیاری به دلیل سبک زندگی جدید، به‌ویژه استفاده از آموزش‌های آنلاین، به طور ناخودآگاه کودک خود را در معرض این دستگاه‌ها قرار می‌دهند.

سندرم اوتیسم پس از مواجهه با دیجیتال

«سعید صادقی»، عضو هیئت علمی پژوهشکده مغز و علوم شناختی دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد که در این وضعیت، کودکانی که به‌ویژه در سال‌های اولیه زندگی خود با دستگاه‌های دیجیتال ارتباط زیادی پیدا می‌کنند، ممکن است با مشکلاتی نظیر کاهش تماس چشمی، ناتوانی در برقراری ارتباط کلامی و اجتماعی و بی‌توجهی به نام خود مواجه شوند. این علائم، که مشابه علائم اوتیسم است، تحت عنوان «سندرم اوتیسم پس از مواجهه با وسایل دیجیتال» شناخته می‌شود.

وی افزود: «در مطالعات اخیر، مشاهده شده است که کودکانی که زمان زیادی را در معرض این ابزارها می‌گذرانند، با تغییرات اساسی در مهارت‌های اجتماعی و شناختی مواجه می‌شوند. به طور خاص، در تعاملات اجتماعی با دیگران ضعیف‌تر می‌شوند و توانایی‌های ضروری مانند فهم هیجانات دیگران و برقراری ارتباط انسانی را از دست می‌دهند.»

پژوهش‌های آزمایشگاهی و انسانی

صادقی در ادامه با اشاره به آزمایش‌های انجام شده در پژوهشکده مغز و علوم شناختی، گفت که این پژوهش‌ها روی موش‌های آزمایشگاهی نیز انجام شده است. در این آزمایش‌ها، موش‌ها پس از قرار گرفتن در معرض دستگاه‌های دیجیتال، رفتارهایی مشابه اوتیسم از خود نشان دادند؛ رفتارهایی همچون تکرار حرکات، بی‌علاقگی به تعاملات اجتماعی و عدم توانایی در برقراری ارتباط با دیگران.

توصیه‌های علمی برای والدین

صادقی همچنین برای والدین توصیه کرد که برای رشد طبیعی مغز کودکان، استفاده از وسایل دیجیتال باید محدود باشد. برای کودکان زیر دو سال، استفاده از هرگونه وسیله دیجیتال باید کاملاً ممنوع باشد. برای کودکان بین دو تا پنج سال نیز، اگرچه استفاده از این دستگاه‌ها ممکن است گریزناپذیر باشد، اما مدت زمان استفاده نباید از یک ساعت در روز بیشتر باشد و والدین باید در کنار کودک نشسته و با او در طول تماشای برنامه‌های آموزشی گفتگو کنند.

وی تاکید کرد: «رشد طبیعی کودک نیازمند تعاملات انسانی است. کودک باید در محیط واقعی، با والدین و دیگر افراد اجتماعی ارتباط برقرار کند تا مهارت‌های پایه‌ای همچون زبان‌آموزی، توانایی درک احساسات دیگران و یادگیری رفتارهای اجتماعی را کسب کند.»

به‌طور کلی، پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که مواجهه مداوم و افراطی با وسایل دیجیتال می‌تواند پیامدهای منفی جدی برای رشد مغز و مهارت‌های اجتماعی کودکان به همراه داشته باشد. بنابراین، برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در آینده، والدین باید مراقب استفاده از این دستگاه‌ها در سنین پایین‌تر باشند و اجازه دهند تا کودکان در یک محیط طبیعی و اجتماعی رشد کنند.

منبع خبر

بیا تو صدا