- 2025-02-08
- 6 بازدید
- 0 دیدگاه
- اخبار مهم
نگاهی به مثلثهای موفق فیلمهای کمدی به بهانه اکران «تاکسیدرمی» | ما سه نفر، شما همه
![نگاهی به مثلثهای موفق فیلمهای کمدی به بهانه اکران «تاکسیدرمی» | ما سه نفر، شما همه](https://itimes.ir/wp-content/uploads/2025/02/جشنواره-تاکسیدرمی-2-scaled.jpg)
«تاکسیدرمی» بهعنوان اولین تجربهی کارگردانی «محمد پایدار» این روزها یکی از آثاری است که در بخش مسابقهی جشنوارهی چهلوسوم حضور دارد. این اثر بر اساسِ یک داستانِ واقعی شکل گرفته است. فیلم از طرفی ماجرای عبدالرضا پهلوی را بیان میکند و از طرفِ دیگر ماجرای آمدن دو مامور امنیتی موساد برای بُردن گوزن زرد به اسرائیل را. آنطور که سازندگانِ اثر میگویند، این کشور در سال ۱۳۴۸ گورخر ایرانی را به آن کشور بُرده و بعد هم تلاش میکند تا به کمک «عبدالرضا» گوزن زرد را نیز با خود ببرند.
به گزارش فیلم نیوز، در این اثر سه بازیگر مجید صالحی، حسن معجونی و هادی کاظمی به عنوانِ یک مثلث عمل میکنند. این اما اولین اثری است که در آن سه بازیگر همراه با یکدیگر، فیلم را شکل میدهند. به همین بهانه سراغِ کمدیهایی رفتیم که بهجای زوجِ سینمایی از یک مثلث از بازیگران بهره بردهاند.
مجید صالحی، حسن معجونی و هادی کاظمی | تاکسیدرمی | محمد پایدار | 1403
مثلث کمدی «تاکسیدرمی» ار مجید صالحی، هادی کاظمی و حسن معجونی تشکیل شده است.
مجید صالحی، حسن معجونی و هادی کاظمی هر سه تجربهی بازیگری در آثار کمدی را دارند، اما «تاکسیدرمی» تجربهای متفاوت برای آنان است؛ چرا که لایههایی طنز تلخ در این اثر با جدیت آمیخته شده است. در کنارِ این سه بازیگر، بیژن بنفشهخواه و فرزین محدث نیز حضوری چشمگیر دارند. اما این ترکیبِ سهنفره، یکی از نقاط قوت تاکسیدرمی است، آنان ریتم، کنش و هماهنگی خاصِ یک اثرِ کمدی را به خوبی درک و رعایت کردهاند و البته جز این هم انتظاری از بازیگرانی نیست که در طول سالهای فعالیت خود علاوه بر بازی در آثار کمدی فراوان، نشان دادهاند که توانایی ایفای نقشهای متفاوتتر را نیز دارند.در این میانِ بار اصلی بر دوشِ «مجید صالحی» است. او اگرچه قبلتر به عنوان بازیگری کمدی شناخته میشد؛ اما در این سالها نقشهای جدیِ ماندگاری را از خود به یادگار گذاشته است و حالا در «تاکسیدرمی» رجعتی دوباره به سینمای کمدی داشته است. او با گریمی متفاوت، نقش «عبدالرضا پهلوی» را ایفا میکند و در کنار حسن معجونی و هادی کاظمی، ترکیبی هماهنگ را شکل دادهاند که لحظاتی سرخوشانه را برای مخاطب ایجاد میکند. آناهیتا درگاهی و فرزین محدث، دیگر بازیگرانِ این فیلم هستند.
جواد عزتی، عباس جمشیدیفر و سعید آقاخانی | تمساح خونی | جواد عزتی | 1402
مثلث تمساح خونی را جواد عزتی، عباس جمشیدیفر و سعید آقاخانی تشکیل داده بودند.
تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی، یکی از فیلمهای کمدی-اکشن سال ۱۴۰۲ بود که توانست فروش بسیار بالایی داشته باشد و آزمونِ موفقی برای عزتی در زمینهی کارگردانی باشد. در این فیلم بازیگران مطرحی چون جواد عزتی، عباس جمشیدیفر و سعید آقاخانی بار اصلی درام را برعهده دارند. داستان فیلم حول محور دو دوست و همکار به نامهای هومن و پیمان میچرخد که به دلیل مشکلات مالی تصمیم میگیرند با پول شرکت، وارد یک قمارخانه زیرزمینی شوند تا یکشبه ثروتمند شوند. اما شرایط مطابق انتظار آنها پیش نمیرود و آنها درگیر ماجراهای پیچیده و خطرناکی میشوند.جواد عزتی، که یکی از محبوبترین و پرفروشترین بازیگران سینمای ایران است، در این فیلم علاوه بر کارگردانی، نقش اصلی را بر عهده دارد و تمساح خونی نقطه عطفی در کارنامه هنریاش محسوب میشود. او در این فیلم روی دیگری از خود را به نمایش گذاشته و بهنوعی تواناییهایش در کارگردانی ژانر کمدی را نشان داده است. عزتی برای بازی در این فیلم نیز ایدههای جدیدی را به شخصیتِ خود اضافه کرده است. عباس جمشیدیفر که در چند سال اخیر با نمایش خانگی و آثار تلویزیونی دوباره مورد توجه قرار گرفته، در این فیلم نقش پیمان را بازی میکند. او در این فیلم، مدام هومن را به دردسر میاندازد و خودش نیز در این مسیر قربانی میشود. اجرای کمیک و طبیعی جمشیدیفر یکی از نقاط قوت فیلم است. آقاخانی نیز بدون افتادن در ورطههای مرسوم به خوبی توانسته است نقشِ آدم دغلباز و سادهلوحی را ایفا کند و سهمِ مهمی در این کمدی- اکشن داشته باشد. بازیها روایت مناسب، شوخیهای متناسب و صحنههای اکشن جذاب، سبب شد تا عزتی، نمرهی قابل قبولی در کارگردانی از آنِ خود کند.
پژمان جمشیدی، احمد مهرانفر، محسن کیایی | دینامیت | مسعود اطیابی | 1400
دینامیت با مثلث کیایی، مهرانفر و جمشیدی توانست در دوران کرونا مردم را به سینماها بکشاند.
«دینامیت» داستان دو دوست ارزشی با عقاید سفت و سخت مذهبی است که در جستوجوی خانه، به آپارتمانی در شمال تهران میرسند. همسایههای آنها دو دختر دانشجو هستند که زندگی کاملاً متفاوتی دارند. فیلم تلاش میکند پیامهایی مانند تعادل در زندگی و احترام به عقاید را منتقل کند. در این فیلم پژمان جمشیدی، احمد مهرانفر، محسن کیایی، یک تیم سهنفره هستند که یکی از پرفروشترین کمدیهای سالِ 1400 را شکل دادند. پژمان جمشیدی که روزگاری ستارهی فوتبال بود، حالا سالهاست که به یکی از پولسازترین بازیگران سینمای ایران تبدیل شده است. او در «دینامیت» حضوری متفاوت دارد و تلاش میکند تا از کلیشههای همیشگی فاصله بگیرد. محسن کیایی، نیز در «دینامیت» یکی از نقشهای کلیدی را ایفا میکند و همان شیرینی همیشگی را در بازی خود ارائه میدهد. احمد مهرانفر نیز که بیش از هر چیز با نقش ارسطو در سریال «پایتخت» شناخته میشود، در «دینامیت» حضوری متفاوت دارد و توانسته بخشی از پتانسیلهای بازیگری خود را ارائه دهد.
رضا عطاران، احمد مهرانفر و مهدی هاشمی | انفرادی | مسعود اطیابی | 1398
اطیابی در ادامه تشکیل مثلثهای کمدی در آثارش در انفرادی از تیم سه نفره مهدی هاشمی، احمد مهرانفر و رضا عطاران بهره برد.
رضا عطاران، احمد مهرانفر و مهدی هاشمی، مثلثِ بازیگرانِ «انفرادی» بودند. سه مرد که پولهایشان را یک مؤسسه اعتباری بالا کشیده و حالا برای زنده ماندن، تصمیم میگیرند هر طور شده به زندان بیفتند؛ اما هر کار میکنند، به هدفشان نمیرسند. این سه بازیگر سالهاست که یکی از تأثیرگذارترین چهرههای کمدی ایران هستند. از سریالهای تلویزیونی گرفته تا فیلمهایی که گاه نقشِ طنز داشتهاند و گاه کمدی؛ اما هر چه هست، یکی از تاثیرگذارترین ستونهای اثر بودهاند. انفرادی البته طنزِ زیرکانهای ندارد و فیلم کاملا بر بستر شوخیهای سطحی استوار است، اما مثلثِ بازیگران میتوانند گلیمِ فیلم را تا حدودی از آب بیرون بکشند و موقعیتهای کمیک را در اوج نگه دارند. این بازیگران تلاش کردهاند تا یک بازی متفاوت از خود نشان دهند.
پژمان جمشیدی، سام درخشانی و حامد کمیلی | خوب، بد، جلفِ 2 | پیمان قاسمخانی | 1398
مثلث کمیلی، درخشانی و جمشیدی در «خوب بد جلف / ارتش سری» برای نخستین بار کنار هم قرار گرفتند.
«خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» ادامهای بر فیلم اول است، اما این بار با روایتی جاسوسی-اکشن. این فیلم بار دیگر پژمان جمشیدی و سام درخشانی را در نقش خودشان وارد ماجرایی میکند که برای آنها بیش از حد بزرگ و پیچیده است. اما تفاوتی که این قسمت با فیلم اول دارد، حضور پررنگتر محور امنیتی و سیاسی است. پژمان جمشیدی و سام درخشانی که در فیلم اول با شوخیهای کلامی و موقعیتهای کمیک طبیعی، یک زوج کمیک موفق را شکل داده بودند، اینبار درگیر داستانی میشوند که یک ضلع دیگر، یعنی حامد کمیلی را نیز در خود دارد. جمشیدی همچنان با همان شیرینزبانی و سادگی خاص خود، بار طنز فیلم را به دوش میکشد. سام درخشانی نیز با تلاش برای ایجاد تضاد با شخصیت پژمان، در تقویت کمدی نقش دارد؛ اما این دو را «حامد کمیلی» نیز همراهی میکند. او به عنوانِ یک ضدقهرمان، نقش مهمی در ایجادِ فضای طنز کار دارد و با آن استایل جدی، پتانسیل خلق لحظات طنز را برای مخاطب ایجاد میکند. قاسمخانی را میتوان استاد خلق موقعیتهای طنز خاص و نو دانست و در این فیلم با انتخابِ بازیگرانش، ظرافتهای یک اثر کمدی را با دیالوگهای هوشمندانه و موقعیتهای طنز ایجاد کرده و در نهایت فیلمی خلق کرده است که در آن مخاطب لحظاتِ بسیاری برای خندیدن دارد.
پژمان جمشیدی، سام درخشانی و حمید فرخنژاد | خوب، بد، جلف | پیمان قاسمخانی | 1395
پژمان جمشیدی، سام درخشانی و حمید فرخنژاد یکی از بهترین مثلثهای کمدی در فیلم «خوب، بد، جلف» بودند.
«خوب، بد، جلف» اولین تلاشِ پیمان قاسمخانی در کارگردانی است؛ اما او در اولین تجربهاش نشان داد که میتواند در این راه موفق باشد. مانی حقیقی یک کارگردان هنری سینما از طرف تهیهکنندهاش تحت فشار است تا از پژمان جمشیدی و سام درخشانی برای بازی در نقشهای اصلی فیلمش استفاده کند. از نظر کارگردان آنها بدترین انتخابهای ممکن هستند، اما اگر میخواهد که فیلم را بسازد مجبور است در مدت کوتاهی آنها را به نقشهایشان نزدیک کند و این کار آسانی نیست. آنها از سرگرد شادمان که نقش آن را «حمید فرخنژاد» بازی میکند، به عنوان کارشناس انتظامی کمک میگیرند و بدین ترتیب این مثلث شکل میگیرد. این دو بازیگر (پژمان جمشیدی و سام درخشانی) در حالیکه مجبور به گذراندن زمانی برای آموزش هستند، در یک ماجرای قتل واقعی درگیر میشوند.شوخیهای میانِ این سه نفر، بر اساس دیالوگهای پینگ پونگی رد و بدل میشود که هر سه بازیگر به خوبی توانستهاند از پسِ آن برآیند.
بهرام رادان، محسن کیایی و سحر دولتشاهی | بارکد| مصطفی کیایی | 1394
ترکیب سه نفره رادان، کیایی و دولتشاهی در فیلم «بارکد» جواب داد.
«بارکد»، اگره فضای متفاوتی از دیگر آثار کارگردانی چون «مصطفی کیایی» را دارد؛ اما مانند همیشه دغدغههای اجتماعی او را نشان میدهد و با وجود آنکه فیلم فضای سرخوشانهای دارد؛ اما به مسایلی مانند مواد مخدر، نظام سرمایهداری و مسائل اجتماعی در آن توجه شده است. بخش مهمی از بارِ کمدی اثر بر شوخیهایی است که در دیالوگهای میان کیایی، رادان و دولتشاهی بیان میشود و فیلمساز کنایههایی نیز به آثار سینمایی و تلویزیونی مانند «بریکینگ بد»، زده است. در بررسی این فیلم، نمیتوان از حضورِ پرقدرتِ بازیگران گذشت. بهرام رادان در فیلم، یکی از متفاوتترین بازیهای خود را ارائه و نشان داده است که در آثارِ کمدی نیز میتواند مانند آثار ملودرام موفق عمل کند، همان اتفاقی که کموبیش در بیپولی و همچنین آتشبس نیز از خود نشان داد. بازی او در کنار ضرباهنگ تند فیلم، از نقاط قوتی است که به جذابیت «بارکد» کمک کرده است. علاوه بر او، محسن کیایی و سحر دولتشاهی نیز اجرای باورپذیری از خود ارائه دادهاند تا اثری ریتمیک و پرانرژی خلق شود. حالا سالها پس از ساختِ این فیلم، همچنان میتوان آن را بهعنوان یک فیلمِ خوب دید.
رضا عطاران، جواد رضویان و حامد کمیلی | اخلاقتو خوب کن | مسعود اطیابی | 1390
مسعود اطیابی در دومین تجربه کمدی خود از تیم سه نفره جواد رضویان، رضا عطاران و حامد کمیلی استفاده کرد.
«اخلاقتو خوب کن» با بهرهگیری از بازیگرانی چون رضا عطاران، جواد رضویان و حامد کمیلی، یکی از موفقترین کمدیهایی بود که در سالِ 90 اکران شد. کارگردان در این اثر تلاش کرده است تا با تلفیق کمدی و مفاهیم معنوی، حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد. بخش مهمی از بار فیلم بر دوش «رضا عطاران» است و هم او و هم کارگردان، بر این نکته واقف هستند و به همین خاطر است که عطارانی در این فیلم دیده میشود که همان جذابیتهای متداول در بازی خود را ارائه میدهد و در عینِ حال با ایدههای جدید، تصویری متفاوت از خود نشان مخاطب میدهد. حامد کمیلی در نقش کلیدی فیلم، شخصیتی متفاوت از کارهای قبلی خود را ایفا میکند. او با این فیلم نشان داد که میتواند در نقشهای متفاوتتری نیز ظاهر شود. جواد رضویان نیز که نقش فرشتهای وروجک و شوخطبع را بر عهده دارد، یک فرشتهی متفاوت را به نمایش میگذارد.
پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی و رامبد جوان | مومیایی 3 | محمدرضا هنرمند | 1379
در اواخر دهه هفتاد، سینمای ایران تحت سلطه فیلمهای عاشقانه جوانپسند بود، اما نوع کمدی مومیایی 3، بهویژه تصویر دیگرگون از پلیس، اثری متفاوت را رقم زد. فیلم داستان یک پلیس بازنشسته را روایت میکند که درگیر ماجرای یک مومیایی میشود، اما در لایههای زیرین خود به زوال اجتماعی و ناکارآمدی بوروکراسی میپردازد. مومیایی ۳ با ترکیب بازیگران برجسته مانند پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی و رامبد جوان، یک کمدی پرتحرک خلق کرد. در «مومیایی 3» پرویز پرستویی در نقش سروان قربانی، یک افسر وظیفهشناس و صادق را بازی میکند. او که با فیلمهایی چون لیلی با من است و مارمولک، توانایی خود را برای بازی در نقشهای کمدی نشان داده بود، حالا در این فیلم نیز با یک بازی دقیق و متفکرانه، بخشِ مهمی از داستان را به دوش میکشد. مهتاب کرامتی نیز بازیای با ظرافت و دقت دارد، به طوری که توانست سربلند از آزمونِ بازیگری در یک اثر کمدی بیرون بیاید. این مثلث را رامبد جوان کامل کرد که در آن سالها یکی از بازیگرانِ بفروشِ سینمای ایران بود و هنوز مانده بود تا کارگردانی کند و فیلم مفرحی چون «ورود آقایان ممنوع» را بسازد. این سه بازیگر با استفاده از قابلیتهای خود توانستند در مومیایی بازیهایی متنوع و عمیق به نمایش بگذارند.
ارسال دیدگاه