- 2025-02-09
- 5 بازدید
- 0 دیدگاه
- اخبار مهم
مروری بر فیلمهای مهم کارنامه ساره بیات به بهانه قرار گرفتن نامش در فهرست نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «چشم بادومی» | شکوه بازگشت
![مروری بر فیلمهای مهم کارنامه ساره بیات به بهانه قرار گرفتن نامش در فهرست نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «چشم بادومی» | شکوه بازگشت](https://itimes.ir/wp-content/uploads/2025/02/مردم-شاخص-1-scaled.jpg)
ساره بیات بعد از چند سال دوری از سینما امسال با فیلم «چشمبادومی» مجددا در جشنواره چهلوسوم فیلم فجر ظاهر شده. او در این فیلم نقش مادر دختری از نسل جدید را بازی میکند؛ دختری که به خاطر تب تند طرفداری از گروههای موسیقی کرهای، به خوانندهای علاقهمند شده. بیات اوج استیصال و خستگی یک مادر را در مواجهه با طرز فکر و علایق دخترش به نمایش گذاشته. در دهمین روز جشنواره فیلم فجر، داوران نام ساره بیات را برای بازی در این فیلم جزو بهترین بازیگران نقش مکمل زن قرار دادهاند.
به گزارش فیلمنیوز، به بهانه قرار گرفتن نام ساره بیات در فهرست نامزدهای سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره چهلوسوم، مروری داریم بر مهمترین آثار کارنامه این بازیگر.
جدایی نادر از سیمین | اصغر فرهادی | 1389
ساره بیات با فیلم «جدایی نادر از سیمین» به چشم آمد.
اصغر فرهادی برای نقش راضیه از تعداد زیادی بازیگر تست گرفت و ساره بیات هم یکی از همین بازیگران بود. خودش در مصاحبهای گفته که برای رسیدن به این نقش مدتها با چادر و مقنعه در محلههای پایین شهر میگشته و برای رفتن به همهجا از مترو و اتوبوس استفاده میکرده تا بتواند کاملا در این قالب قرار بگیرد و راضیه را با تمام وجود درک کند. ساره بیات درحالی نقش راضیه را بازی کرد که پیش از آن بازیگر نبود و این مسئله به امتیاز مهمی برای بازیاش تبدیل شد. او با چهرهای پف کرده و خسته و رنگی زرد درحالیکه مدام نفسنفس میزد، به خانه نادر میآمد و آثار خستگی و بیحالی کاملا در چهره و لحن حرف زدنش نمایان بود. بیات کاملا توانسته بود از قالب یک بازیگر بیرون بیاید و راضیه را با تمام وجودش زندگی کند. در بیستونهمین جشنواره فیلم فجر، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در نقش راضیه گرفت و بطور مشترک با لیلا حاتمی و سارینا فرهادی خرس نقرهای جشنواره برلین را گرفت.
خداحافظی طولانی | فرزاد موتمن | 1393
«خداحافظی طولانی» یکی از فیلمهای خاص کارنامه ساره بیات است.
ساره بیات در فیلم «خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد موتمن نقش زنی به نام ماهرو را داشت که در روزهای آخر زندگیاش از همسرش یحیی میخواست اگر بیماریاش به مراحل بالا رسید او را خلاص کند و اجازه ندهد با دستگاه زندگی کند و همه را آزار دهد. یحیی قبول نمیکند اما وقتی اصرارهای ماهرو را میبیند میپذیرد. بعد از مرگ ماهرو، یحیی به زندان میافتد اما بعد از آزادی هم آرامش ندارد و مدام ماهرو را در زندگیاش حاضر میبیند. حتی زمانی که تصمیم به ازدواج مجدد میگیرد باز هم فکر ماهرو دست از سرش برنمیدارد. ساره بیات ابتدا خوشرو و زیبا به نظر میرسد و رفتار محبتآمیزی با یحیی دارد اما رفتهرفته چهرهاش رنگ میبازد و به عاملی برای آزار او تبدیل میشود. بازی ساره بیات در نقش یک بیمار و تغییر حالت و رفتارش در طول فیلم قابلتوجه است.
ناهید | آیدا پناهنده | 1393
ساره بیات در «ناهید» نقش زنی که درگیر زندگی گذشته است را بازی کرد.
در فیلم «ناهید» با زنی تنها با بازی ساره بیات روبهرو هستیم؛ زنی که به خاطر اعتیاد همسرش از او جدا شده و حالا باید خرج زندگی خودش و پسربچهاش را از طریق تایپ پایاننامههای دانشجویی دربیاورد. او دلباخته مردی به نام مسعود است اما میداند اگر با او ازدواج کند مجبور است قید پسرش را بزند. همسر سابقش حضانت فرزند را منوط کرده است به ازدواج نکردن او و حالا سر دوراهی گیر کرده است. در عینحال صاحبخانه عذرش را خواسته و او هم ماندن ناهید در آن خانه را مشروط کرده است به پذیرش پیشنهاد غیراخلاقیاش و همین هم اوضاع را برای ناهید سختتر کرده است. ناهید به عنوان زنی مصیبتدیده و تنها بسیار باورپذیر و ملموس ساخته شده و احساسات مخاطب را کاملا درگیر میکند. بخش مهمی از اهمیت فیلم به ویژگیهایی است که برای این شخصیت در نظر گرفته شده و ساره بیات هم از پس آن برآمده است.
عادت نمیکنیم | ابراهیم ابراهیمیان | 1394
«عادت نمیکنیم» از جمله فیلمهای مهم کارنامه ساره بیات است.
در فیلم «عادت نمیکنیم»، ساره بیات نقش همسر یک استاد دانشگاه را بازی کرد؛ زنی که به رابطه همسرش با یک دختر جوان مشکوک است و مدام آنها را زیر نظر دارد. با مرگ دختر جوان بحرانی پیش رویش قرار میگیرد. با اینکه بیات در این فیلم به نسبت آثار قبلیاش چندان متفاوت ظاهر نشد اما بازیاش کنار هدیه تهرانی، محمدرضا فروتن و حمیدرضا آذرنگ به چشم آمد و درکل موفق شد بازی قابلقبولی به نمایش بگذارد. او برای ایفای این نقش از چشنواره سیوچهارم فیلم فجر، نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
بیستویک روز بعد | محمدرضا خردمندان | 1395
ساره بیات در «بیست و یک روز بعد» نقش مادری که بیماری سختی دارد را بازی میکند.
ساره بیات در فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» با گریمی متفاوت به عنوان یک مادر مبتلا به بیماری سرطان جلوی دوربین رفت. بازی مقابل دوربین با موهای ریخته، چهرهای زرد و چشمهای گود افتاده و سیاه، چالش بسیار مهمی برای این بازیگر بود. گرچه محور اصلی فیلم «بیستویک روز بعد» پسری نوجوان بود و ساره بیات بازی چندان طولانی در فیلم نداشت اما با اینحال توانسته بود مادری را که حتی در بیماری هم درگیر زندگی پسرش است را بهخوبی نمایش دهد.
عنکبوت | ابراهیم ایرجزاد | 1398
ساره بیات در فیلم «عنکبوت» نقش همسر یک قاتل زنجیرهای را بازی کرد.
فیلم «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرجزاد براساس فیلمنامه اکتای براهنی درباره زندگی واقعی سعید حنایی، قاتلی زنجیرهای در شهر مشهد ساخته شده. قاتلی که شانزده زن خیابانی را برای پاک کردن فساد از جامعه به قتل رسانده بود. ماجرا از جایی شروع میشود که یک راننده مسافرکش به همسر سعید با بازی ساره بیات تعرض میکند و مقدمهای میشود بر قتلهای زنجیرهای که توسط او رقم میخورد. همسر سعید از چیزی مطلع نیست اما مدام شک میکند و در پایان هم وقتی متوجه میشود چه اتفاقی رخ داده است، برخلاف مادرشوهر و پسرش پای کارهای همسرش نمیایستد. بیات در این فیلم نقش زنی عامی از طبفه پایین جامعه را بازی کرده و جنس بازیاش زمان مواجهه با قتلهای همسرش قابل توجه است.
چشم بادومی | ابراهیم امینی | 1403
«چشم بادومی» بازگشت دوبارهای برای ساره بیات بود.
ساره بیات بعد از چند سال دوری از سینما، امسال با بازی در فیلم «چشم بادومی» به کارگردانی ابراهیم امینی بار دیگر در جشنواره حضور دارد. او در این فیلم نقش مادری را ایفا میکند که دنیای دختر نوجوانش را درک نمیکند. نمیتواند بپذیرد دخترش به خاطر یک خواننده کرهای تا این حد تحتتاثیر قرار گرفته باشد و زندگی خودش را به خطر بیندازد. ابتدا تلاش میکند با دعا و طلسم او را به راه بیاورد اما رفتهرفته به دنیای دخترش قدم میگذارد و متوجه میشود مواجههاش با علایق نسل جدید اشتباه بوده است. بیات بیحوصلگی، خستگی و استیصال یک مادر را بهدرستی منتقل کرده است. بیات برای بازی در این فیلم نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده است.
ارسال دیدگاه