طرح جنجالی دو طبقه کردن آزادراه تهران-کرج / پروژه‌ای که محکوم به شکست است!

به گزارش اقتصادآنلاین، چندی پیش جلسه‌ای با محوریت بررسی امکان‌سنجی و انتخاب سرمایه‌گذار برای احداث کمربندی جنوبی استان البرز و…

به گزارش اقتصادآنلاین، چندی پیش جلسه‌ای با محوریت بررسی امکان‌سنجی و انتخاب سرمایه‌گذار برای احداث کمربندی جنوبی استان البرز و دوطبقه کردن آزادراه تهران–کرج برگزار شد. در این نشست، هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، به همراه عبداللهی، استاندار البرز حضور داشتند.

واکنش کارشناسان

انتشار خبر این جلسه، واکنش منفی کارشناسان حوزه حمل‌ونقل را به‌دنبال داشت. آنان تأکید کردند که چنین پروژه‌ای نه‌ تنها گرهی از ترافیک باز نخواهد کرد، بلکه مصداق روشن تداوم «خودرو‌محوری» است. به گفته آنها «چاه تفکر خودرو‌محور» پایانی ندارد و هرچه بیشتر در آن فرو رویم، مشکلات جدی‌تر خواهد شد.

پیامدهای منفی اجرای طرح

کارشناسان مخالف، تبعات احتمالی اجرای این پروژه را چنین برشمردند:

۱. تشدید ترافیک در شهر تهران

۲. افزایش بار ترافیکی کرج

۳. سنگین‌تر شدن رفت‌وآمد در جاده قدیم کرج–چالوس

۴. رشد ترافیک در محور کرج–قزوین و مسیر برگشت آن

۵. افزایش تصادفات و تلفات جاده‌ای

۶. روان‌تر شدن موقت ترافیک (حداکثر یک سال) و سپس بازگشت مشکل به شکل حادتر در هر دو طبقه

۷. تبدیل شدن به نمونه‌ای از یک پروژه شکست‌خورده در محافل دانشگاهی و تخصصی

تنها راهکار جایگزین

به باور کارشناسان، همه این معضلات تنها در صورتی رفع خواهد شد که به‌جای توسعه خودرو‌محور، چند خط قطار حومه‌ای تهران–کرج در طبقه دوم آزادراه احداث شود. آنان معتقدند این رویکرد می‌تواند به‌ طور پایدار بخشی از بحران ترافیک را برطرف کند.

منبع خبر