شیائومی پشتیبانی از این 9 گوشی ردمی و پوکو را متوقف کرد!

شیائومی به‌طور منظم فهرست پایان پشتیبانی (End-Of-Support یا EOS) خود را به‌روز می‌کند تا دستگاه‌هایی که واجد شرایط دریافت به‌روزرسانی‌های…
شیائومی پشتیبانی از این 9 گوشی ردمی و پوکو را متوقف کرد!

شیائومی به‌طور منظم فهرست پایان پشتیبانی (End-Of-Support یا EOS) خود را به‌روز می‌کند تا دستگاه‌هایی که واجد شرایط دریافت به‌روزرسانی‌های آینده (اعم از به‌روزرسانی‌های اصلی و وصله‌های امنیتی) نیستند را در آن قرار دهد. حالا شیائومی بار دیگر این فهرست را گسترش داده است،

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، شیائومی پایان پشتیبانی نرم‌افزاری از چندین دستگاه دیگر را اعلام کرده است. این شرکت پیش‌تر در مهر ۱۴۰۳ پشتیبانی از Xiaomi Pad 5 و سری Redmi Note 11 Pro را متوقف کرده بود.

اکنون، این فهرست به مدل‌های باقی‌مانده از سری Redmi Note 11 و همچنین چندین گوشی هوشمند دیگر از برندهای Redmi و Poco گسترش یافته است. تمام دستگاه‌های موجود در این فهرست، گوشی‌های اقتصادی یا میان‌رده‌ای هستند که معمولاً دو یا سه به‌روزرسانی اندروید و تا چهار سال وصله امنیتی دریافت می‌کنند. از آن‌جایی که چرخه به‌روزرسانی آن‌ها تکمیل شده است، شیائومی آن‌ها را به فهرست اضافه کرده است.

پایان پشتیبانی شیائومی از 9 گوشی دیگر

در مجموع، ۹ مدل دیگر به فهرست پیایان پشتیبانی شیائومی اضافه شده‌اند، به این معنی که این دستگاه‌ها دیگر آپدیت MIUI یا وصله‌های امنیتی جدید اندروید را دریافت نخواهند کرد. مدل‌های متاثر شامل موارد زیر هستند:

این تصمیم شیائومی با سیاست چرخه عمر استاندارد این شرکت برای پشتیبانی نرم‌افزاری گوشی‌های هوشمند هم‌خوانی دارد. هنگامی که دستگاه‌ها در این فهرست قرار می‌گیرند، کاربران دیگر به‌روزرسانی‌های امنیتی معمول یا ویژگی‌های جدید را دریافت نخواهند کرد، که این موضوع می‌تواند بر امنیت و قابلیت استفاده بلندمدت دستگاه تأثیر بگذارد.

اهمیت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری

به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری برای دستگاه‌ها بسیار حیاتی هستند، چرا که آخرین ویژگی‌ها، تنظیمات و قابلیت‌های امنیتی پیشرفته را ارائه می‌دهند. گوشی‌های شیائومی، مانند هر گوشی اندرویدی دیگر، به‌طور منظم وصله‌های امنیتی دریافت می‌کنند تا آسیب‌پذیری‌های بحرانی را برطرف کرده و محافظت بهتری در برابر تهدیدات امنیتی فراهم کنند.

از دست دادن پشتیبانی نرم‌افزاری می‌تواند مانند از دست دادن یک قطعه مهم از پازل باشد. با این حال، این امر اجتناب‌ناپذیر است، زیرا همه دستگاه‌ها از پشتیبانی نرم‌افزاری محدودی برخوردار هستند — اگرچه مدل‌های پرچم‌دار معمولاً از پشتیبانی طولانی‌تری نسبت به مدل‌های اقتصادی بهره‌مند می‌شوند.

توصیه‌هایی برای کاربران دستگاه‌های متوقف‌شده

اگر شیائومی پشتیبانی نرم‌افزاری از گوشی هوشمند شما را متوقف کرده است، توصیه می‌شود به یک مدل جدیدتر که پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌تری ارائه می‌دهد، ارتقا دهید. دلیل این امر آن است که مدل‌های جدیدتر معمولاً به‌روزرسانی‌های امنیتی به‌موقع دریافت می‌کنند و در نتیجه در برابر تهدیدات احتمالی یا آسیب‌پذیری‌ها محافظت بهتری دارند.

اگر تصمیم بگیرید دستگاه خود را با نرم‌افزار یا وصله‌های امنیتی قدیمی‌تر ادامه دهید، احتمال قرار گرفتن در معرض تهدیدات سایبری افزایش می‌یابد. این دستگاه‌ها ممکن است نتوانند آسیب‌پذیری‌های جدید را شناسایی کنند و به همین دلیل به هدف اصلی برای حمله‌کنندگان تبدیل شوند.

علاوه بر وصله‌های امنیتی، دلیل اصلی ارتقای گوشی‌های هوشمند، دسترسی به نسخه‌های جدید سیستم عامل است که ویژگی‌های هیجان‌انگیز و بهبودهای زیادی را به همراه می‌آورند. این به‌روزرسانی‌ها همچنین ویژگی‌های امنیتی و حریم خصوصی جدیدی را ارائه می‌دهند.

گزینه‌های جایگزین برای کاربران

برای کاربرانی که هنوز از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، بهتر است گزینه‌های جایگزین را در نظر بگیرند، به‌ویژه اگر به‌روزرسانی‌های امنیتی برای آن‌ها اولویت دارد. اگرچه این گوشی‌ها همچنان به کار خود ادامه خواهند داد، اما عدم دریافت به‌روزرسانی‌ها به معنای افزایش مواجهه با آسیب‌پذیری‌های امنیتی در طول زمان است.

از سوی دیگر، کاربرانی که دانش فنی دارند می‌توانند از ROMهای سفارشی مبتنی بر آخرین نسخه اندروید استفاده کنند تا دستگاه قدیمی خود را به‌روز نگه دارند.

منبع خبر