به مناسبت ۱۵ سالگی تکنولایف؛ از جمعه سفید تا تکنوپی و تکنوگلد

تکنولایف به عنوان یکی از اولین و محبوب‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی کشور، امروز ۱۵ ساله شد. این شرکت اخیراً بازه فعالیت…
به مناسبت ۱۵ سالگی تکنولایف؛ از جمعه سفید تا تکنوپی و تکنوگلد

تکنولایف به عنوان یکی از اولین و محبوب‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی کشور، امروز ۱۵ ساله شد. این شرکت اخیراً بازه فعالیت خود را فراتر از فروشگاه اینترنتی و مارکت‌پلیس گسترش داده و حالا بخشی از هلدینگ تکنولایف محسوب می‌شود. این شرکت طی مراسمی که با حضور مدیران ارشد آن و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد، برخی از دستاوردهای خود را شرح داده و اهداف و چشم‌انداز تکنوگروپ را ترسیم کرد. در این رویداد همچنین سرویس‌های تکنوپی و تکنوگلد نیز معرفی شدند.

تاریخچه تکنولایف

در ابتدای مراسم دکتر حسین حیدر رئیس هیئت مدیره تکنولایف شرح کوتاهی از تایم‌لاین فعالیت این شرکت را ارائه کرد. تکنولایف از سال ۱۳۸۸ با راه‌اندازی اولین فروشگاه اینترنتی کار خود را شروع کرد و سال ۱۳۹۲ نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کرد. در سال ۱۳۹۶ شرکت پارس همراه کاسپین، تمام سهام تکنولایف را خریداری کرد تا آن را به یکی از بازگیران اصلی اقتصاد دیجیتال کشور تبدیل کند. این شرکت سپس فعالیت در بازار آفلاین را با توسعه فروشگاه‌های فیزیکی از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ کلید زد.

این شرکت ابتدا تنها بر روی فروش گوشی‌های هوشمند متمرکز شده بود اما از شروع سال ۱۳۹۹ سبد کالایی خود را با اضافه کردن لپ‌تاپ و لوازم جانبی گسترش داد. تا سال ۱۴۰۰ نیز نیروی انسانی تکنولایف به ۲۰۰ نفر و تعداد فروشگاه‌های حضوری نیز به ۵ شعبه رسیده بود. سال ۱۴۰۱ مارکت‌پلیس تکنولایف کار خود را آغاز کرد و لوازم خانگی نیز به محصولات ارائه شده در سایت اضافه شد.

سرانجام در سال ۱۴۰۳ تکنولایف با راه‌اندازی سرویس‌های تکنوپی و تکنوگلد فعالیت خود را در حوزه فین‌تک نیز آغاز کرد. این شرکت از سال ۷ به‌طور میانگین هرسال ۳۳۲٪ رشد داشته که آماری قابل توجه است.

کمپین «مجبور نیستید» و جمعه سفید

در ادامه «هادی فرصادی» مدیر مارکتینگ تکنولایف اطلاعاتی را درباره ریبرندینگ به منظور افزایش اعتماد مخاطبان و همچنین کمپین «مجبور نیستید» ارائه کرد. این کمپین در واقع همان کمپین بلک فرایدی یا جمعه سفید تکنولایف است که به گفته فرصادی، باعث افزایش فروش ۳۱۰ درصدی برندهای معتبر و افزاشی ۵ میلیونی بازدید شد. رکورد خرید توسط یک مشتری در یک سبد خرید هم مبلغ ۸۲۴ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان بوده است.

تکنولایف تخمین می‌زند که ۱۳.۳ درصد از بازار آنلاین کالاهای دیجیتال را در اختیار دارد و می‌گوید به‌جای ایجاد فضاهای هیجانی و اعمال استرس به کاربر برای خرید، رویکرد متفاوتی را برای خرید در آرامش در پیش گرفته است. به گفته تورج صابری‌وند، مشاور برندینگ آژانس وند، طبق نظرسنجی این شرکت ۹۲ درصد از کاربران وب‌سایت‌های آرام و نه هیجانی را برای خرید ترجیح می‌دهند. دلیل انتخاب رنگ‌هایی مثل سورمه‌‌ای، طلایی و خاکستری و لوگوهای ساده بخش‌های مختلف تکنوگروپ نیز همین موضوع است.

نرخ مرجوعی پایین ۲.۵ درصدی نیز از شاخصه‌های مثبت تکنولایف است که به گفته مدیران این شرکت به دلیل حساسیت در انتخاب تأمین‌کننده و کنترل کیفی سخت‌گیرانه کالاهاست. این شرکت ترجیح داده برای حفظ کیفیت و تجربه خوب کاربر، وارد حوزه همه‌چیزفروشی نشود. به گفته فرصادی، در حال حاضر حدود ۵۵٪ کالاها توسط خود تکنولایف تأمین شده و ۴۵٪ به‌صورت مارکت‌پلیس ارائه می‌شود.

تکنوپی و تکنوگلد

سپس «امیر رنجبر» مدیرعامل تکنوپی و تکنوگلد از این دو بخش جدید و مهم تکنولایف گفت. کمپین خرید اعتباری «مجبور نیستید دست به نقد باشید» نیز به پشتوانه همین سرویس‌های جدید آغاز شده است. رنجبر اعتقاد دارد فاصله عرضه و تقاضا در بخش لندتک کماکان زیاد و تقاضا برای دریافت تسهیلات بالاست. تکنولایف در حال حاضر برای خرید‌های ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومانی امکان خرید اعتباری در ۴ قسط را فراهم کرده و برای مبالغ بالاتر، امکان دریافت تسهیلات را فراهم می‌کند. میانگین زمان اعطای تسهیلات تاکنون ۵ روز بوده و ماهانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به متقاضیان تسهیلات پرداخت می‌شود. اعطای این تسهیلات براساس رتبه اعتباری کاربر صورت می‌گیرد که توسط تکنولایف با توجه به رفتار مالی کاربر مشخص می‌شود.

تکنوپی سعی کرده تأمین‌کنندگان مالی خود را برای اعطای تسهیلات افزایش داده و خدمات سرمایه در گردش را به مشتریان تکنوبیزنس و فروشندگان تکنولایف ارائه کند. درحال حاضر اگر از سرویس تکنوگلد استفاده کنید، به اندازه اعتبار کیف پول طلای خود می‌توانید اعتبار خرید هم دریافت کنید. در ۸ ماه گذشته، آمار فروش اقساطی تکنولایف نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ برابر رشد را نشان می‌دهد.

تکنوگلد نیز سرویس جدیدی است که از آبان ماه با شعار «مجبور نیستید نگران آینده باشید» راه‌اندازی شده است. تکنوگلد یک پلتفرم ۲۴ ساعته خرید و فروش طلا با کارمزد نیم‌درصدی است که سعی کرده با رعایت موارد زیر، نگرانی‌های کاربران را نیز برطرف کند:

نگهداری فیزیکی در بانک کارگشایی و امکان تحویل فیزیکی طلا
همکاری با تأمین‌کنندگان اتحادیه طلا و جواهر
اخذ مجوزهای اینماد و عضویت در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

به گفته رنجبر، تکنولایف همچنین قصد دارد در آینده به حوزه لیزینگ خودرو نیز ورود کند.

در ادامه رویداد، سوگل فرحی، مدیر سرمایه انسانی تکنولایف نیز آماری از تعداد نیروی انسانی و سن و جنسیت آن‌ها ارائه کرد. جوان‌ترین همکار تکنولایف ۱۸ ساله و بزرگ‌ترین آن‌ها ۵۴ سال سن دارد. به گفته فرحی، ارزش‌های تکنولایف در نیروی انسانی شامل صداقت، احترام متقابل، همکاری، پاسخگویی، نوآوری و یادگیری مداوم می‌شود.

 

منبع خبر