بررسی فیلم سینمایی «چشم بادومی» اولین تجربه کارگردانی ابراهیم امینی | رخ به رخ با نسل «Z»

 مرجان فاطمی | فیلم «چشم‌ بادومی» به کارگردانی ابراهیم امینی روی سوژه مهم اجتماعی دست گذاشته و از اختلاف نسل‌‌ها…
بررسی فیلم سینمایی «چشم بادومی» اولین تجربه کارگردانی ابراهیم امینی | رخ به رخ با نسل «Z»

 مرجان فاطمی | فیلم «چشم‌ بادومی» به کارگردانی ابراهیم امینی روی سوژه مهم اجتماعی دست گذاشته و از اختلاف نسل‌‌ها و فاصله میان پدرها و مادرها با نوجوان‌ها می‌گوید؛ نوجوان‌هایی که به جای درک شدن توسط نزدیک‌ترین اعضای خانواده‌شان، از سوی آنها طرد می‌شوند و جز پناه بردن به خیال، راه دیگری برایشان باقی نمی‌ماند. ابراهیم امینی که به عنوان فیلمنامه‌نویس اثاری مثل «لاتاری»، «مرد بازنده»، «موقعیت مهدی» و … شناخته می‌شود، در فیلم اولش روی حال‌وهوای متفاوتی پیش رفته است. او برای نمایش روحیات شخصیت فیلمش سعی کرده است در بسیاری بخش‌ها از مرز میان واقعیت و خیال عبور کند.

به گزارش فیلم‌نیوز، «چشم بادومی» اولین تجربه کارگردانی ابراهیم امینی است و می‌توان از بازی ساره بیات و مهدی هاشمی به عنوان برگ برنده آن نام برد. به بهانه نمایش این فیلم در جشنواره چهل‌وسوم ابعاد مختلف آن را بررسی می‌کنیم.

«چشم بادومی» اولین ساخته ابراهیم امینی موضوعی درباره چالش‌های پدر و مادر‌ها با فرزندان نسل «زد»شان دارند.ابراهیم امینی در نخستین تجربه کارگردانی‌اش سراغ نسل «زد» رفته است.

فیلمنامه | «چشم بادومی» به احساسات ظریف و شکننده یک دختر نوجوان به اسم مائده می‌پردازد. دختری که از تنهایی و تحت‌تاثیر جو غالب به خواننده‌ای کره‌ای به اسم هیونگ‌جون علاقه‌ای افراطی پیدا کرده و بعد از دریافت پیام دعوت از سوی او تمام تلاشش را می‌کند تا در جدیدترین کنسرتش حاضر شود. اما مخالفت پدر و مادرش از یک سو و بی‌توجهی دیدن از سوی خواننده مورد علاقه‌اش باعث می‌شود بحران روحی بزرگی را تجربه کند و زندگی‌اش تحت‌الشعاع قرار بگیرد. ایده اولیه فیلم بسیار جذاب است و حتی استفاده از تمهید حرکت روی مرز میان واقعیت و خیال هم توانسته تا حد زیادی ما را با احساسات دختر همراه کند. با این‌حال از آنجایی که روی بیماری روحی دختر و همراهی با شخصیتی خیالی تاکید می‌شود، در نقطه پایان کماکان سوالاتی بی‌جواب می‌ماند. بهرحال همه می‌دانیم بیماری‌هایی از جنس به سرعت  درمان نمی‌شوند اما در پایان فیلم می‌بینیم دختر تحت‌تاثیر رابطه‌ صمیمی‌اش با پدربزرگ، آگاهانه تصمیم می‌گیرد به زندگی برگردد و این مسئله چندان واقعیت زندگی یک بیمار روحی منطبق نیست. نکته مهم دیگر درباره فیلم‌نامه تبعیتش از واقعیت است. زمانی که سال 2017 جیونگ هون، خواننده مشهور کره‌ای خودکشی کرد، بسیاری از طرفدارانش در کل دنیا دست به خودکشی زدند و این مسئله به بحران مهمی در جوامع مختلف بدل شد.

«چشم بادومی» اولین ساخته ابراهیم امینی موضوعی درباره چالش‌های پدر و مادر‌ها با فرزندان نسل «زد»شان دارند.ساره بیات نقش یک مادر مستاصل و نگران را تحنت هدایت ابراهیم امینی به خوبی ایفا کرده است.

کارگردانی | ابراهیم امینی در نقطه شروع فعالیتش به عنوان یک کارگردان، دست روی فیلمی پیچیده گذاشته است. او به جای تمرکز روی یک معضل اجتماعی و بررسی آن به عنوان یک پدیده، تصمیم گرفته در جاهایی از اثرش از واقعیت به سمت خیال حرکت کند و حتی در جاهایی نقبی هم به آثار فانتزی بزند. امینی برای ساخت این فیلم مطالعه زیادی روی علایق نوجوانان نسل جدید داشته و عدم درک آنها توسط خانواده و دوستان را به بهترین شکل نمایش داده است. در این فیلم با سه نسل مختلف مواجهیم. پدربزرگی در آستانه ابتلا به آلزایمر، مادری که به خاطر مشغله و روزمرگی، نوجوانی خودش را فراموش کرده و نوجوانی که هیچ‌کس او را درک نمی‌کند. امینی سعی کرده شمایلی دقیق از هرکدام از این نسل‌ها و فاصله‌ای که میانشان وجود دارد پیش رویمان بگذارد و در نقطه پایانی آنها را باهم به صلح برساند. انتخاب لوکیشن‌، طراحی صحنه، چهره‌پردازی و انتخاب لباس‌ها و … آگاهانه صورت گرفته و کاملا در جهت اهداف فیلم است.

«چشم بادومی» اولین ساخته ابراهیم امینی موضوعی درباره چالش‌های پدر و مادر‌ها با فرزندان نسل «زد»شان دارند.ستایش دهقان نقش یک کاراکتر نسل «زد»ی را به خوبی ایفا کرده است.

بازی‌ها | ستایش دهقانی که پیش‌تر در سریال «جیران» حسن فتحی نقش خواهر جیران را بازی کرده بود با گریم متفاوت به عنوان نقش اصلی این فیلم ظاهر شده؛ دختری نوجوان که تلاش می‌کند هرچه بیشتر خودش را به هیونگ جون، خواننده کره‌ای نزدیک کند. در کنار او ساره بیات و مهدی هاشمی هم بازی قابل‌قبولی به نمایش گذاشته‌اند و حضورشان جزو اتفاق‌های مهم فیلم به حساب می‌آید. بیات در این فیلم نقش مادری سنتی را بازی کرده که دوران نوجوانی خودش را فراموش کرده و حالا نمی‌تواند بپذیرد دخترش از چارچوبی که او تعیین کرده پا را فراتر بگذارد. مدام با او دعوا می‌کند و نمی‌تواند علایقش را درک کند. بیات بی‌حوصلگی، خستگی و استیصال یک مادر نسل قبلی را به‌درستی منتقل کرده است. مهدی هاشمی هم در این فیلم بازی متفاوتی دارد. ابتدای فیلم در قالب پیرمرد فراموشکاری ظاهر شده که حوصله شلوغی را ندارد و نمی‌تواند با نوه‌اش ارتباط بگیرد و از میانه فیلم با پرده برداشتن از علاقه قدیمی خودش به جیمز دین و فرو رفتن در قالب این بازیگر، تلاش می‌کند هرچه بیشتر به او نزدیک شود.

«چشم بادومی» به کارگردانی ابراهیم امینی در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره به نمایش درآمد.  

منبع خبر