- 2024-12-16
- 9 بازدید
- 0 دیدگاه
- اخبار مهم
بدهی ۱۰۰۰ همتی سازمان اموال تملیکی به شرکت انبارهای عمومی| راه آهن «آپرین» همواره پرمناقشه است
به گزارش خبرنگار «اقتصاد آنلاین»؛ امید حسین ابیانه نظری در دومین روز از هشتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در مصلای تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی در آذر ماه سال ۱۳۴۰ تاسیس شد گفت: در همان سال ها بانک ها و شرکت های بیمه ای برای محافظت از کالاها به فکر ایجاد شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی افتادند.
او با بیان اینکه در آن مقطع زمانی بانک ها از پول و طلای مردم محافظت میکردند اما جایی برای محافظت از کالاهای مردم وجود نداشت ، افزود :مدیران بانک ها و شرکت های بیمه، طی توافقی اقدام به ایجاد شرکت انبارهای ملی نموده و با چند شعبه فعالیت خود را با ایجاد شعبه جلفا در تهران و چند شعبه دیگر آغاز کرد.
وی ادامه داد: بعد از انقلاب و در سال ۱۳۵۹ شرکت انبارهای عمومی که سهامی عام بود به دولت واگذار شد. چرا که آن زمان باید اموال در مالکیت دولت قرار می گرفت. از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۷۸ این شرکت ذیل وزارت اقتصاد فعالیت خود را انجام داد.
ابیانه نظری خاطر نشان کرد: از آنجا که هم گمرک و هم شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران زیرمجموعه یک وزارتخانه بودند و در آن زمان موضوع خصوصی سازی اتفاق افتاد، این شرکت به صورت ۱۰۰ در صدی از وزارت اقتصاد به سازمان بازنشستگی کشوری واگذار شد و به شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران تغییر نام داد.
مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران تاکید کرد: در حال حاضر این شرکت ۱۲ شرکت زیرمجموعه دارد و با دارا بودن ۸۰ شعبه در سراسر کشور بخش زیادی از حوزه حمل و نقل را پوشش می دهد.
ابیانه نظری گفت: یکی از ماموریتهای ویژه شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران این است که مرجع تحویل گیرنده کالا هستیم و با توجه به اینکه تعریف لجستیک از فاز نظامی به فضای اقتصادی اتفاق افتاد در حال حاضر به دنبال اقتصاد لجستیک هستیم و هدف اصلی ما این هست که حلقه وصل لجستیک کشور باشیم.
وی با بیان اینکه برای هر فعالیتی ملزوماتی نیاز است و یکی از ملزومات لجستیک در کشور، پارکهای لجستیکی هستند ،ادامه داد: این شرکت در ۸۰ شعبه خود به دنبال ایجاد پارک های لجستیکی است و در حال حاضر ۳۰ درصد این مناطق دارای پارک لجستیک هستند.
مدیر عامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران گفت: بیش از ۵۰ درصد بارهای تجاری در کشور چه به صورت دریایی و چه به صورت هوایی یا زمینی توسط شرکت انبارهای عمومی مدیریت می شود.
او ادامه داد: در بخش هوایی بیش از ۹۵ درصد از بارها در اختیار شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران است و در بخش زمینی بالای ۷۵ درصد از بارها در مجموعه این شرکت مدیریت میشود.
ابیانه نظری در پاسخ به این پرسش که چرا در بخش دریایی حضور کمی دارید؟ گفت: به دنبال این هستیم که بتوانیم در حوزه دریایی هم فعالیت بیشتری داشته باشیم و در همین راستا در حال حاضر به مجموعههایی مثل بندر بوشهر، بندر نگین، بندر لنگه که قبلاً هم بودیم، ورود کردیم. البته بندر لنگه یکی از بنادر خیلی مهم کشور بوده که از لحاظ بار سومین بندر کشور است.
وی با بیان اینکه نشست های خوبی برای حضور در منطقه آزاد چابهار داشتیم و توانستیم موافقتهای اصولی آن را بگیریم، ادامه داد: برای حضور در بندر کاسپین هم موافقت نامههایی امضا شد تا در این بندر مهم نیز حضور داشته باشیم.
مدیر عامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران همچنین از تجهیز شعبات و مجموعههای تحت پوشش این شرکت به ماشین آلات روز مورد نیاز خبر داد و گفت: در این راستا تعداد ۲۰ دستگاه جرثقیل، ۱۲ دستگاه ماشین آلات آتش نشانی و لیفتراک مورد نیاز انبارها خریداری شده و همچنین به دنبال استفاده از سیستم هوشمند سازی در این مجموعه هستیم و تفاهمنامههای خوبی با شرکتهای دانش بنیان برای نصب و راهاندازی تجهیزات هوشمند در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی امضا شده است.
ابیانه نظری گفت: در بخش سوددهی در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش سود داشتیم که پیش بینی ما برای سال ۱۴۰۳ هم همین مقدار است.
مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران خاطر نشان کرد: رسوب کالا در انبارهای شرکت ضررهای مالی به همراه دارد و تسریع در جابجایی کالا به نفع شرکت است بنابراین تمام تلاش ما این است که از رسوب کالا در بنادر و انبارهای شرکت جلوگیری کنیم.
او در پاسخ به این پرسش که چه میزان طلب از شرکت ها بابت رسوب کالا دارید؟ گفت: در انبارهای عمومی ۳۰ درصد کالاها رسوبی است و سازمان اموال تملیکی باید این کالاها را تعیین تکلیف کند و این سازمان بابت رسوب کالا ۱۰۰۰ میلیارد تومان به شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران بدهکار است.
ابیانه نظری در پاسخ به این پرسش که در رابطه با بندر راه آهن آپرین و مشکلات پیش آمده در این زمینه با راه آهن جمهوری اسلامی ایران به چه نقطه نظری رسیدید؟ گفت: حوزه آپرین (بندر خشک) همواره پرمناقشه بود که برای رفع این مناقشه چند راه حل به راه آهن جهوری اسلامی ارائه کردیم.
مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با بیان اینکه مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ما را درک می کند ادامه داد: تفاهماتی در این زمینه داشتیم و جلساتی را با معاونت های راه آهن برگزار کرده ایم. واقعیت آن است که ما مرجع تحویل گیرنده کالا هستیم. ماموریت ذاتی ما همین است و نمی توانیم آن را واسپاری کنیم. اما امیدواریم که برای آپرین اتفاقات خوبی بیافتد.
ارسال دیدگاه