- 2025-02-03
- 2 بازدید
- 0 دیدگاه
- اخبار مهم
ایلیا؛ پیشگام در پوششهای حفاظتی هایتک در ایران
به گزارش اقتصاد آنلاین؛ نرگس اشرفی، مدیرعامل شرکت ایلیا هایتک در گفتوگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در سال 98 یکی از نیازهای اساسی صنعت، خصوصا صنایع نفت، گاز و پتروشیمی که پوششهای صنعتی است را شناسایی کردیم.
وی افزود: کشور ما تحت تحریمهای سنگین آمریکا قرار دارد و به همین دلیل، امکان واردات فناوری، مواد اولیه و محصولات نهایی مورد نیاز وجود ندارد لذا از فناوران برجسته دانشگاهها، مانند مهندس رحیمزاده، دعوت کردیم تا با ورود به این حوزه، به ما در تولید داخلی برخی محصولات پیشرفته که در کشورهای توسعهیافته مانند آمریکا و اروپا تولید میشوند، کمک کنند.
وی اضافه کرد: هدف ما از مهندسی معکوس محصولات این کشورها در آزمایشگاههای خود، دستیابی به دانش فنی و تولید محصولاتی با کیفیت بالا و فناوری پیشرفته است تا بتوانیم نیازهای داخلی را برطرف کرده و از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.
اشرفی ادامه داد: در حال حاضر برخی از محصولات خود را به کشورهایی مانند مالزی، عراق، ترکیه، پاکستان و سوریه صادر میکنیم همچنین، در تلاش هستیم تا سبد محصولاتمان در زمینه پوششهای صنعتی را گسترش داده تا بتوانیم خدمات بهتری به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور ارائه دهیم.
تولید پوششهای چندمنظوره با فناوری بومی در کشور
سعید رحیمزاده، مدیر تحقیق و توسعه شرکت ایلیا، بیان کرد: حدود سه سال است که در زمینه مهندسی و تولید پوششهای حفاظتی پیشرفته (هایتک) که نیاز اساسی صنعت نفت و گاز کشور است و شرکتهای داخلی تا پیش از این در آن فعال نبودند، فعالیت میکنیم؛ به همین منظور، یک واحد تحقیق و توسعه R&D در پارک علم و فناوری پردیس راهاندازی کردیم که در این واحد به فرمولاسیون پوششهای پیشرفته پرداختیم.
وی اضافه کرد: ورودیهای سیستم ما بر اساس چالشهای صنعت نفت و گاز تعریف شدهاند که اغلب شرکتهای داخلی توانایی تامین آنها را نداشتهاند.
رحیمزاده تاکید کرد: محصولات ما شامل پوششهای حفاظتی ضد خوردگی، پوششهای مقاوم حرارتی و پوششهای عایق برای سطوح بتنی و فلزی است؛ این محصولات به ویژه برای صنایع پتروشیمی که در مناطق ساحلی واقع شدهاند و با چالشهای خوردگی ناشی از آب شور مواجه هستند، بسیار کاربردی است که توانستهایم تا حد زیادی این چالشها را برطرف کنیم.
وی در خصوص میزان تولید محصولات شرکت ایلیا، افزود: ظرفیت تولید روزانه پوششهای مایع ما ده تن و ظرفیت تولید سالانه آن سه هزار تن است که در فاز بعدی قصد داریم پوششهای پودری را نیز به سبد محصولات خود اضافه کنیم همچنین در زمینه رنگهای مایع و پوششهای مایع تولید شده، در سال اول موفق به تولید نزدیک به هزار تن محصول شدیم که برای سال آینده، افزایش 20 درصدی تولید را پیشبینی میکنیم.
رحیمزاده توضیح داد: از نظر فنی، محصولات ما به دلیل چندمنظوره بودن و پوششدهی گسترده، از نظر اقتصادی برای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بسیار مقرونبهصرفه هستند. بهعنوان مثال، پوششهای ضد خوردگی ما به آمادهسازی سطح بسیار کمی نیاز دارند و در نتیجه هزینههای پروژه را کاهش میدهند؛ این ویژگیها باعث شده محصولات ما در بازار داخلی بسیار رقابتی باشند.
وی افزود: پوششهای حرارتی ما طیف گستردهای از دماهای منفی تا مثبت را پوشش میدهند و به همین دلیل، محصولات ما چندمنظوره بوده و کاربردهای بسیار متنوعی دارند. این ویژگی، همراه با نبود مشابه داخلی، به محصولات ما یک مزیت رقابتی قابل توجه در بازار رنگ و پوشش بخشیده است هرچند به دلیل فناوری پیشرفته و دانشبنیان بودن، قیمت این محصولات نسبت به پوششهای سنتی بالاتر است، اما کارایی و دامنه کاربرد آنها بسیار گستردهتر بوده و توجیه اقتصادی بالایی برای صنایع مختلف دارد.
دانشبنیانها؛ قربانی بوروکراسی و قیمت
سید مهدی حسینی جوادی، مدیر عملیات و اجرایی شرکت ایلیا، بیان کرد: یکی از بزرگترین چالشهای اجرایی ما در سایتهای مختلف پتروشیمی و پالایشگاهی، وجود بوروکراسیهای پیچیده و دستوپاگیر است.
وی اضافه کرد: فرآیندهای اخذ مجوز برای ورود افراد و تجهیزات اغلب بسیار زمانبر و پیچیده بوده و به استانداردهای قدیمی پنجاه سال پیش بازمیگردد هرچند در پتروشیمیهای جدید این مشکلات تا حدودی برطرف شده است، اما در پتروشیمیهای قدیمی همچنان وجود دارند که امیدواریم با گذشت زمان و بهبود فرآیندها، این موانع اداری مرتفع شوند.
وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما، عدم اعتماد صنایع به محصولات شرکتهای دانشبنیان است؛ با وجود گذشت سالها از شکلگیری و فعالیت این شرکتها، همچنان صنایع به محصولات آنها اعتماد کامل ندارند.
حسینی جوادی در پایان گفت: شرکتهای دانشبنیان هزینههای زیادی را صرف تحقیق و توسعه محصولات خود میکنند و انتظار دارند صنایع از آنها استقبال کنند اما متأسفانه، فرآیندهای مناقصهای اغلب طولانی و پیچیده بوده و قیمت، عامل اصلی انتخاب پیمانکار است که در نتیجه، کیفیت محصولات در اولویت قرار نمیگیرد و این موضوع باعث دلسردی شرکتهای دانشبنیان میشود که امیدواریم هر چه سریع تر این مشکل نیز مرتفع شود.
تعداد بازدید : 0
ارسال دیدگاه