اپیک گیمز بار دیگر در دادگاه بر گوگل پیروز شد؛ آیا اندروید تغییر می‌کند؟

اپیک گیمز بار دیگر گوگل را در یک دادگاه شکست داد. دادگاه تجدیدنظر حاضر به لغو حکم هیئت منصفه در…

اپیک گیمز بار دیگر گوگل را در یک دادگاه شکست داد. دادگاه تجدیدنظر حاضر به لغو حکم هیئت منصفه در سال 2023 نشد؛ حکمی که به اتفاق آراء اعلام کرده بود فروشگاه گوگل پلی و سامانه پرداخت آن به انحصارهای غیرقانونی تبدیل شده‌اند. اکنون به نظر می‌رسد روند اجرای یک دستور قضایی دائمی که پیش‌تر متوقف شده بود، از سر گرفته می‌شود؛ حکمی که قرار است سیستم اندروید را برای شکستن این انحصارها بازتر کند. تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک، در توییتی نوشت: «پیروزی کامل در پرونده تجدیدنظر اپیک علیه گوگل!»

پیروز شدن اپیک گیمز بر گوگل در دادگاه

امروز، هیئتی متشکل از سه قاضی، رأی صادره از دادگاه بدوی در پرونده اپیک گیمز در برابر گوگل را تأیید کرد. طبق متن کامل رأی که در ادامه آمده، شرکت گوگل نیز تأیید کرده که بار دیگر قصد دارد درخواست تجدیدنظر بدهد. احتمالا مرحله بعدی تجدیدنظر در دیوان عالی خواهد بود. قاضی مارگارت مک‌کئون، نظر خود را از سوی هیئت قضایی این‌گونه بیان کرد:

در دنیای سرشار از هیجان و بقا که بازی ویدیویی فورتنایت آن را نمایندگی می‌کند، پیروزی‌ها با انفجار و افتخار رقم می‌خورند. در مقابل، نتیجه این پرونده که حول محور شرکت اپیک گیمز، توسعه‌دهنده فورتنایت، و پلتفرم اندروید گوگل می‌چرخد، بر اصول دیرینه دادرسی، قوانین ضدانحصار و راهکارهای بازدارنده استوار است.

اگرچه گوگل در مسیر تجدیدنظر قرار دارد، اما ممکن است فروشگاه پلی استور در این مدت از آثار ناشی از انحصار خود در امان نماند و ناچار شود طبق حکم دائمی قاضی جیمز دوناتو که در سال 2024 صادر شد، سیستم عامل اندروید را برای حضور فروشگاه‌های برنامه ثالث باز کند.

در پاییز سال گذشته، قاضی دوناتو اجرای بیشتر مفاد حکم خود را به حالت تعلیق درآورده بود تا روند تجدیدنظر طی شود، اما امروز قاضی مک‌کئون گفت: «با توجه به رأی ما، درخواست توقف اجرای حکم در تجدیدنظر بلاوجه است.» اپیک نیز اعلام کرده که فروشگاه برنامه‌های خود را درون گوگل پلی راه‌اندازی خواهد کرد.

تیم سوئینی در توییتی نوشت: «با توجه به رأی دادگاه، فروشگاه Epic Games برای اندروید به Google Play خواهد آمد!» کت مک‌کورمک، سخنگوی اپیک، نیز تأیید کرد: «توقف اجرای حکم لغو شد.»

دادگاه اپیک گیمز گوگل

پیامدهای کامل حکم دائمی فراتر از فروشگاه اپیک یا بازی فورتنایت خواهد رفت. این رأی، گوگل را موظف خواهد کرد که به مدت سه سال کامل، درگاه توزیع برنامه‌های خود را به روی رقبا باز کند. گوگل باید امکان توزیع سایر فروشگاه‌های رقیب را درون گوگل پلی فراهم کند، دسترسی رقبا به کل فهرست برنامه‌های گوگل پلی را برقرار سازد و از انجام مجموعه‌ای از اقدامات ضد رقابتی از جمله الزام استفاده از سیستم پرداخت Google Play Billing منع شود.

لیان مول‌هالند، رئیس جهانی امور نظارتی گوگل، در بیانیه‌ای نوشت:

این تصمیم تأثیرات قابل توجهی بر ایمنی کاربران خواهد گذاشت، دامنه انتخاب را محدود می‌کند و نوآوری‌هایی را که همواره در قلب اکوسیستم اندروید قرار داشته، تضعیف می‌کند. اولویت اصلی ما همچنان حفظ امنیت کاربران، توسعه‌دهندگان و شرکایمان است و در ادامه مسیر تجدیدنظر، این هدف را دنبال خواهیم کرد.

اپیک در ابتدا در سال 2020 علیه هر دو شرکت گوگل و اپل شکایت کرد، آن هم به‌دلیل حذف بازی محبوب فورتنایت از فروشگاه‌هایشان. اپیک به‌صورت تعمدی از فورتنایت به‌عنوان ابزاری برای به چالش کشیدن انحصار فروشگاه‌های برنامه استفاده کرد و در پرونده مربوط به اپل، عمدتاً شکست خورد.

دادگاه تجدیدنظر امروز راهبرد اپیک را به رسمیت شناخت و نوشت که «گوگل فورتنایت را پس از آن حذف کرد که اپیک به‌صورت پنهانی کدی درون نرم‌افزار بازی وارد کرد» که سیستم پرداخت گوگل را دور می‌زد. (اپیک هرگز این موضوع را انکار نکرده است.)

با این حال، چنان‌که در جریان دادگاه حضوری و از میان اسناد و مدارک مشخص شد، پرونده اپیک در برابر گوگل شکل کاملاً متفاوتی به خود گرفت. هیئت منصفه شاهد قراردادهای محرمانه تقسیم درآمد میان گوگل، سازندگان گوشی و توسعه‌دهندگان بازی بود. همچنین، ایمیل‌های داخلی بین مدیران گوگل به نمایش گذاشته شد که در آن‌ها نگرانی گوگل از احتمال جلب سایر توسعه‌دهندگان توسط اپیک برای پیوستن یا ساخت فروشگاه‌های رقیب و در نتیجه ایجاد رقابت ناخواسته، منعکس شده بود. دلایلی وجود دارد که چرا اپیک توانست در برابر گوگل پیروز شود، اما در برابر اپل شکست خورد.

امروز، دادگاه تجدیدنظر استدلال مبنی بر اینکه نتیجه پرونده اپل باید بر پرونده گوگل اثر بگذارد را رد کرد، دست‌کم در خصوص مسأله کلیدی «تعریف بازار» یا به‌عبارتی «آیا گوگل واقعاً در زمینه برنامه‌های اندروید دارای انحصار است وقتی با اپل رقابت می‌کند؟» مک‌کئون نوشت:

مسأله تعریف بازار نه همانند موضوع این پرونده بود، نه در پرونده اپل به آن پرداخته و درباره‌اش تصمیم‌گیری شد. مدل باغ محصور اپل، آن‌گونه که دادگاه بدوی در پرونده اپل اشاره کرده، تفاوت آشکاری با رویکرد توزیع باز گوگل دارد. گوگل نیز این را می‌پذیرد و می‌گوید که فلسفه باز اندروید، گزینه‌های بیشتری نسبت به iOS به کاربران و توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد، هرچند این باز بودن توانایی مستقیم گوگل برای حفاظت از کاربران در برابر بدافزارها و تهدیدهای امنیتی هنگام دانلود برنامه‌ها را محدود می‌کند. اپل به‌دلیل مدل تجاری خود، iOS را در اختیار سازندگان دیگر گوشی قرار نمی‌دهد، درحالی‌که گوگل اندروید را به شرکت‌هایی مانند سامسونگ و موتورولا مجوز می‌دهد.

او همچنین با استفاده از مثال مک‌دونالد و چیک‌-فیل-ای نشان داد که بازارها می‌توانند همپوشانی داشته باشند:

مک‌دونالد ممکن است در بازار غذاهای فوری با چیک‌-فیل-ای رقابت کند، ولی در بازار همبرگرهای فست‌فودی با آن رقابت نداشته باشد و به‌جای آن با برندهایی مانند وِندی، برگر کینگ، سونیک و این-اند-آوت برگر رقابت کند. اگرچه گوگل و اپل در زمینه دانلود بازی‌های موبایلی و تراکنش‌های درون‌برنامه‌ای با هم رقابت می‌کنند، اما در دو بازار توزیع برنامه‌های اندروید و پرداخت درون‌برنامه‌ای اندروید رقیب یکدیگر محسوب نمی‌شوند.

و همین دو بازار هستند که هیئت منصفه به اتفاق آراء اعلام کرد گوگل در آن‌ها دارای انحصارهای غیرقانونی است.

منبع خبر