- 2025-02-08
- 4 بازدید
- 0 دیدگاه
- اخبار مهم
اقدامات مهم برای کنترل قیمت اقلام اساسی/ افتتاح مراکز جدید عرضه کالاهای اساسی در پایتخت
![اقدامات مهم برای کنترل قیمت اقلام اساسی/ افتتاح مراکز جدید عرضه کالاهای اساسی در پایتخت](https://itimes.ir/wp-content/uploads/2025/02/8141264_144.jpeg)
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تابناک، تضمین حداقل دسترسی شهروندان به کالاهای اساسی کمترین اقدام دولت در شرایط تورمی است. در شرایطی که سفرههای مردم متأثر از تکانههای شدید ارزی در حال آب رفتن است. در چنین شرایطی اختصاص نهادههای کشاورزی یا دامی به تولیدکنندگان با قیمتگذاری دولتی یکی از اقداماتی است که معمولاْ برای جلوگیری از افزایش قیمت تولید و دسترسی آسان در انتهای زنجیره صورت میپذیرد.
«زنجیره توزیع» مشکل قدیمی اقتصاد ایران
تجربه قیمتهای فضایی «سیبزمینی» در روزهای اخیر نشان داد مشکل زنجیره توزیع همچنان حل نشده است. جایی که برخی تولیدکنندگان ترجیح دادند محصولات تولیدی را بهجای عرضه در بازار کشور با قیمتهای جذاب دلار به کشورهای همسایه صادر کنند! به این ترتیب انواع امتیازات و یارانههای تخصیصداده شده دولتی با یک تکانه ارزی عملاْ راهی عراق و افغانستان شد!
برای تضمین زنجیره توزیع، اما تجربیات موفقی هم در کشور وجود دارد. مثل مراکز عرضه میوه و ترهبار شهرداری تهران.. مراکزی که در سالهای گذشته عملاْ در تلاش بوده تا با حذف واسطهها تضمین قیمت و کیفیت را بهصورت همزمان برای شهروندان فراهم سازد. بعلاوه این سازمان در سالهای گذشته تلاش کرده وارد موضوع «کشاورزی قراردادی» شده و عملاْ محصولات موردنیاز شهروندان را بهصورت مستقیم از کشاورز تهیه کند.
مرور یک تجربه موفق: مراکز عرضه میوه و ترهبار شهرداری تهران
تنها یک مرور و مقایسه ساده میان قیمتهای مراکز عرضه میوه و ترهبار شهرداری تهران با خردهفروشیهای سطح شهر اختلاف فاحش قیمتها را به رخ میکشد. جایی که مدیریت شهری توانسته با حذف واسطهها محصول باکیفیت را علیرغم تکانههای شدید ارزی برای شهروندان فراهم کند. خبرنگار ما برای بررسی این موضوع یک سبد فرضی از نیازهای ضروری شهروندان تهیه و لیست کرد.
جزییات قیمت هرکدام از این ۱۰ قلم میوه و ترهبار ضروری و اختلاف قیمتشان با بازار آزاد تا لحظه تنظیم این گزارش در بهمنماه ۱۴۰۳ را در جدولهای زیر ملاحظه میکنید:
بررسی جدول فوق نشان از اختلاف بیش از ۵۰ درصدی قیمت انواع کالاهای اساسی اعم از میوه سبزیجات و تخممرغ در مراکز عرضه شهرداری تهران با بازار آزاد است. اتفاقی که بدون تردید نشان از توفیق این سازمان در تکمیل زنجیره عرضه و تأمین کالاهای اساسی برای شهروندان است.
خبر خوب شهرداری: مراکز عرضه ترهبار گسترش مییابد
شهرداری تهران نشان داده است برعکس فضای عمومی اقتصاد ایران در مراکز عرضه میوه و ترهبار به خوبی توانسته است از پس حذف واسطهها و تضمین معیشت مردم بربیاید. اختلاف بیش از ۵۰ درصدی قیمت محصولات اساسی با بازار آزاد در کنار در دسترس بودن دایمی کالا خبر خوبی برای شهروندان است. بر همین اساس مدیریت شهری اعلام کرده در نظر دارد تعداد مراکز عرضه میوه و ترهبار در نقاط مختلف شهر را افزایش دهد.
در همین راستا روز شنبه ۲۰ بهمنماه باحضور شهردار تهران به صورت همزمان از ۱۰ مرکز جدید عرضه میوه و ترهبار در مناطق مختلف شهر بهرهبرداری شد. کارشناسان معتقدند گسترش این شبکه توزیع میتواند دسترسی شهروندان همه مناطق پایتخت را به محصولات و کالاهای اساسی باکیفیت با قیمت مصوب در شرایط نامطلوب اقتصادی تضمین کند.
ارسال دیدگاه