- 2025-01-15
- 2 بازدید
- 0 دیدگاه
- سلامت
آمار نگران کننده افت آموزشی و ضرورت بروزرسانی معلمان
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران، با اعلام خبرهایی از افت کیفیت آموزشی در مدارس ایران، کارشناسان آموزشی اهمیت به نیروی انسانی و معلمان را یکی از ارکان مهم رشد کیفیت آموزشی دانستند. با ایجاد انگیزه در دستمزد و برگزاری دورههای ضمن خدمت برای معلمان میتوان به رشد کیفیت آموزشی تا میزان قابل توجهی کمک کرد. در کنار کتب آموزشی، برنامههای آموزشی قوی، معلم نیز یک رکن اصلی برای بالا بردن کیفیت آموزشی است. گرچه دورههای ضمن خدمت گهگداری اجرا میشود اما با توجه به نسل امروزی که به سرعت خود را با جهان همسو میکنند ضرورت دارد تا معلمان نیز متناسب با دیدگاه نسل نوجوان امروزی آموزش ببیند.
احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی با اشاره به آموزش نیروی انسانی قبل از ورود به مدارس و شروع تدریس بیان کرد: ما معلم را عنصر اصلی در مدرسه میدانیم و نسبت به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه معلم، اعتقاد راسخ داریم. به همین خاطر در حوزه مدارس غیردولتی یکی از برنامههای جدی ما از بدو ورود به این سازمان موضوع مدیریت منابع نیروی انسانی بود.
وی با تأکید بر توجه به آموزش نیروی انسانی گفت: طبیعتاً یک بخشی از کار ما مربوط به دستمزد معلمان و آموزش نیروی انسانی است به همین خاطر ما تلاش کردیم شش پودمان آموزشی برای معلمان مدارس غیردولتی برنامهریزی کنیم. همچنین یکی از مباحث مورد بحث در مدارس غیردولتی ساعت کاری معلمان بود که آن هم از ۴۰ ساعت به ۳۰ تقلیل یافت. از امسال ساعت کاری معلمان در مدارس غیردولتی تغییر کرد.
محمودزاده در این خصوص تأکید کرد: اکنون این موضوع را نظارت و ارزیابی میکنیم تا بدانیم کدام بخشها آن را انجام میدهند و کدام بخشها تخطی کردهاند. البته پشتیبانیهای لازم هم برای حمایت از مؤسسان مدارس غیردولتی انجام میشود. مثلاً به جهت اینکه تغییرساعت کاری بر وضعیت مالی مؤسسه اثرگذار است، اجازه دادیم شهریه مدرسه در یک بخشهایی قابل افزایش باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت صلاحیتهای حرفهای معلمان گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم در این زمینه، بررسی صلاحیتهای حرفهای است که در واقع شامل صلاحیتهای معلمی میشود. دوم دانش تخصصی معلمان است که باید از حیث مسائل آموزشی و دانش تربیتی صلاحیتهای آنان بازبینی شود. بحث دیگر هم بیمههای تکمیلی و کلاً بیمههایی است که برای معلمان در نظر گرفته خواهد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی درباره بیمه معلمان گفت: ما باید بتوانیم ماده ۲۵ قانون تأسیس مدارس غیردولتی را اجرا کنیم؛ این ماده ۲۵ بر حمایتهای بیمه برای معلمان و نیروی انسانی در مدارس غیردولتی تأکید دارد و بیان میکند حمایت بیمهای از معلمان مدارس غیردولتی باید صورت بگیرد، به همین خاطر در این زمینه برنامهریزیهای متعددی صورت گرفته است.
طراحی شش پودمان آموزشی برای هر معلم
محمودزاده درباره کیفیتبخشی در حوزه آموزش بیان کرد: ما در این زمینه دستورالعملهای متنوعی داریم، اول اینکه چه معلمهایی میتوانند در مدارس غیردولتی فعالیت داشته باشند؟ معلمانی میتوانند در مدارس غیردولتی درس بدهند که رشته تحصیلی آنها در دانشگاه متناسب با رشته و کارشان در مدرسه باشد. همچنین معلمانی میتوانند وارد مدارس ما شوند که مراحل مختلف گزینش را طی کرده و استانداردهای لازم را داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به پودمانهای آموزشی معلمان گفت: شش پودمان برای معلمان ما طراحی شده که طی آن معلمان در این شش پودمان آموزش میبینند. پودمان اول اجرا شد اما نواقص و ایراداتی داشت که ما در مسیر کار با آن روبهرو شدیم. همچنین پودمان اول کیفیتی که ما میخواهیم را نداشت از این رو در صدد حل آن برآمدیم. سپس با یک آسیبشناسی مجدداً بخشنامه دوم جمعبندی و تقریباً یک ماه پیش به استانها ارسال شد، اکنون در حال اجرای پودمانهای دوم تا ششم هستیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: این پودمانها با همکاری برخی از مؤسسان مدارس غیردولتی، دانشگاه فرهنگیان و برخی از مؤسسههایی که میتوانند در این زمینه به آموزش و پرورش کمک کنند، در حال اجراست. همانطور که گفتم بخشی از اینها به دانش نظری و دانش تربیتی و بخشی هم به موضوع روز مانند کاربرد هوش مصنوعی یا شبهاتی که در آموزش و پرورش در حوزههای مختلف برای نسل نوجوان و جوان امروزی ایجاد شده، مربوط میشود و باید معلمان ما مسلط به همه این موضوعات باشند. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در پاسخ به این سؤال که چقدر زمان میبرد تا یک معلم شش پودمان را بگذراند؟ گفت: ما هر سال دو پودمان طراحی میکنیم، یعنی هر معلم به محض ورود باید دو پودمان بگذراند که در سالهای آینده نیز پودمانها و آموزشهای دیگر به آن اضافه میشود، پودمانها برای این است که معلم برای ورود به مدرسه
آماده شود.
ارسال دیدگاه