- 2025-05-13
- 4 بازدید
- 0 دیدگاه
- سلامت
زنگ خطر اختلالات یادگیری در کودکان پرریسک / علائم پنهان تا ورود به مدرسه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، اختلالات یادگیری از جمله مشکلات شایع در سنین مدرسه هستند که میتوانند روند تحصیلی، رشد اجتماعی و اعتمادبهنفس کودکان را بهطور جدی تحتتأثیر قرار دهند. با وجود بهره هوشی طبیعی، این کودکان در مهارتهایی مانند خواندن، نوشتن، صحبت کردن یا انجام محاسبات ریاضی نسبت به همسالان خود با چالشهایی روبهرو هستند.
دکتر فرین سلیمانی، رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، با اشاره به گروههای پرخطر گفت:«کودکانی که بهصورت نارس به دنیا آمدهاند، وزن تولد پایینی داشتهاند یا پس از تولد نیاز به بستری طولانیمدت در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان (NICU) داشتهاند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به اختلالات یادگیری هستند. همچنین، سابقه بارداری پرخطر در مادر میتواند احتمال بروز این اختلالات را افزایش دهد.»
او ادامه داد: این اختلالات معمولاً پس از ورود کودک به دبستان شناسایی میشوند، جایی که مشکلاتی در خواندن، نوشتن یا درک مفاهیم ریاضی بروز پیدا میکند. البته برخی علائم اولیه مانند اختلال در پردازش حسی نیز ممکن است پیش از مدرسه دیده شود، اما این نشانهها برای تشخیص قطعی کافی نیستند.
دکتر سلیمانی با تأکید بر اینکه اختلالات یادگیری در قالب یک طیف تعریف میشوند، خاطرنشان کرد:«در صورت تشخیص بهموقع و آغاز مداخلات توانبخشی مؤثر، میتوان میزان ناتوانی در یادگیری را از حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد به کمتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داد.»
وی افزود: این خدمات در حال حاضر در مراکز توانبخشی کشور ارائه میشوند و شامل روشهای مختلف آموزشی، گفتاردرمانی، کاردرمانی و تقویت مهارتهای شناختی هستند.
در حال حاضر، طبق اعلام وزارت بهداشت، غربالگریهای رایگان در دوره پیشدبستانی و پیش از ورود به مدرسه انجام میشود. با این حال، کارشناسان معتقدند میتوان با طراحی آزمونهای دقیقتر و آغاز غربالگری از سنین پایینتر، اختلالات را زودتر شناسایی و از تبعات بلندمدت آنها جلوگیری کرد.
طبق اظهارات اخیر دکتر حسینی، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی، شیوع اختلالات یادگیری در میان دانشآموزان ابتدایی کشور بین ۵ تا ۶ درصد است که در پسران بیشتر از دختران گزارش شده است.
اختلالات یادگیری اگرچه در ظاهر پنهان هستند، اما با آموزش خانوادهها، معلمان و اجرای دقیقتر غربالگریها، میتوان آنها را زودتر شناسایی کرد. هرچقدر تشخیص و درمان این اختلالات سریعتر صورت گیرد، فرصتهای تحصیلی و اجتماعی کودکان بهطور قابل توجهی بهبود خواهد یافت.
بیا تو صدا
ارسال دیدگاه