فرصت‌های تجارت ایران با عراق در دست کشورهای رقیب/چین و ترکیه گوی سبقت را بودند

اقتصاد آنلاین؛ گروه استان ها- محمدرضا گل احمد، در نشست بررسی بازار عراق که توسط شورای جوانان اتاق بازرگانی اصفهان…
فرصت‌های تجارت ایران با عراق در دست کشورهای رقیب/چین و ترکیه گوی سبقت را بودند

اقتصاد آنلاین؛ گروه استان ها- محمدرضا گل احمد، در نشست بررسی بازار عراق که توسط شورای جوانان اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: کشور عراق از قدیم الایام به دلیل همسایگی با ایران و ارتباط تجاری دو کشور، از مقصدهای صادراتی تولیدکنندگان و صادرکنندگان اصفهانی بوده است.

وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی کشور عراق علاقه‌مند به همکاری با تجار ایرانی هستند و کیفیت محصولات و خدمات شرکت‌های ایرانی را می‌پسندند، ابراز کرد: کشور عراق در بخش های مختلف مانند عمران، کشاورزی و غیره تمایل به همکاری با تجار ایرانی دارد و نبود محدودیت‌های بین المللی نیز شرایط سرمایه گذاری در این کشور را برای تولیدکنندگان ایرانی تسهیل می کند.

وی با بیان اینکه کشور عراق نیمی از بودجه خود را به عمران اختصاص داده است، گفت: ما میزبان هیئت‌هایی از اتاق‌های بازرگانی نجف و استان دیاله عراق بوده‌ایم و اکنون تمرکز خود را بر پروژه‌های عمرانی و انجام خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت‌وساز  متمکز کرده ایم و باید این روند جدی تر دنبال شود.

رئیس شورای بین‌الملل و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: با وجود اینکه ایران در اغلب موارد در زمینه تجارت با کشور عراق، موفق عمل کرده است اما همانند بسیاری از عرصه های  دیگر، کشورهای رقیب در این زمینه موفق‌تر عمل کرده اند این در حالی است که آمارها نشان می دهد صادرات به کشور عراق در طول هشت ماهه گذشته در برخی زمینه ها حتی کاهش چشمگیر داشته است.

ترکیه و چین رقیب جدی ایران در بازار صادراتی عراق

وی ادامه داد: اکنون کشور ترکیه سرمایه گذاری بزرگی را برای صادرات محصولات خود به عراق آغاز کرده است و حتی کشور چین نیز در حال انجام اقداماتی بزرگ در این بازار است و ما نیز همسو و حتی پیشروتر از رقیب فعالیت های گذشته خود را گسترش ندهیم، ممکن است بازاری مناسب در همسایگی خود را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که شرکت های ایرانی در برخی موارد، تجربه خوبی از بازار عراق نداشته اند که این امر به نداشتن آشنایی کافی با قوانین و شرایط بازار عراق بر می گردد.

گل احمد گفت: اینجاست که اتاق های بازرگانی می توانند وارد عمل شوند و نقش واسط و مشاور را ایفا کنند تا با برنامه ریزی برای آموزش، هماهنگی ارتباطات بازرگانی و آگاهی رسانی درست این نوع مشکلات رفع و ارتباطات تجاری میان دو کشور به درستی برقرار شود.

منبع خبر