- 2025-02-10
- 5 بازدید
- 0 دیدگاه
- اخبار مهم
بازیگران ستاره زن که در نقش زنان روستایی و ایلیاتی بازی کردهاند به بهانه بازی سارا بهرامی در فیلم «خاتی» | زنان مقتدر
![بازیگران ستاره زن که در نقش زنان روستایی و ایلیاتی بازی کردهاند به بهانه بازی سارا بهرامی در فیلم «خاتی» | زنان مقتدر](https://itimes.ir/wp-content/uploads/2025/02/کیا-1-scaled.jpg)
سما بابایی | در سینمای ایران، بازی هنرپیشگان در نقش زنانی از روستاهای کوچک بازتابی از واقعیتهای اجتماعی و فرهنگی جوامع غیرشهری بوده است. چنین نقشهایی معمولا بحرانهای اجتماعیای را که زنان روستایی با آن مواجهاند، به تصویر میکشد. اینگونه فیلمها، ضمن آشنایی مخاطب با چنین فضاهایی، این فرصت را به بازیگرانِ زن میدهد تا توانمندیهای بازیگریشان را به چالش بکشند.
بهگزارش فیلم نیوز، در فیلم خاتی که در بخش مسابقهی جشنوارهی امسال حضور دارد، «سارا بهرامی» در نقشِ یک زنِ روستایی حضور دارد؛ اما نه زنی منفعل، بلکه زنی که در محیطِ کوچکی که در آن زندگی میکند، کنشگر است. به همین بهانه نگاهی کوتاه به بازی هنرپیشگانی داشتهایم که نقشِ زنانِ روستایی را ایفا کردهاند.
خاتی | سارا بهرامی | 1403
سارا بهرامی در نمایی از پشت صحنه فیلم «خاتی»
خاتی به کارگردانی فریدون نجفی داستانی احساسی و پرکشش را در دل طبیعت ایران روایت میکند. این فیلم که با حضور سارا بهرامی و سعید آقاخانی در جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفته، به بررسی پیچیدگی روابط انسان و حیوان پرداخته و مفاهیم زیستمحیطی و انسانی را در هم آمیخته است. سارا بهرامی که همواره با انتخابهای جسورانه و اجرای بینقص خود شناخته میشود، در خاتی بار دیگر تواناییهای خود را به نمایش گذاشته است. او که پیشتر با فیلمهایی همچون دارکوب و علفزار جوایز مهمی کسب کرده، در این فیلم حضوری تأثیرگذار دارد و نقشی متفاوت از آثار قبلی خود را ایفا میکند. خاتی به دلیل فضای بومی و قصهای که به عمق احساسات انسانی میپردازد، از فیلمهای مورد توجه جشنواره فیلم فجر امسال است. فیلمبرداری در دل طبیعت و استفاده از لوکیشنهای بکر، در کنار بازیهای درخشان از جمله اجرای سارا بهرامی، این اثر را به یکی از آثار شاخص جشنواره تبدیل کرده است. حضور خاتی در فجر، بار دیگر نام سارا بهرامی را در میان بهترینهای جشنواره مطرح کرده و نشان داده که او همچنان یکی از چهرههای قدرتمند سینمای ایران است.
بیهمه چیز | باران کوثری | 1399
باران کوثری در نمایی از فیلم «بی همه چیز»
بیهمهچیز اقتباسی از نمایشنامهی ملاقات با بانوی سالخورده نوشتهی فردریش دورنمات است که با تغییراتی در لحن و ساختار، از یک تراژدی-کمدی به درامی پرتنش تبدیل شده است. داستان در روستایی پیش از انقلاب میگذرد، جایی که اهالی چشمانتظار بازگشت زنی ثروتمند به نام لیلی (هدیه تهرانی) هستند. در این میان، یکی از نقشهای کلیدی باران کوثری است. کوثری در نقشی متفاوت، با حضوری کمحرف اما مؤثر، عمق بیشتری به روایت انتقام لیلی میبخشد. او مانند سایهای همراه با لیلی است؛ زنی که گذشتهای پنهان دارد و بهنوعی بازتابی از درد و رنج شخصیت اصلی محسوب میشود. او نهتنها حامی لیلی، بلکه بخشی از سازوکار انتقام اوست، شخصیتی که شاید بیش از آنچه به نظر میرسد، در تصمیمگیریهای لیلی و مسیر پرپیچوخم این بازگشت، نقش دارد.فیلم با اجرای یکدست بازیگرانش، فضایی پرتنش خلق میکند و باران کوثری در میان این بازیگران، بهعنوان ندیمهای که حضورش در نگاه اول حاشیهای به نظر میرسد، در نهایت، به حلقهی گمشدهی انتقام لیلی تبدیل میشود.
چ | مریلا زارعی | 1392
مریلا زارعی در نمایی از پشت صحنه فیلم «چ»
حاتمیکیا قصهپردازی را بلد است و در «چ» نیز قصهای از زندگی شهید چمران ارائه میدهد. در این فیلم «مریلا زارعی» در نقشِ یک زنِ روستایی کرد ظاهر میشود. او که این سالها به بازیگرِ ثابت فیلمهای حاتمیکیا بدل شده، نقطهی درخشان فیلم است. او در نقش زنی کرد، حضوری پرقدرت و احساسی دارد و تصویری ملموس از زنی مقاوم و زخمخورده ارائه میدهد. لحظات حضور او از معدود بخشهای تأثیرگذار فیلم است. چ سعی کرده سات شخصیت چندلایهای از چمران ارائه دهد و تصویری تأملبرانگیز از واقعهی پاوه؛ اما این بازی مریلا زارعی است که برای همیشه در این فیلم در یادها میماند. او دربارهی حضورش در این فیلم گفت: « جالب است بدانید وقتی خبر حضور من در این فیلم منتشر شد، تماسهایی داشتم مبنی بر اینکه لطفا در این فیلم بازی نکنید. چون مخالف این قصه و شخصیت بودند. از طرفی من خودم نسبت به قهرمان سرزمینم تعصب داشتم. ضمن اینکه فارغ از فیلم و قصه و نقش بهعنوان بازیگر، قرارگرفتن در میان خیل عظیمی از بازیگران در آن شرایط استثنایی تحت کارگردانی آقای حاتمیکیا برایم تجربه ارزندهای بود که نمیتوانستم بیاهمیت از این موقعیت چشمپوشی کنم.»
باد در علفزار میپیچد | الناز شاکردوست| 1386
الناز شاکر دوست در نمایی از فیلم «باد در علفزار می پیچد»
الناز شاکردوست در فیلم باد در علفزار میپیچد شخصیت شوکا را بازی میکند. زنی که در عین تحمل فشارهای اجتماعی و خانوادگی، باید تصمیمات دشواری بگیرد که بر زندگیاش تاثیر عمیقی میگذارد. شاکردوست اضطراب و ترس ناشی از ازدواج اجباری تا لحظات رهایی و عشق در برابر محدودیتها را به خوبی ایفا کرده است . شاکردوست در این فیلم نه تنها بار دراماتیک قصه را به دوش میکشد، بلکه از نظر احساسی نیز مخاطب را به درون ذهن و دل شوکا میبرد. تغییرات درونی شوکا، بهویژه در صحنههایی که او از یک تصمیم تحمیلی به آزادی و رهایی نزدیک میشود، به زیبایی به تصویر کشیده شده است. این تغییرات تدریجی، به ویژه در سکانسهای رقص شوکا در برف مخاطب را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد.شاکردوست در نقش یک زنِ روستایی، روابط پیچیده شوکا را به خوبی به تصویر کشیده است.
نیوه مانگ | هدیه تهرانی | 1384
هدیه تهرانی در نمایی از فیلم «نیوه مانگ»
«نیمهماه» اثری جادهای و چندلایه دربارهی آزادی، مرگ و موسیقی است که زندگی کردهای ایرانی را به تصویر میکشد. داستان حول محور مامو، موسیقیدان برجسته کردی، میچرخد که پس از سقوط صدام، به همراه گروه نوازندگانش راهی کردستان عراق میشود تا کنسرتی را برگزار کند. یکی از نکات قابلتوجه فیلم، حضور هدیه تهرانی در نقشی متفاوت است. او که بیشتر با نقشهای شهری و امروزی شناخته میشود، در نیمه ماه در نقشِ یک خوانندهی فولکلوریک، حضوری تأثیرگذار دارد و بازی او مورد تحسین منتقدان بینالمللی قرار گرفته است.این فیلم با تحسینِ بسیاری مواجه شد، بهطوریکه بوستون گلوب نیز با اشاره به گرایش موزیکال فیلم، آن را شعری سیاه با طنزی تلخ دانسته است.
گیلانه | فاطمه معتمدآریا | 1383
فاطمه معتمدآریا و باران کوثری در نمایی از فیلم «گیلانه»
فیلم گیلانه ساخته رخشان بنیاعتماد داستان مادرانهای است که در پسزمینه جنگ و آوارگی خانوادهها میگذرد. شخصیت اصلی، گیلانه، با بازی فاطمه معتمدآریا، مادری دلسوز است که در دوران جنگ از فرزند معلولش اسماعیل مراقبت میکند. اسماعیل، پس از بازگشت از جنگ با عارضه قطع نخاع، در تلاش است تا مادرش را از خود جدا کند تا او را از بار مسئولیت سنگین رهایی بخشد، اما گیلانه با عشق و فداکاری از او مراقبت میکند. فیلم به تاثیرات عمیق جنگ بر زندگی خانوادگی، مخصوصاً در خانوادهای که در آن مادر نقش محوری ایفا میکند، پرداخته است.معتمدآریا در این فیلم نقش یک مادر بینظیر را ایفا میکند که تلاش میکند خانوادهاش را در شرایط سخت نگه دارد. این نقش با توجه به ویژگیهای انسانی و عاطفی که در گیلانه نشان داده میشود، یکی از برجستهترین نقشآفرینیهای معتمدآریا به شمار میآید. بازی او علاوه بر ابراز عاطفهای بیپایان، عمق روانشناختی شخصیت را نیز به نمایش میگذارد.
اشک سرما | گلشیفته فراهانی | 1382
گلشیفته فراهانی در نمایی از فیلم «اشک سرما»
فیلم «اشک سرما» ساخته عزیزالله حمیدنژاد، اثری است که در فضایی سرد و جنگزده به روایت داستانی از عشق، وظیفه و انسانیت در دل جنگ میپردازد. یکی از نکاتِ نقطه قوت فیلم بازی بینظیر گلشیفته فراهانی در نقش روناک است. او شخصیت دختری را به تصویر میکشد که میان تعهد به گروه چریکی و احساسات انسانیاش گرفتار شده است. یکی از برجستهترین لحظات بازی او، صحنهای است که در غار با کاوه تنها میماند. بازی زیرپوستی گلشیفته، مخاطب را با تصمیم دشوار روناک همراه میکند. اشک سرما فیلمی است که به واسطه بازی تحسینبرانگیز گلشیفته فراهانی در نقش یک دختر روستایی، کارگردانی دقیق و فضاسازی واقعگرایانهاش، به اثری ماندگار در سینمای جنگی ایران تبدیل شده است. نقش روناک در این فیلم یکی از پیچیدهترین و بهیادماندنیترین کاراکترهایی است که فراهانی در دوران حرفهای خود ایفا کرده است.
کودکانی از آب و گل | هما روستا | 1372
زنده یاد هما روستا در نمایی از فیلم «کودکانی از آب و گل»
هما روستا در از کرخه تا راین نشان داده بود که چگونه میتواند در دل روایتهای جنگی، با کمترین حرکت و اغراق، عمق عاطفی داستان را گسترش دهد. او در فیلم «کودکانی از آب و گل» در نقش همسر کریم سرابی، زنی است که سالها در انتظار سفر به مکه مانده و در نهایت، در میانهی جنگ، آرزویش را به شکلی تراژیک محقق میکند. او در این فیلم بار سنگینی بر دوش روایت دارد. از همان ابتدا، نگاهها و دیالوگهای کوتاهش، رابطهی عمیقش با کریم را نشان میدهد؛ رابطهای که بر پایهی صبر و وفاداری شکل گرفته است. هما روستا بدون نیاز به لحظات احساسی پررنگ، تنها با مکثها و سکوتهای معنادارش، حس زنانهی انتظار را به نمایش میگذارد؛ انتظاری که در نهایت، نه با یک سفر واقعی، بلکه با سفری نمادین تحقق مییابد.شهادت او در بمباران، نهتنها کریم، بلکه کل مسیر داستان را دگرگون میکند. کریم که تا آن لحظه مردی عملگرا و درگیر جنگ بود، ناگهان با یک خلأ عاطفی روبهرو میشود. وصیت همسرش(که استخوانهایش را به مکه ببرد)بهانهای است برای نمایش عشقی که فراتر از مرگ میرود. حتی در نبود فیزیکی، هما روستا حضوری نامرئی در فیلم دارد؛ حسرت و آرزوی ناتمام او، کریم را به حرکتی بیپایان وامیدارد.
افسانه مهپلنگ | فاطمه گودرزی | 1370
فاطمه گودرزی در نمایی از فیلم «افسانه مه پلنگ»
در فیلم افسانه مه پلنگ، فاطمه گودرزی نقش یک زن روستایی را ایفا میکند که در میان تحولات داستانی، نقش مهمی در روابط اهالی روستا ایفا میکند. این شخصیت، زنی محکم و با وقار است که علاوه بر اینکه در تلاش است تا همروستاییانش را در مقابله با پلنگ متحد کند، خودش نیز با تجربیات شخصی از این حیوان درنده آسیب دیده است. گودرزی توانسته است با عمق بخشیدن به شخصیت زنی که در عین سختیهای زندگی، دلسوز و مهربان است، به زیبایی احساسات او را به تماشاگر منتقل کند. بازی فاطمه گودرزی در این فیلم به نوعی بازتابدهنده پیوند عمیق انسانها با طبیعت و بحرانهای آن است. از طرفی، حساسیت او به نجات روستا و توجهش به فردیت و مشکلات شخصیاش، هر دو به خوبی در بازیاش نمایان شدهاند. حضور گودرزی در این فیلم نه تنها بر توسعه داستان تاثیر میگذارد، بلکه به عمق موضوعاتی چون انتقام، ترس، و دلسوزی افزوده و شخصیتش را در ذهن تماشاگران به یادگار میگذارد.
ارسال دیدگاه