- 2025-11-28
- 6 بازدید
- 0 دیدگاه
- اخبار مهم
آگراندیسمان؛ قسمت نود | بررسی کاراکتر جذاب «افتو» در رئالیتیشوی «کارناوال» | دریاسالار افتو؛ پدر سوختهی جذاب و پشمالو
رئالیتیشوی «کارناوال» علاوه بر اینکه موقعیتی جذاب برای اجرای نمایش و موسیقی و شکلگیری رقابت میان تیمهای مختلف پدید آورده، پدیده عروسکی جذابی را هم به مخاطبان معرفی کرده است. کاراکتر عروسکی «افتو» که طرح آن توسط مهراب قاسمخانی خلق شده با تمام ویژگیهای منحصربفردش، طرفدارهای زیادی پیدا کرده و حالا دیگر به یکی از امضاهای این رئالیتی تبدیل شده است. «افتو» شخصیتی متعلق به کودک و نوجوان نیست و بنابراین محدودیت رفتار در چارچوبهای از پیش تعیین شده را ندارد. او هم در ظاهر و هم شیوه رفتار، کاملا مثل یک بزرگسال رفتار میکند و همین ویژگی هم او را از سایر عروسکها متمایز میکند. «افتو» به قدری محبوبیت پیدا کرده که میتواند به عنوان یک شخصیت عروسکی ماندگار بعد از «کارناوال» هم حضورش را ادامه دهد.
به گزارش فیلمنیوز، به بهانه رسیدن «کارناوال» به مرحله فینال و پایان فصل اول این رئالیتیشو، آگراندیسمان این هفته را به بررسی ابعاد مختلف شخصیت عروسکی «افتو» اختصاص دادهایم.
شکلگیری | شخصیت افتو توسط مهراب قاسمخانی شکل گرفته. او توضیح داده که این شخصیت را از چهار سال قبل خلق کرده؛ زمانی که حتی نامی از «کارناوال» نبوده است. در تمام این سالها برای این شخصیت، شناسنامه و خاستگاه مشخصی طراحی کرده بوده و حتی طراحی چهره افتو هم از قبل انجام شده بوده است. «کارناوال» موقعیتی ایجاد کرده تا این طرح قاسمخانی واقعی شود و مقابل دوربین برود.
«افتو» نخستین کاراکتر عروسکی است که مهراب قاسمخانی طراحی کرده است.
ویژگی ظاهری | «دریاسالار ناخدا میرافتو ابوالزیار خوفالبحر فلذا ناخداالعالم هیبتالکوسه و همچنین ابن ضخیم پشم دارد» با اسم مخفف «افتو»، گربهای سیاه و پشمالو با ظاهری کاملا آشفته و خشن است. سربندی قرمز به سرش بسته و به شیوهی دزدان دریایی لباسی سفید با جلیقه تنش میکند. یکی از دستهایش را در جنگ از دست داده و به جای آن یک قلاب به مشتش بسته است. زیورآلاتی به خودش وصل کرده که نشان از یادگار جنگهای دریایی مختلف است.
صراحت لهجه «افتو» یکی از ویژگیهای این کاراکتر عروسکی بود.
اهمیت نقش | افتو خودش را یک دریاسالار معرفی میکند؛ گربهای قدرتمند که سالها در دریا زندگی کرده و بارها با دزدهای دریایی و کوسهها و نهنگها جنگیده و یک چشم و یک دستش را در این نبردها از دست داده است. با وجود ابراز قدرتی که میکند، خودش میداند چنین ویژگیهایی ندارد و یک گربهی معمولی است اما نمیتواند از این قالب بیرون بیاید و واقعیت درونی خودش را بپذیرد. افتو روزگاری عاشق گربهی مادهای به اسم مهتو بوده و در این عشق شکست خورده است. بنابراین زخمی درونی هم دارد. او برای پنهان کردن احساس بیکفایتی و شکست عشقی که داشته، در قالب یک قهرمان شکستناپذیر فرو رفته است. میترسد همه با او مثل یک گربهی معمولی رفتار کنند و ناچیز به نظر برسد برای همین هم تلاش میکند مدام در مرکز توجه باشد. میتواند همه را به خودش علاقهمند کند و از این خصلت برای جلب توجه دخترها استفاده میکند. افتو دنبال گنج است و این جستجو به او قدرت میدهد. یکی از مهمترین عوامل جذابیت افتو، مواجهه او با رامبد است. مدام با رامبد کلکل میکند و آزارش میدهد اما بارها نشان داده است به او علاقه دارد و رفاقتش برایش مهم است. با این حال دلش نمیخواهد صمیمیتی ایجاد کند چون به نظرش در این صورت اقتدارش را از دست میدهد.
یکی از نقاط قوت «افتو» حضور محمد لقمانیان و بهادر مالکی به عنوان عروسکگردان و صداپیشه بود.
صداپیشگی و عروسکگردانی | بخش مهمی از هویت این شخصیت عروسکی به شیوه عروسکگردانی و صداپیشگی او برمیگردد. محمد لقمانیان به عنوان عروسکگردان، احساسات شخصیت را بسیار دقیق و ملموس به نمایش میگذارد. از لرزشهای سر و حرکات شانه گرفته تا مکثهای کوتاه قبل از پاسخ دادن و توقفهای ناگهانی برای بروز تعجب و … همهی این ظرافتها باعث شده افتو هویتی کاملا مشخص داشته باشد. طراحی افتو به نحوی انجام شده که ابروهایش مستقل توسط یک عروسکگردان دیگر هدایت میشود و همین حرکت هدفمند ابروها بخش مهمی از شخصیت او را ساخته است. او به واسطه همین قابلیت میتواند احساسات صورتش را تنظیم کند. گاهی اوقات بدجنس و خشن یا لطیف و مهربان به نظر برسد. این همان چیزی است که او را از یک عروسک معمولی جدا میکند. صدای افتو با صداپیشگی بهادر مالکی هم به شکلگیری این هویت جذاب کمک کرده است. افتو لحنی بسیار جدی و خشن دارد. خیلی وقتها فریاد میکشد و به قصد تمسخر بلند بلند میخندد اما وقتی مقابل زنها قرار میگیرد صدایش عوض میشود و مثل یک گربهی ملوس با صدایی ظریف میو میو میکند و تغییر لحن، موقعیتهای جذابی میسازد. محمد لقمانیان و بهادر مالکی سالها همکاری کردهاند و به درک درستی از خلق شخصیت عروسکی رسیدهاند. این تجربه به کمک شکلگیری این کاراکتر آمده است.
رامبد در «کارناوال» نشان داد که تا چه اندازه ارتباط با عروسک را میداند.
مواجهه با رامبد | جدای از جذابیت ظاهری عروسک، شیوه عروسکگردانی و صداپیشگی، آنچه باعث شده افتو به عنوان یک شخصیت عروسکی ماندگار در ذهنمان بماند، مواجهه او با رامبد جوان است. همانطور که خود رامبد جوان هم در مصاحبهای گفته بود، افتو از جنس عروسکهای استودیویی نیست و ماجراهای او ارتباطی با تماشاچیها ندارد. مستقل بودن آیتمهای افتو باعث شده حضورش مثل یک زنگ تفریح جالب به نظر برسد. افتو و رامبد در آیتمهای ویژه افتو، مثل یک زوج کمدی مقابل هم بازی میکنند و فارغ از فضای کارناوال، ماجراهایی را پیش میبرند. افتو مدام خودش را صاحب همهچیز میداند و هیچ حریم خصوصی برای رامبد قائل نیست. از تلفن همراه و کارت اعتباری او بدون اجازه استفاده میکند، با دوستانش قرار کاری میگذارد و مدام رامبد را در موقعیتهایی پیچیده قرار میدهد. قدرتنمایی افتو و استیصال رامبد به الگویی برای اکثر اپیزودها تبدیل شده است. رامبد مدام تلاش میکند جلوی افتو بایستد و جایگاهش را به عنوان مدیر کارناوال اثبات کند اما توانایی شکست او را ندارد و موقعیتش مدام توسط افتو متزلزل میشود. آنها مدام باهم کلکل میکنند و همین جدالهای دائمی است که بخش مهمی از این جذابیت را میسازد.
ماندگاری افتو| افتو شخصیتی شیرین و ماندگار است. طبیعتا با پایان «کارناوال» عمرافتو به پایان نمیرسد. این شخصیت عروسکی به قدری جذاب است که میتواند علاوه بر فصلهای بعدی «کارناوال»، به صورت مستقل در آثار دیگر هم حضور داشته باشد و حتی شاید به محور اصلی یک فیلم سینمایی تبدیل شود.
«کارناوال» به کارگردانی و اجرای رامبد جوان و به تهیهکنندگی محمد شریفی، در پلتفرم فیلمنت منتشر میشود.

ارسال دیدگاه