- 2025-11-10
- 3 بازدید
- 0 دیدگاه
- اخبار ایران
سه فهرست متفاوت از صرافیهای مجاز به تبلیغات رمزارزی؛ کدام مرجع قابل اعتماد است؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه
در کمتر از سه ماه، سه نهاد صنفی اصلی کشور – انجمن بلاکچین، سازمان نظام صنفی رایانهای (نصر) و انجمن فینتک – هر یک فهرستی از صرافیهای رمزارزی «مجاز به تبلیغات» منتشر کردهاند، اما تفاوتهای قابلتوجهی بین آنها وجود دارد.
![]()
۱ میلیارد بیبی دوج رایگان!
همین حالا در ارزپلاس ثبتنام کنید و ۱ میلیارد بیبی دوج هدیه بگیرید. بدون قرعهکشی، فرصت محدود!
دریافت هدیه
انجمن بلاکچین با بیش از ۱۵۰ کسبوکار تحت نظام خودتنظیمگری، جامعترین فهرست را ارائه داده و اعلام کرده کسبوکارها موظف به رعایت کدهای رفتار تبلیغاتی مسئولانه و ممیزی دورهای هستند. مهکامه شریفزاد، رئیس هیئت مدیره انجمن، این فهرست را مرجعی شفاف و قابل استناد برای کاربران و پلتفرمهای تبلیغاتی خواند.
سازمان نصر نیز در نامهای رسمی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۲۸ صرافی با رعایت استانداردهای امنیتی و هویتی معرفی کرد تا مسیر قانونی تبلیغات آنها مشخص شود.
انجمن فینتک ایران هم با همکاری فعالان بازار، فهرستی شامل ۶۱ پلتفرم دارای مجوز تبلیغات منتشر کرده و آن را برای بررسی نهایی به وزارت ارشاد ارسال کرده است.




این فهرستها گرچه با هدف شفافیت و قانونمندی تبلیغات رمزارزی تهیه شدهاند، اما از نظر مقیاس، سابقه خودتنظیمگری و مرجعیت تخصصی با یکدیگر متفاوتاند.
در این میان، انجمن فینتک تأکید کرده فهرستهای منتشرشده توسط برخی منابع، نسخه نهایی یا جامع پلتفرمهای مجاز برای تبلیغات در حوزه رمزدارایی محسوب نمیشود و هدف از انتشار آنها، ایجاد شفافیت، عدالت و رقابت سالم میان کسبوکارهای رمزارزی بوده است.
اشتراکگذاری

ارسال دیدگاه