پروژه حیاتی ترافیک غرب پایتخت به بن‌بست خورد

به گزارش اقتصادآنلاین، پروژه ملی کمربندی جنوبی اسلامشهر و بهارستان که هدف آن کاهش بار ترافیکی این دو شهرستان پررفت‌وآمد…

به گزارش اقتصادآنلاین، پروژه ملی کمربندی جنوبی اسلامشهر و بهارستان که هدف آن کاهش بار ترافیکی این دو شهرستان پررفت‌وآمد است، به‌ دلیل مشکلات اعتباری با چالش جدی مواجه شده و در صورت ادامه این روند، احتمال توقف کامل آن وجود دارد.

این طرح در مجموع شامل ۳۰ کیلومتر مسیر رفت و ۳۰ کیلومتر برگشت است که از ورودی شهرک واوان در اسلامشهر آغاز می‌شود و تا انتهای رباط‌کریم امتداد می‌یابد. فاز نخست این پروژه، به طول ۹ کیلومتر رفت و ۹ کیلومتر برگشت، از شهرک مدیریت واوان تا پل شهرستانک را در بر می‌گیرد و می‌تواند بخش عمده‌ای از گره ترافیکی منطقه را برطرف کند.

پیمانکار معتبر پروژه نیمه‌فعال

علی علیپور، مدیر راه و شهرسازی شهرستان‌های اسلامشهر و بهارستان، با هشدار نسبت به وضعیت اضطراری پروژه، گفت:
پیمانکار این پروژه ملی، شرکتی معتبر با سابقه اجرای پروژه‌های بزرگ ملی است که از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۵۵ میلیارد تومان از منابع شخصی خود هزینه کرده، در حالی‌که حتی یک ریال از کارفرما دریافت نکرده است.

وی افزود: قرارداد این پروژه نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و با احتساب تعدیل، هزینه نهایی به حدود هزار میلیارد تومان می‌رسد. با وجود پیشرفت قابل توجه، کارگاه در حال حاضر در وضعیت نیمه‌ فعال قرار دارد و در صورت تأمین‌نشدن اعتبار، به‌ طور کامل تعطیل خواهد شد.

وعده‌های محقق‌ نشده و اوراق بی‌ارزش

علیپور با اشاره به اینکه پروژه از مصوبات سفر استانی دولت بوده، اظهار کرد: اعتباراتی که قول داده بودند، هرگز تخصیص پیدا نکرد. وعده تأمین بودجه از محل مولدسازی و ماده ۵۶ فقط در حد حرف باقی ماند و حتی پیشنهاد اوراق نیز به دلیل سررسید بلندمدت (۱۴۰۶) و نرخ تنزیل حدود ۴۰ درصد، از سوی پیمانکار رد شد.

او ادامه داد: گزینه تهاتر نیز مطرح بود اما به‌ دلیل عدم صدور مجوزهای لازم، عملاً متوقف مانده است و هیچ‌ یک از روش‌های پیشنهادی به نتیجه نرسیده‌اند.

چالش‌های حریم و ساخت‌وساز غیرمجاز

مدیر راه و شهرسازی یکی دیگر از موانع پروژه را عدم لحاظ مسیر در طرح تفصیلی شهرداری عنوان کرد و گفت: بعد از تصویب طرح تفصیلی، شهرداری‌ها در حریم مسیر، پروانه ساخت صادر کردند و اکنون برخی واحدها در بستر مسیر اصلی جاده قرار گرفته‌اند.

به گفته او، برنامه این است که این محدوده با جداره صوتی از بافت مسکونی جدا شود، اما تملک برخی املاک ناگزیر است و این موضوع، هزینه‌ها و زمان اجرای طرح را افزایش می‌دهد.

همراهی مردم کم‌لطفی نهادهای محلی

علیپور با اشاره به همکاری ساکنان منطقه افزود: مردم از اهمیت این پروژه آگاه بوده و حتی در مواردی برق منازل خود را در اختیار کارگاه قرار داده‌اند. در مقابل، در مراحل ابتدایی، برخی دستگاه‌های خدمات‌رسان از صدور انشعاب برای کارگاه خودداری کردند که این مشکل با پیگیری فرمانداری و معاون عمرانی شهرستان برطرف شد.

نیاز به عزم ملی برای نجات پروژه

به گفته مدیر راه و شهرسازی اسلامشهر و بهارستان، تاکنون کمتر از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح تخصیص یافته که تنها ۲۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است، رقمی که در مقایسه با حجم مالی مورد نیاز، بسیار ناچیز است.

او با تأکید بر ضرورت ورود نمایندگان مجلس و دولت به موضوع گفت: برای تکمیل این پروژه حداقل هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است. در حال حاضر دو کیلومتر از مسیر آماده آسفالت است، اما بدون تزریق منابع مالی، ادامه فعالیت ممکن نخواهد بود.

پروژه‌ای حیاتی برای ترافیک غرب استان تهران

کمربندی جنوبی اسلامشهر و بهارستان یکی از پروژه‌های راهبردی غرب استان تهران به شمار می‌رود که در صورت تکمیل، می‌تواند بخش قابل توجهی از بار ترافیکی محورهای جنوب‌ غرب پایتخت را کاهش دهد. اما اکنون این طرح مهم عمرانی، به‌ دلیل نبود منابع مالی، در آستانه خاموشی کامل قرار دارد.

منبع خبر