- 2025-10-07
- 3 بازدید
- 0 دیدگاه
- اخبار مهم
توسعه پایدار صنعت خودرو در گرو تقویت چهار صنعت مادر کشور است
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایکوپرس- در چهارمین دوره کارگاههای علمی و تخصصی پوششهای سطح خودرو که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به نقش راهبردی صنعت خودرو در اقتصاد کشور گفت: ایرانخودرو برترین خودروساز کشور و خاورمیانه است که حدود ۶۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارد و برای ارتقای کیفیت، افزایش رضایت مشتریان و توسعه محصولات جدید، پروژههای متعددی در دست اجرا دارد.
وی با تاکید بر اینکه خودرو، خروجی توسعه صنعتی است، اظهار کرد: دستیابی به توسعه پایدار مستلزم ایجاد زیرساختهای واقعی در صنایع مادر است. در غیر این صورت، موفقیتها در سایر بخشها جزیرهای و ناپایدار خواهند بود.
پیرمحمدی چهار صنعت فولاد و زیرمجموعههای آن، پتروشیمی، ماشینسازی و قالبسازی و الکترونیک را پایه و ستون توسعه صنعتی کشور دانست و افزود:
در حوزه فولاد آلیاژی با همکاری شرکتهای فولادی داخلی، در ۱۵۴ نوع فولاد آلیاژی به خودکفایی رسیدهایم. با این حال، در برخی انواع فولاد همچنان وابستگی به واردات داریم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به رشد خودکفایی در تولید ورقهای مورد نیاز خودروها گفت: در محصول پارس، سهم ورق داخلی از پنج درصد به ۹۴ درصد رسید. همچنین در پروژه تارا هیبرید، ۶۰ درصد ورق مورد نیاز در داخل تامین میشود و ۴۰ درصد از خارج وارد خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به نقش صنعت پتروشیمی در زنجیره تولید خودرو افزود: در صنعت پتروشیمی میزان خودکفایی هنوز به ۵۰ درصد نرسیده است؛ بهعنوان مثال، کشور سالانه به ۶۰ هزار تن فوم نیاز دارد که ۲۰ هزار تن آن مربوط به صنعت خودروسازی است. برای تحقق خودکفایی در این بخش، به سرمایهگذاریهای هدفمند نیاز داریم.
پیرمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود به صنعت ماشینسازی و قالبسازی اشاره کرد و گفت: توان داخلی در حوزه ماشینآلات صنعتی و نرمافزارهای مرتبط حدود ۲۵ درصد است. در حال حاضر ۸۰ درصد فرایند پاشش رنگ در ایرانخودرو بهصورت رباتیک انجام میشود، اما برای تولید موتورهای جدید با مصرف سوخت کمتر و توسعه خطوط تولید، نیازمند صنعتی قدرتمند در ماشینسازی هستیم.
وی با تاکید بر اهمیت راهبردی صنعت ماشینسازی در توسعه ملی افزود: کشورهایی مانند ژاپن، کرهجنوبی و آلمان بهدلیل برخورداری از صنعت ماشینسازی پیشرفته، توانستهاند خودروهای باکیفیت تولید کنند؛ در حالی که ما در این حوزه فاقد استراتژی بلندمدت بودهایم. لازم است مجلس، دولت و نهادهای مرتبط اقدامهای اساسی برای تقویت این بخش انجام دهند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو درباره وضعیت قالبسازی نیز گفت: در قالبسازی فلزی به خودکفایی رسیدهایم و سالانه امکان تولید دو هزار تن قالب وجود دارد، اما در حوزه قالبهای تزریقی هنوز وابسته به واردات هستیم.
وی در ادامه افزود: در صنعت الکترونیک تنها پنج درصد از نیازها در داخل تامین میشود. در حوزه ECU و کنترلهای نرمافزاری با همکاری شرکتهای دانشبنیان گامهای اولیه را برداشتهایم.
پیرمحمدی با تاکید بر لزوم توجه به تحقیق، توسعه و سرمایهگذاری در این چهار صنعت خاطرنشان کرد: تا زمانی که زیرساختهای لازم برای این حوزهها فراهم نشود، نمیتوان انتظار داشت سایر صنایع رشد پایدار و هماهنگ داشته باشند.
وی همچنین خودروهای هیبریدی را آینده صنعت خودرو کشور دانست و گفت: با کاهش ظرفیت تولید بنزین، کشور از صادرکننده به واردکننده سوخت تبدیل شده است. یکی از پروژههای مهم ما تولید خودروی تارا هیبریدی با مصرف کمتر از پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که در نیمه نخست سال آینده به تولید خواهد رسید.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در پایان با اشاره به نقش دانشگاهها در توسعه صنعتی کشور گفت: دانشگاه میتواند بازوی علمی و پژوهشی موثری برای صنعت باشد. امیدواریم با همکاری نزدیک دولت، مجلس و دانشگاه، کشور بتواند به رشد توسعه پایدار هشت درصدی دست یابد.
چهارمین دوره کارگاههای علمی و تخصصی پوششهای سطح و پوششهای خودرویی با حضور شرکتهای ایرانخودرو، گوهرفام، بهمن، پارسخودرو، زامیاد، سایپا و جمعی از تولیدکنندگان رنگ خودرو، امروز و فردا (۱۵ و ۱۶ مهر) به میزبانی دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار میشود.
در این دوره، مقالات و گزارشهای تخصصی مرتبط با فنآوریهای نوین رنگ و پوشش خودرو ارایه شده و مورد بحث و بررسی قرار میگیرند.
ارسال دیدگاه