اپل ظاهراً طرح فروش اشتراکی آیفون را لغو کرده است

گزارش‌ها حاکی از آن هستنئ که اپل طرح فروش اشتراکی آیفون را متوقف کرده است. بر…
اپل ظاهراً طرح فروش اشتراکی آیفون را لغو کرده است


طرح فروش اشتراکی آیفون

گزارش‌ها حاکی از آن هستنئ که اپل طرح فروش اشتراکی آیفون را متوقف کرده است. بر اساس گزارش بلومبرگ، اپل از اجرای طرحی که به کاربران اجازه می‌داد با پرداخت هزینه ماهانه، به جدیدترین آیفون‌ها دسترسی داشته باشند، منصرف شده است.

طرح فروش اشتراکی آیفون متوقف شد

اپل برای اولین بار در سال 2022 ایده تغییر روش خرید آیفون به طرح اشتراکی را مطرح کرد. طبق گزارش‌ بلومبرگ، هدف اپل شبیه‌سازی مالکیت گوشی به مدل اجاره خودرو بود. بدین صورت که به جای فروش مستقیم دستگاه یا فروش اقساطی، کاربران با پرداخت مبلغ ثابت ماهانه، همیشه به جدیدترین مدل آیفون دسترسی داشتند.

با این طرح که اکنون لغو شده است، اپل قصد داشت کاربران بیشتری را به پرداخت‌های ماهانه تشویق کرده و آن‌ها را در اکوسیستم خود نگه دارد. برای بسیاری از مصرف‌کنندگان، این طرح از نظر تجربه کاربری تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کرد، به جز اینکه به جای پرداخت یک‌جا یا اقساطی، هزینه ماهانه ثابتی پرداخت می‌کردند. البته، در این مدل، کاربران مالک واقعی دستگاه نبودند، اما در بسیاری از طرح‌های فروش اقساطی نیز پس از پایان دوره پرداخت، ارزش دستگاه به شدت کاهش می‌یابد.

طرح‌های بازپرداخت اقساطی بلندمدت، به همراه فقدان نوآوری‌های چشمگیر در آیفون‌های اخیر، باعث شده است تا کاربران تمایل کمتری به ارتقای دستگاه خود نشان دهند. تبدیل مالکیت گوشی به طرح اشتراک، این مانع را از سر راه مصرف‌کنندگان برداشته و فروش دستگاه‌های جدید را رونق می‌بخشد. علاوه بر این، افرادی که در حال حاضر برای گوشی خود به شرکت‌های مخابراتی پرداخت می‌کنند را به سمت اپل سوق می‌دهد که ممکن است واکنش تندی را از سوی مدیران اجرایی این شرکت‌ها برانگیزد.

با این حال، مفهوم اشتراک یک جنبه مهم از تجربه کاربری را نادیده می‌گیرد: اکثر افراد تمایل دارند تا مدت طولانی از دستگاه خود استفاده کنند. یک نظرسنجی YouGov در سال 2023 نشان داد که 70 درصد آمریکایی‌ها حداقل دو سال قصد دارند از دستگاه خود استفاده کنند و حدود 17 درصد نیز ترجیح می‌دهند گوشی خود را به مدت پنج سال یا بیشتر نگه دارند. یک نظرسنجی گالوپ نیز نشان داد که بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان تنها در صورت خرابی یا قدیمی شدن دستگاه خود، اقدام به ارتقاء می‌کنند.

اگر اپل بتواند با موفقیت نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به مالکیت دستگاه را تغییر دهد، این روند ممکن است دستخوش تحول شود. در صورتی که گوشی دیگر متعلق به کاربر نباشد و به عنوان یک وسیله اجاره‌ای تلقی شود، ممکن است تمایل بیشتری برای ارتقاء آن وجود داشته باشد، به خصوص اگر هزینه ماهانه ثابت بماند. اما در حال حاضر، مالکیت آیفون به روال سابق خود ادامه خواهد داشت: پرداخت هزینه ماهانه به یک شرکت مخابراتی تا زمانی که گوشی به طور کامل متعلق به کاربر شود.




منبع خبر

بیا تو صدا