- 2025-09-02
- 5 بازدید
- 0 دیدگاه
- سلامت
پزشک بیشتر، کیفیت کمتر؟ – سلامت نیوز
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایستا،در حالی که سیاستهای آموزشی در سالهای اخیر بر افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی متمرکز شده، زیرساختهای لازم برای آموزش این دانشجویان همچنان ثابت باقی مانده و این موضوع به دغدغهای جدی در میان مسئولان دانشگاهی تبدیل شده است.
دکتر شهرام صیادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز، با اشاره به دو برابر شدن پذیرش دانشجوی پزشکی در پنج سال گذشته گفت: در سال تحصیلی آینده، ۲۰۰ دانشجوی جدید وارد دانشگاه خواهند شد و تعداد کل دانشجویان پزشکی این دانشگاه به ۱۴۰۰ نفر خواهد رسید.
او افزود: «افزایش پذیرش بدون توسعه متوازن امکانات آموزشی، نهتنها موجب ارتقاء نظام سلامت نمیشود، بلکه میتواند به کاهش کیفیت آموزش و در نهایت افت اعتماد عمومی به خدمات پزشکی منجر شود.»
صیادی با تأکید بر نبود توازن میان رشد جمعیت دانشجویی و توسعه امکانات، توضیح داد: «فضاهای آموزشی، تجهیزات عملی، اعضای هیئت علمی، آزمایشگاهها، مراکز مهارت بالینی، کتابخانهها، خوابگاهها و حتی فضاهای ورزشی، متناسب با این افزایش رشد نکردهاند.»
به گفته وی، این موضوع بهویژه در بخش آموزش بالینی بیشتر خود را نشان میدهد. «کلاسهای پرجمعیت و کمبود تخت آموزشی در بیمارستانها، فرصتهای آموزش عملی را محدود کرده و مانع تجربه کافی برای دانشجویان میشود.»
صیادی همچنین به هزینههای بالای آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: «آموزش هر دانشجوی پزشکی در طول سال حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و ساخت هر تخت بیمارستانی آموزشی به حدود ۷ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.»
او ادامه داد: «برای جبران این عقبماندگی، دستکم ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۴ نیاز داریم؛ اما در دو سال گذشته، هیچ بودجهای برای توسعه زیرساختها اختصاص داده نشده و دانشگاه ناچار شده هزینهها را از محل بودجه جاری تأمین کند.»
رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز در پایان هشدار داد: «اگر تأمین منابع مالی، توسعه زیرساختها، اصلاح سیاستهای آموزشی و تقویت کادر علمی بهطور همزمان در دستور کار قرار نگیرد، افزایش ظرفیت تنها به مدرکدار شدن افراد منجر میشود، نه به ارتقاء سلامت جامعه.»
افزایش پذیرش بدون امکانات، آموزش پزشکی را به خطر میاندازد. پزشکانی که باید درمانگر باشند، شاید با این روند، خود نیازمند درمان شوند.
ارسال دیدگاه