- 2025-09-02
- 5 بازدید
- 0 دیدگاه
- سلامت
چراغ قرمز سلامت زیر سایه تبلیغات پُر زرق و برق
به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا،دکتر مهدی پیرصالحی، رئیس سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه تبلیغ محصولات غذایی مضر، الگوی تغذیه جامعه را تحت تأثیر قرار داده، نسبت به افزایش مصرف کالاهای ناسالم هشدار داد. او تأکید کرد که تبلیغات گسترده برخی مواد غذایی با نشان قرمز، باعث رشد تقاضا برای آنها شده و سلامت مردم را با خطر مواجه کرده است.
پیرصالحی گفت: «طرح چراغ راهنمای تغذیه که سالهاست در کشور اجرا میشود، با هدف ارتقاء سواد تغذیهای و کمک به انتخاب آگاهانه مردم طراحی شده است. در این طرح، محصولات غذایی با سه رنگ سبز، زرد و قرمز بر اساس میزان قند، نمک و چربی طبقهبندی میشوند. رنگ سبز نشانه سلامت بیشتر، زرد وضعیت متوسط و قرمز نشاندهنده خطر بالاست.»
وی افزود: «محصولاتی که نشان قرمز دارند، بهخاطر میزان بالای قند، نمک یا چربی باید با احتیاط مصرف شوند. با این حال، تبلیغات فریبنده و تکراری باعث شده این محصولات نهتنها کمتر، بلکه بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.»
رئیس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به لزوم مداخله سیاستگذاران، گفت: «برای کاهش مصرف این محصولات باید از ابزارهایی مثل اعمال مالیات بر کالاهای آسیبرسان، محدودیتهای تبلیغاتی، و نظارت بر میزان عرضه استفاده کرد. البته تا امروز، منابع مالی حاصل از این مالیاتها بهطور کامل به حوزه سلامت اختصاص نیافتهاند.»
او در پایان اعلام کرد: «این موضوع به عنوان یکی از محورهای مهم در شورایعالی سلامت و امنیت غذایی کشور مطرح است. باید با اصلاح قوانین و همکاری بیندستگاهی، راهکارهای اجرایی برای کنترل تبلیغات و عرضه کالاهای آسیبرسان به سلامت را تقویت کنیم.»
ارسال دیدگاه