پزشکیسلامت

7 روش ساده که به جبران کمبود خواب شما کمک می کند!

افراد زیادی وجود دارند که به دلیل شرایط کار، درس خواندن، شب زنده داری و… مجبورند که تا دیر وقت بیدار بمانند و در روز هم مقدار کمی استراحت کنند. آن ها همیشه به دنبال این هستند که بتوانند راهی پیدا کنند و کمبود خواب خود را جبران کنند. ما امروز در این مقاله به همین موضوع مهم پرداخته ایم و می خواهیم راه هایی را به شما توصیه کنیم که بتوانید به کمک آن ها کمبود خواب خود را جبران کنید. بنابراین تا انتها مقاله ی با ما همراه باشید تا 8 را موثر مبارزه با کمبود خواب را به شما معرفی کنیم.

7 راه مبارزه با کمبود خواب

1) کنار پنجره بنشینید یا به بیرون از خانه رفته و قدم بزنید.

در یکی از دست نوشته های ویتنرز نقل شده است که طبیعت انرژی خاص و فوق العاده قدرتمندی دارد که اکثرا نادیده گرفته می شود. او می گوید قدم زدن در طبیعت و استشمام هوای تازه در طبیعت می تواند خواب آلودگی شما را از بین ببرد و شادابی و طراوت را به شما هدیه دهد.

همچنین برخورد نور آفتاب به شما که در طبیعت از آن بهره مند خواهید شد می تواند برنامه خواب شما را به حالت معمول و نرمال در بیاورد.

2) از خوردن غذاهایی که دارای قند و کربوهیدرات هستند بپرهیزید.

غذاهایی را که دارای قند و کربوهیدرات هستند را نخورید
پرهیز از غذا های دارای قند و کربو هیدرات

طبق نظریه متخصصان هنگامی که شما کمبود خواب دارید و بدنتان خسته است، بدن شما به دنبال غذایی زود هضم می گردد که بتواند به راحتی و در کمترین زمان ممکن انرژی خود را تامین کرده و خستگی خود را رفع کند و پر انرژی به ادامه فعالیت بپردازد.

از این رو توصیه می کنند سعی کنید در چنین مواقعی از خوردن غذا ها و نوشیدنی های دارای قند و کربوهیدرات پرهیز کنید. زیرا این مواد انرژی موقتی دارند و می توانند پس از مدت اندکی خستگی شما را به حالت اولیه باز گردانند.

3) همیشه اولویت را با میان وعده ها و غذاهای متعادل قرار دهید.

سعی کنید از غذا های متعادل استفاده کنید
میان وعده ها را در اولویت قرار دهید

در سه وعده غذایی خود از غذا های متعادل استفاده کنید زیرا وعده های غذایی سبک به هضم سریع معده کمک کرده و در این هنگام کمتر احساس خواب آلودگی می کنید. فلر می گوید: «غذا هایی درست کنید که تمامی مواد مغذی از تمامی یا حداقل منابع فراوری شده را شامل شود». او همچنین اشاره می کند که یک میان وعده خوب در بعد از ظهر می تواند یک تکه نان جو با آووکادو باشد.

4) عدم حذف وعده های غذایی

هیچگاه فراموش نکنید که نباید هیچ کدام از وعده های غذایی خود را حذف کنید، چون تمام وعده های غذایی در طی روز برای شما از اهمیت خاصی برخوردار هستند و مواد مغذی در 3 وعده غذایی می توانند از بروز خستگی و خواب آلودگی بدن شما جلوگیری کند و کمک تان کند تا مدت زمان طولانی پر انرژی باشید و به کار های خود ادامه دهید.

5) هر زمان که احساس خستگی کردید کمی بخوابید (حتی برای 20 دقیقه)

با احساس خستگی در بدن کمی بخوابید و اجازه ریکاوری به بدن بدهید
اگر احساس خستگی می کنید کمی بخوابید

دکتر استیون الوموس؛ دارای بورد تخصصی در اختلالات عمیق خواب می گوید: خواب روزانه می تواند زمانی ارزشمند باشد که اختلالی در برنامه نرمال خوابیدن شما به وجود نمی آورد.

بیشترین احساس خواب در انسان ساعت 4 صبح و ساعت 4 بعد از ظهر است. لذا اگر در این مواقع احساس خواب کردید حتما کمی بخوابید و به بدن خود استراحت بدهید.

6) جبران کمبود خواب با ورزش و فعالیت های روزانه

شاید با خودتان فکر کنید در هنگام خستگی بدن و خواب آلودگی نیازی نیست که به باشگاه ورزشی بروید و ورزش کنید، اما این تصور شما خلاف عقل و منطق است و رفتن به باشگاه ورزشی در زمان هایی که خسته هستید و تمایل به خواب دارید می تواند انرژی موجود در بدن شما را بهبود بخشد و از کمبود خواب شما جلوگیری کند.

7) از نوشیدنی های دارای کافئین استفاده کنید.

کافئین به شما انرژی می دهد، اما برای آن دسته از افرادی که به مصرف آن حساس هستند، مصرف زیاد آن می تواند باعث عدم میل به غذا، عصبانیت شدید و مشکل در خواب شود. طبق نظریه ی متخصصان تغذیه: قهوه یا چای بهتر است به صورت متعادل مصرف شود و در ادامه اضافه می کنند که از نوشیدنی های با قند بالا فاصله بگیرید زیرا «اعتماد به آن ها خطرناک تر از میزان کمک کننده بودنشان است».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا