- 2024-12-28
- 1 بازدید
- 0 دیدگاه
- سلامت
چالشهای ماندگار مدارس دولتی – سلامت نیوز
به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، وضعیت نابسامان مدارس دولتی در موضوعات مختلف، چنان شدت گرفته است که در هر دورهای، وزرای سکاندار وزارت آموزش و پرورش میان شعارهای خود، وعده بهبود وضعیت این مدارس را جای میدهند. اکنون هم موضوع مدارس دولتی بار دیگر از سوی رئیسجمهور داغ شد تا شاید امید تحصیل بهتر در دل دانشآموزان مدارس دولتی جان بگیرد. مدارس دولتی در گذر زمان با قدرت گرفتن مدارس غیرانتفاعی و خاص هر روز بیش از قبل به حاشیه رانده شدند، در میان لیست بلند مشکلات شاید چند مورد را بتوان بهعنوان مسئله اساسی این مدارس ذکر کرد.
کلاسهای پرجمعیت
تا چند سال پیش، نشستن پشت میزهای 3نفره و مدیریت کلاسهای 40نفره، خاطرهای در ذهن دانشآموزان دهه شصتی بود؛ اما این روزها، دانشآموزان دهه نودی هم میتوانند خاطرات کلاسهای شلوغ را روایت کنند. موضوع افزایش جمعیت کلاسهای درس موجب شد که برخی از والدین قید تحصیل فرزندشان در مدارس دولتی را بزنند و با قرض و وام آنها را راهی مدارس غیرانتفاعی کنند؛ موضوعی که علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش هم بر آن تأکید کرده است:« خانوادهها بهدلیل جمعیت بالای مدارس دولتی مجبور شدهاند فرزندشان را به مدارس غیردولتی ببرند.»
هجرت معلمهای با مهارت
کمبود معلم در سال تحصیلی 1403-1402به نقطه اوج خود رسیده بود و سر و صدای زیادی به پا کرد. هر چند امسال با استخدام نیروهای جدید تا حدودی این مشکل حل شد، استفاده از نیروهای تازه وارد، موجب شد که مدارس دولتی شکل دیگری از مشکل را تجربه کنند. در واقع زمانی که معلم، دوره آموزشی لازم را طی نکرده باشد، دانشآموز نیز با تدریس معلم، محتوا را یاد نمیگیرد و آموزش با مشکل روبهرو میشود.
درسخواندن در مدرسههای فرسوده
در کنار کمبود جدی سرانه فضای آموزشی در استانهایی مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، قم، البرز و آذربایجان غربی که براساس آمار سازمان نوسازی مدارس، پرچمدار کمبود مدرسه هستند، مدارس سراسر کشور از مشکل فرسودگی هم رنج میبرند. مدارس دولتی بخش اعظم آمار فرسودگی را بهخود اختصاص دادهاند. بهگفته نوید نصر، دبیر انجمن نگهداری و تعمیرات ایران «بیش از ۲۰ درصد مدارس کل کشور فرسوده هستند و طبعاً این امر باعث کاهش راندمان حوزه آموزش و پرورش برای کودکان و نوجوانان کشور عزیزمان میشود.»
کارگری میکنم تا مدرسه بسازم
موضوع مدارس دولتی در سفر 2روزه مسعود پزشکیان، رئیسجمهور به خراسان شمالی مورد توجه قرار گرفت. پزشکیان گفت:« دانشآموزی که پول مدرسه غیرانتفاعی را ندارد باید چه کار کند؟ قرار نیست کسی که پول دارد بهترین آموزش را ببیند اما در مدارس دولتی چنین آموزشی نباشد؛ کاری خواهیم کرد که مدارس دولتی بهترین مدارس شوند.»
او افزود:« در مدرسهسازی خودم کارگری خواهم کرد. آنچه را که من قول دادهام، اجرا خواهم کرد. با کسانی این راه را خواهیم رفت که باور دارند میشود.»
شاهد بحران مدارس دولتی هستیم
فرهاد کریمی، عضو پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش: متأسفانه سیاستگذاری و اجرای سیاست در اختصاص منابع به مناطق محروم، نابرخوردار و مدارس دولتی عادی درست نیست. ما شاهد بحران در مدارس دولتی هستیم؛ سیاست نانوشته این است که مناطق آموزشی روی مدارس دولتی خاص (شاهد، سمپاد و هیأت امنایی) بیشتر از مدارس دولتی عادی سرمایهگذاری کنند و معلمان مجربتر را به این نوع مدارس تخصیص دهند؛ چرا که هدف، نمود بیشتر دانشآموزان این مدارس و برجستهسازی عملکرد منطقه است.
براساس اصل عدالت آموزشی، توسعه آموزش در نقاط نابرخوردار و محروم، مستلزم این است که امکانات بیشتر و معلمان زبده به مدارس مناطق محروم اختصاص یابند و سیاست تشویقی جدی و مؤثر برای حضور معلمان در مناطق محروم وجود داشته باشد؛ اما متأسفانه عملکرد قابلقبولی در این زمینه وجود ندارد و پای سیاستگذاری در این مقوله میلنگد.
ارسال دیدگاه