• 2024-12-07
  • 7 بازدید
  • 0 دیدگاه
  • سلامت

پاسخ سازمان غذا و دارو به ادعای درمان چاقی با چای سبز: برخورد با تخلفات تبلیغاتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،در پی تبلیغات اخیر در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تاثیر چای سبز در…
پاسخ سازمان غذا و دارو به ادعای درمان چاقی با چای سبز: برخورد با تخلفات تبلیغاتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،در پی تبلیغات اخیر در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تاثیر چای سبز در کاهش وزن، به ویژه توسط بلاگرهای اینستاگرامی، برخی ادعا کردند که این محصول مجوز سازمان غذا و دارو را دارد و می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد. با این حال، برخی مصرف‌کنندگان این چای سبز گزارش داده‌اند که پس از استفاده از آن، هیچ تغییر ملموسی مشاهده نکرده‌اند و زمانی که برای پیگیری موضوع به برند تولیدکننده مراجعه کردند، نه تنها جوابی دریافت نکردند بلکه حساب‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی مسدود شد. در همین راستا، خبرنگار ایلنا موضوع خاصیت درمانی چای سبز را از سازمان غذا و دارو پیگیری کرد.

محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو،تاکید کرد: «در زمینه تبلیغات محصولات سلامت از جمله غذا، دارو، نوشیدنی‌ها و مکمل‌ها، قوانین و مقررات دقیقی وجود دارد که هدف آن‌ها حفظ سلامت عمومی و جلوگیری از گمراهی مصرف‌کنندگان است. هر محصولی که در دسته محصولات سلامت قرار می‌گیرد، باید تنها بر اساس مجوزهایی که از مراجع معتبر به‌ویژه سازمان غذا و دارو دریافت کرده است، ادعاهای خود را مطرح کند.»

وی افزود: «اگر محصولی مانند چای سبز قصد تبلیغ اثرات خاصی مانند کاهش وزن یا درمان بیماری‌ها را دارد، باید این ادعا به‌طور علمی و مستند تایید شده باشد و در مجوز صادر شده از سازمان غذا و دارو قید گردد. در صورتی که محصولی بدون مجوز معتبر، چنین ادعاهایی را مطرح کند، این اقدام تخلف محسوب می‌شود.»

هاشمی توضیح داد که مطابق با موازین قانونی، سازمان غذا و دارو و سایر نهادهای نظارتی مسئول نظارت بر تبلیغات محصولات سلامت و استفاده از مجوزهای قانونی هستند. هر گونه تبلیغ که فاقد مجوز معتبر باشد یا ادعای اثربخشی غیرمجاز مطرح کند، ممکن است موجب نقض حقوق مصرف‌کنندگان و ایجاد مشکلات جدی برای سلامت افراد شود.

وی تاکید کرد: «هدف اصلی این اقدامات، حفظ سلامت عمومی و جلوگیری از گمراهی مصرف‌کنندگان است. سازمان غذا و دارو و سایر نهادهای نظارتی موظف به برخورد با تخلفات تبلیغاتی هستند که می‌تواند شامل جریمه‌های مالی، توقف تبلیغات و حتی اقدامات قانونی علیه تولیدکنندگان یا تبلیغ‌کنندگان محصولات فاقد مجوز باشد.»

در خصوص چای سبز برند “امیر اعلم” که اخیراً تبلیغ آن به‌طور گسترده در فضای مجازی مطرح شده بود، هاشمی گفت: «این محصول مجوز سازمان غذا و دارو را دارد، اما باید توجه داشت که هیچ‌گونه ادعای درمانی برای آن تایید نمی‌شود. سازمان غذا و دارو مجوز درمانی بودن این محصول را تایید نمی‌کند.»

این پاسخ سازمان غذا و دارو، گام مهمی در جهت آگاهی‌رسانی به مصرف‌کنندگان و تأکید بر لزوم رعایت استانداردها و مقررات در تبلیغات محصولات سلامت است.

منبع خبر