ویکی‌پدیا هم مدعی کاهش ترافیک وبسایتش با ظهور خلاصه‌های هوش مصنوعی شد

به اشتراک‌گذاری سازمان ویکی‌مدیا اعلام کرده است که رشد سریع چت‌بات‌ها و ابزارهای تولید خلاصه‌های…


ویکی‌پدیا


به اشتراک‌گذاری

سازمان ویکی‌مدیا اعلام کرده است که رشد سریع چت‌بات‌ها و ابزارهای تولید خلاصه‌های هوش مصنوعی باعث کاهش ترافیک ویکی‌پدیا شده و این روند می‌تواند اعتماد به اطلاعات آنلاین را به خطر اندازد.

تاثیر منفی هوش مصنوعی بر ویکی‌پدیا

در یک پست وبلاگی، مارشال میلر، مدیر ارشد محصول ویکی‌مدیا، تأثیر منفی این موضوع بر بازدید صفحات را که به ظهور چت‌بات‌ها و خلاصه‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی در نتایج جستجو نسبت می‌دهد، تشریح کرده است.

میلر می‌گوید:

ما معتقدیم این کاهش‌ها بازتاب‌دهنده تأثیر هوش مصنوعی تولیدکننده محتوا و شبکه‌های اجتماعی بر نحوه جستجوی اطلاعات توسط مردم است، به‌ویژه با توجه به اینکه موتورهای جستجو پاسخ‌ها را اغلب بر اساس محتوای ویکی‌پدیا مستقیماً به کاربران ارائه می‌دهند.

این بنیاد به طور فزاینده‌ای با ربات‌های هوش مصنوعی روبه‌رو شده است که پیچیدگی آن‌ها تشخیص ترافیک انسانی از ربات‌ها را دشوار کرده است. پس از بهبود سیستم تشخیص ربات برای ارائه معیارهای دقیق‌تر، داده‌های ویکی‌پدیا نشان می‌دهد که بازدید صفحات نسبت به سال گذشته 8 درصد کاهش یافته است.

میلر تصویری از یک خطر وجودی را ترسیم می‌کند که فراتر از کاهش بازدید صفحات یک وب‌سایت است. او خاطرنشان می‌کند که اگر ترافیک ویکی‌پدیا همچنان کاهش یابد، می‌تواند «تنها سایتی با مقیاس بزرگ با استانداردهای قابل بررسی، بی‌طرفی و شفافیت که اطلاعات را در سراسر اینترنت تأمین می‌کند»، تهدید کند. او هشدار می‌دهد که کاهش بازدید ویکی‌پدیا منجر به کاهش داوطلبان، کاهش بودجه و در نهایت محتوای کمتر قابل اعتماد خواهد شد.

راه‌حل پیشنهادی او این است که LLMها و نتایج جستجو به شکل هدفمندتری به کاربران فرصت بدهند تا مستقیماً با منبع اطلاعات تعامل داشته باشند. میلر می‌گوید: «برای اینکه مردم به اطلاعات منتشرشده در اینترنت اعتماد کنند، پلتفرم‌ها باید روشن کنند که اطلاعات از کجا آمده و فرصت‌هایی برای بازدید و مشارکت در این منابع را ارتقا دهند.»

اوایل تابستان امسال، ویکی‌پدیا ایده تولید خلاصه‌های هوش مصنوعی که در بالای مقالات ظاهر می‌شدند را مطرح کرد. این پروژه پیش از شروع و پس از واکنش شدید داوطلبان سایت، در نهایت کنار گذاشته شد.

پیش‌تر گوگل تاثیر خلاصه‌سازی هوش مصنوعی در نتایج جستجو بر میزان بازدید وبسایت‌ها را انکار کرده بود.



منبع خبر