- 2025-01-17
- 2 بازدید
- 0 دیدگاه
- اخبار مهم
نگاهی به اولین تجربه کمدی ستارههای زن سینمای ایران به بهانه رونمایی از حضور «پریناز ایزد یار» در فیلم کمدی «صد دام» | در دام خنده
سوسن سیرجانی | «پریناز ایزدیار» در فیلم «صد دام» اولین ساخته مستقل پدرام پورامیری برای نخستین بار بازی در یک فیلم کمدی را تجربه میکند، اتفاقی که پیش از این تعدادی دیگری از ستارههای زن سینما هم در مقطعی از کارنامه کاری خود آن را برای نخستین بار تجربه کردهاند از هدیه تهرانی تا فاطمه معتمدآریا.
به گزارش فیلمنیوز، معمولا تغییر ژانر و حضور در آثاری که با دنیای بازیگری یک بازیگر متفاوت است ریسک بالایی را طلب میکند. بازیگران زن معمولا سختتر از مردها تغییر ژانر میدهند و اصولا در سینمای ایران بازی کمدی برای زن دشوارتر است. به همین دلیل تغییر ژانر برای بازیگران زن اهمیت ویژهای دارد و معمولا اتفاقات مهمی در کارنامه کاری آنها محسوب میشود. به بهانه حضور پرینازایزدیار در فیلم «صددام» سراغ 10 بازیگر زن مهم سینمای ایران و اولین تجربه آنها در بازی یک اثر کمدی رفتیم. اسامی بازیگران به ترتیب حروف افبا آمده است.
«کما» اولین فیلم کمدی مهناز افشار کار موفق و پرفروشی شد.
مهناز افشار | کما | 1382
مسیر بازیگر تا پیش از فیلم : با وجود اینکه مهناز افشار سال 1378 وارد سینما شد، اما «کما» که تنها 4 سال پس از ورود او به سینما ساخته شد، دهمین اثر کارنامه او محسوب میشود. او بیشتر به واسطه حضور در فیلم «شور عشق» دیده شده بود. اما تا اواخر دهه 80 بازیگری بود که بر چهرهاش بیشتر از بازی تاکید وجود داشت.
کارگردان : «کما» اولین ساخته آرش معیریان بود که این فیلم را براساس فیلمنامهای از پیمان معادی ساخت. معیریان سالها تدوینگر بود اما بعد از «کما» به یکی از کارگردانهای پرکار سینمای تحاری ایران تبدیل شد.
داستان و نقش بازیگر : داستان درباره دو پسر جوان است که به واسطه یک تصادف زندگیشان با هم تلاقی می:ند. حلا قرار است هرکدام از آنها به شکلی در حل مشکلات همدیگر به هم یاری برسانند. یکی از این پسرها به نام حسن، عاشق دختری به نام مریم است. اما نمیتواند به او ابراز علاقه کند. مهناز افشار نقش مریم را در این فیلم برعهده داشتو بیشتر بار قصه و بازی بر دوش امین حیایی بازیگر مقابل افشار بود. اما او هم از قالب نقشهای درام پیش از این فیلم درآمده بود و تلاش کرد رگههای از کمدی را در بازی خود رعابت کند.
موفقیتهای فیلم : سال 1383 «کما» همزمان با «مارمولک» اکران شد. اما این فیلم شانس این را داشت که پس از مدتی رقیبش را از پردهها پایین کشیدند و به پرفروشترین فیلم آن سال تبدیل شد.
هدیده تهرانی در فیلم کمدی «دنیا» موفق ظاهر شد.
هدیه تهرانی | دنیا | 1380
مسیر بازیگر تا پیش از فیلم : هدیه تهرانی زمانی به گوره فیلم «دنیا» پیوست که 5 سال از ورودش به سینما میگذشت. او در این مدت کوتاه توانسته بود در فیلمهای مهمی مثل «قرمز»، «سلطان»، «کاغذ بیخط» و…. بازی کند. تهرانی تا آن زمان یک سیمرغ و چندین جایزه بازیگری مهم دیگر در کارنامهاش داشت.
کارگردان : منوچهر مصیری، یکی از دستیار کارگردانهای مشهور سینما، چندباری هم به عنوان کارگردان پشت دوربین قرار گرفته بود. یکی از مهمترین آثار او فیلم «تشکیلات» بود که در سال 1365 ساخته شده بود. «دنیا» اولین تجربه ساخت فیلم کمدی برای مصیری هم بود. این فیلم را او براساس فیلمنامهای از فرهاد توحیدی ساخت.
داستان و نقش بازیگر : فیلم درباره یک دختر تازه از فرنگ برگشته بود که برای احقاق حقوق مادرش وارد معامله با یک پیرمرد بنگاهی ظاهرصلاح میشود. هدیه تهرانی در این فیلم نقش خود شخصیت دنیا را برعهده داشت. تقابل دنیا با تفکر غربی با مردی سنتی و سختگیر، کمدی فیلم را به وجود میآورد. در طول داستان حاجآقای داستان عاشق دنیا میشود و این زندگی خانوادگی این مرد را هم تحتالشعاع قرار میدهد. تهرانی از سینمای درام و جدی آمده بود، اما با پذیرفتن بازی در این نقش نشان داد توانایی حضور در نقشهای متفاوت را دارد. او پس از این فیلم تنها یکبار دیگر و در فیلم «دختر ایرونی» بازی در نقش کمدی را پذیرفت.
موفقیتهای فیلم : فیلم دنیا در نوروز سال 1382 اکران شد و توانست بالغ بر 300 میلیون تومان فروش داشته باشد. اما فیلم به دلیل فضای تازه و کمدی جذابش، در جشنهای سینمایی هم مورد توجه قرار گرفت. فرهاد توحیدی و گوهر خیراندیش برای بازی در این فیلم تندیس خانه سینما گرفتند. اما محبوبیت فیلم در میان مخاطب عام تا جایی بود که تا مدتها بیشتر دیالوگهای هدیه تهرانی در این فیلم به میان حرفهای روزمره مردم آمده بود.
لیلا حاتمی در اولین تجربه کمدی خود در فیلم «بی پولی» موفق به کسب سیمرغ بلورین شد.
لیلا حاتمی | بی پولی | 1387
مسیر بازیگر تا پیش از فیلم : لیلا حاتمی بعد از بازی در فیلم «لیل» و درخشش در این اثر جاویدان زندهیاد دایوش مهرجویی موقعیت خود را در سینمای ایران تثبیت کرد و بعد از آن در آثار مطرحی از کارگردانا صاحب نام حاضر شد و با کارنامهای پربار در سال 1378 اولین حضور در یک فیلم کمدی را تجربه کرد.
کارگردان : حمید نعمتاله بعد از فیلم شهری و تلخ «بوتیک» چهار سالی فیلم نساخت تا سال 1387 که تصمیم گرفت دومین اثرش را در ژانر کمدی البته یک کمدی انتقادی و سیاه با نام «بی پولی» بسازد. تجربهای که نشان داد این کارگردان در خلق لحظات کمیک به اندازه خلق لحظات درام تبحر دارد.
داستان و نقش بازیگر : فیلم داستان یک طراح لباس به نام ایرج چیتچی است که موقعیت کاری خود را از دست میدهد اما نمیخواهد همسرش «شکوه» با بازی لیلا حاتمی متوجه این موقعیت شود. حاتمی در اولین تجربهاش در ژانر کمدی در مصاف با کاراکتری به نام «شکوه» قرار میگیرد. زنی ساده و خانهدار که از دنیای بیرون از خانه چیزی نمیداند . این کاراکتر یک سادگی عجیبی دارد که حاتمی به طر شگفتاگیزی آن را بازنمایی کرده. تغییر و تحول رفتاری این کاراکتر بعد از اینکه متوجه اوضاع شوهرش میشود یکبار دیگر قدرت بازیگری لیلا حاتمی را عیان میکند.
موفقیتهای فیلم : فیلم «بی پولی» در جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر حضور موفقی داشت که یکی از موفقیتهای آن کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن توسط لیلا حاتمی بود. این فیلم در اکران سال 98 نزدیک به 950 میلیون تومان فروش کرد و موفق به جذب 465 هزار مخاطب شد و در دول فروش سالانه رتبه دوازدهم را به خودش اختصاص داد.
سحر دولتشاهی در فیلم «بارکد» باز موفقی ارائه میدهد.
سحر دولتشاهی | بارکد | 1394
مسیر بازیگر تا پیش از فیلم : سحر دولتشاهی یک دهه پس از ورودش به سینما در «بارکد» تجربه بازی در نقش کمدی را داشت. تا پیش از این فیلم او چند نامزدی و یک سمیرغ بلورین برای فیلم «عصر یخبندان» را در کارنامهاش داشت. البته او پیش از این فیلم در تلویزیون با سریالهای «مسافران» و «نابرده رنج» به ژانر کمدی ورود کرده بود.
کارگردان : مصطفی کیایی از اواخر دهه 80 با ساخت آثار کمدی که تلاش میکرد نقد اجتماعی و اقتصادی هم در خود داشته باشد، پا به سینما گذاشت. «بارکد» پنجمین فیلم این کارگردان بود که روایتی از فساد اقتصادی را در قالب طنز روایت میکرد.
داستان و نقش بازیگر : پسری که به دلیل مشکلات اقتصادی پدر با مارجراهای زیادی روبهرو شده حالا در تلاش برای انتقام است. او یک عشق قدیمی به نام نازی و یک دوست صمیمی به نام میلاد دارد که به او در این راه کمک میکنند. نازی دختری از قشر متوسط است که در جریان یک عشق نافرجام قرارگرفته و حالا میخواهد زندگی جدیدی برای خود بسازد. «بارکد» دومین تجربه همکاری با کیایی برای دولتشاهی پس از فیلم موفق «عصر یخبندان» بود. سحر دولتشاهی با بازی رئالش به خوبی از پس ایفای نقش نازی در «بارکد» برآمد.
موفقیتهای فیلم : «بارکد» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و نامرد دریافت جایزه بهرتین فیلم از نگاه تماشاگران شد. این فیلم در تابستان سال 1395 اکران شد و به فروشی 11 میلیاردی رسید.
مریلا زارعی در اوایل دهه هشتاد در فیلم کمدی «معادله» بازی کرد.
مریلا زارعی | معادله | 1382
مسیر بازیگر تا پیش از فیلم : مریلا زارعی تا پیش از «معادله» به واسطه نقشهایش در آثار سینمایی و تلویزیونی، به چهرهای شناخته شده تبدیل شده بود. او در چند نقش مکمل در فیلمهایی مثل «دو زن» و«واکنش پنجم» و همچنین سریالی مثل «پلیس جوان» حضور پیدا کرده بود و کارگردانها روی حضور او حساب ویژهای باز میکردند.
کارگردان : ابراهیم وحیدزاده، یکی از کارگردانهای مهم آثار کمدی در دهه 60 و 70 بود. دو فیلم «تحفهها» و «مجسمه» از آثار قابل توجه این کارگردان بود که بسیار مورد استقبال عمومی هم قرار گرفت. او در دهه 80 فعالتر شده بود و 5 فیلم کمدی ساخت که «معادله» و «شام عروسی» بیشتر از سایر آنها موردتوجه قرار گرفت.
داستان و نقش بازیگر : «معادله» هم مانند بیشتر آثار وحیدزاده، فیلمی پربازیگر با داستانی پرماجرا است. قصه از جایی شروع میشود که مردی به نام بیژن پس از حل یک معادله عاشق زهره میشود و برای رسیدن به او تلاش میکند. اما ماجراهای پیچیده و عجیبی بر سر راه این دو قرار میگیرد. مریلا زارعی نقش زهره را برعهده دارد. او پیش از این فیلم هم در فیلم فانتزی «سیزده گربه روی شیروانی» حضور داشت. اما «معادله» فرصتی بود تا زارعی ژانر کمدی را هم تجربه کند.
موفقیتهای فیلم : فیلم در میان آثار کمدی ابتدای دهه 80 توانست تا اندازه قابل قبولی از سوی مخاطب عام مورد توجه قرار بگیرد و به فروش 190 میلیون تومانی برسد.
فیلم کمدی «کلاغ پر» سومین حضور سینمایی بهنوش طباطبایی است.
بهنوش طباطبایی | کلاغ پر | 1386
مسیر بازیگر تا پیش از فیلم : «کلاغ پر» سومین تجربه سینمایی بهنوش طباطبایی بود. این بازیگر پیش از این فیلم بیشتر در تلویزیون و با سریال «مسافری از هند» و بازی متفاوتش دیده شده بود. فیلم «پوست موز» و سریال «چاردیواری» تجربههای حضور طباطبایی در آثار کمدی بعد از «کلاغ پر» بود.
کارگردان : شهرام شاهحسینی از اواسط دهه 70 و با دستیاری کارگردانهای مهمی مثل بهرام بیضایی، رسول ملاقلیپور و سیامک شایقی، فعالیت در سینما را شروع کرد. «کلاغ پر» اولین تجربه فیلمسازی بلند شاهحسینی بود.
داستان و نقش بازیگر : داستان فیلم درباره یک دختر و پسر است که هردو عشقشان را از دست دادهاند و حالا به واسطه همین فقدان سر راه هم قرار گرفتهاند. هردوی آنها در تلاش هستند تا از عشق قدیمی خود انتقام بگیرند. رویا دختری است که با پشتپا زدن به عشق قدیمیاش تصمیم گرفته با یک مرد پولدار ازدواج کند. شخصیت رویا از آن دست دختران وابسته به خانواده و تازه به دوران رسیده است که عشق برایش در ماشین و پول خلاصه میشود. بهنوش طباطبایی به خوبی توانسته بود آن وجه لوس بودن و بیاراده بودن یک دختر از طبقه مرفه را به تصویر بکشد.
موفقیتهای فیلم : «کلاغ پر» به دلیل حضور دو سوپراستار دهه 80 یعنی مهناز افشار و محمدرضا گلزار و همچنین داستان کمدی اتفاقات فانتزی که داشت، به گیشه خوبی رسید. این فیلم بعد از اکران هم در شبکه نمایشخانگی بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
طناز طباطبایی پیش از ستاره شدن بازی در فیلم کمدی «پسر تهرونی» را تجربه کرد.
طناز طباطبایی | پسر تهرونی | 1387
مسیر بازیگر تا پیش از فیلم : طناز طباطبایی در سالهای ابتدایی ورودش به حرفه بازیگری در «پسر تهرانی» بازی کرد. او تا پیش از بازی در این فیلم تجربه حضور در چند فیلم سینمایی و سریال را داشت. اما همه این نقشها کوتاه بودند. تنها او به واسطه حضور در «میوه ممنوعه» و نقش متفاوتش در این سریال، مورد توجه مخاطب عام قرار گرفته بود.
کارگردان : کاظم راستگفتار پس از دو تجربه موفق «عروس خوشقدم» و «نقاب» سال 1387 «پسر تهرانی» را جلوی دوربین برد. او از کارگردانهای مشهور آثار کمدی در دهه 80 بود، اما پس از «نقاب» دیگر نتوانست موفقیتش را تکرار کند.
داستان و نقش بازیگر : پسری از خارج برگشته و حالا پدرش قصد دارد به زور او را مجبور به ازدواج کند. او در این مسیر با دختری به نام لیلی روبهرو میشود که او به دلایلی میخواهد سریعتر ازدواج کند. داستان فیلم بیشتر از اینکه کمدی باشد، فانتزی است. طناز طباطبایی در این فیلم نقش لیلی را برعهده دارد. لیلی شخصیتی پیچیده دارد، اما چیزی که طباطبایی به تصویر کشیده قابل مقایسه با بازیهای بعدی او نیست. او یکبار دیگر هم در سریال «شاهگوش» تجربه بازی در نقش کمدی را پذیرفت که از «پسر تهرانی» چندین قدم جلوتر بود.
موفقیتهای فیلم : اکران فیلم «پسر تهرانی» مصادف شد با اتفاقات خرداد 1388 و با اینکه تا اواخر تیرماه هم روی پرده اکران بود، اما با وجود داستان کمدی، در میان آن هیاهو و آثار دیگر سینمایی، چندان مورد توجه قرارنگرفت.
مهتاب کرامتی در فیلم «مومیایی 3» بازی موفقی دارد.
مهتاب کرامتی | مومیایی 3 | 1378
مسیر بازیگر تا پیش از فیلم : «مومیایی 3» دومین تجربه بازیگری مهتاب کرامتی در سینما بود. او از اوایل دهه 70 با بابزی در تئاتر و تلویزیون پابه این عرصه گذاشته بود. اولین فیلم سینمایی او «مردی از جنس بلور» فیلمی تراژیک بود و سال بعد کرامتی در قالبی متفاوت در «مومیایی 3» حضور پیدا کرد.
کارگردان : محمدرضا هنرمند از کارگردانهای متفاوت سینمای ایران است. او کارنامهای کوتاه اما پر از آثار قابل توجه دارد. «مومیایی 3» فیلم کمدی فانتزی بود که علاوه بر روایت یک داستان خیالی، به نقد سیاسی و اجتماعی هم میپرداخت و این کاری بود که تنها از هنرمند برمیآمد.
داستان و نقش بازیگر : داستان درباره یک مومیایی تقلبی است که افرادی می×واهند از آن سواستفادههای مالی کنند. اما در این میان یک سروان آگاهی و یک جوان دزد، با همدستی یک زن اصیل فرنگنشین این باند را نابود میکنند. کبری زنی پولدار و با اصالت است که از لندن برای پیدا کردن جد بزرگش آمده و جد بزرگ او همان مومیایی است. مهتاب کرامتی با بازی تکنیکی در نقش کبری یکی از نقشآفرینیهای متفاوت کارنامهاش را در این اثر به جا گذاشت.
موفقیتهای فیلم : این فیلم در جشنواره فیلم فجر، جشن خانه سینما و جشن حافظ بسیار مورد توجه قرار گرف و در رشتههای مختلف نامزد شد. همچنین با فروش 220 میلیون تومانی یکی از فیلمهای بسیار پرفروش دهه 70 ایران بود.
«توفیق اجباری» اولین تجربه کمدی باران کوثری است.
باران کوثری | توفیق اجباری | 1386
مسیر بازیگر تا پیش از فیلم : باران کوثری از کودکی وارد سینما شده بود. اما از اوایل دهه 80 به بازیگری حرفهای تبدیل شد و در فاصله کمی برای فیلمهای «روز سوم»، «خونبازی» و «زیر پوست شهر» مورد تحسین قرارگرفت. «توفیق اجباری» اولین تجربه حضور او در یک اثر کمدی و چهارمین همکاری مشترک او با محمدحسین لطیفی بود.
کارگردان : محمدحسین لطیفی از اواسط دهه 70 کارگردانی را شروع کرد و بیشتر به واسطه سریالهای پرمخاطب تلویزیونی که میخواست مورد توجه قرار گرفته بود. او پس از ساخت دو فیلم کمدی موفق «عینک دودی» و «دختر ایرونی»، فیلم «توفیق اجباری» را ساخت.
داستان و نقش بازیگر : داستان فیلم درباره زندگی خصوصی یک بازیگر مشهور به نام محمدرضا گلزار است. این شخصیت با همسرش دچار مشکل شده و در آستانه جدایی هستند. اما اتفاقاتی باعث میشود که این جدایی اتفاق نیفتد. سیمین همسر محمدرضا گلزار وکیل است و به خاطر مسایل قصد دارد از همسرش جدا شود. باران کوثری یکی از نقشهای متفاوتش را در این فیلم تجربه کرد و نشان داد میتواند از پس نقشهای کمدی هم بر بیاید.
موفقیتهای فیلم : حضور رضا عطاران و ورود به زندگی خصوصی یک بازیگر، داستان «توفیق اجباری» را بسیار قابل توجه کرده بود. این فیلم هم در گیشه و هم پس از آن در نمایشخانگی از آثار بسیار پرمخاطب اواسط دهه 80 بود.
فاطمه معتمد آریا در همان شروع مسیرش در فیلم کمدی «تحفهها» بازی کرد.
فاطمه معتمدآریا | تحفهها | 1366
مسیر بازیگر تا پیش از فیلم : فاطمه معتمدآریا از اواخر دهه 50 و با بازی در تئاترهای کانون پروش فکری پا به عرصه بازیگری گذاشته بود. در دهه 60 بیشتر در آثار عروسکی حضور داشت، تا انیکه سال 1364 با فیلم «جدال» وارد سینما شد. «تحفهها» دومین فیلم کارنامه هنری او است.
کارگردان : ابراهیم وحیدزاده که تحصیلکرده رشته سینما بود، سال 1366 اولین فیلم بلند سینمایی خود را به نام «تحفهها» براساس فیلمنامهای از خودش ساخت. این فیلم در میانه دهه 60 و وقتی بیشتر آثار حول محور جنگ روایت میشد، قصهای را از دوران جنگ جهانی اول در شیراز روایت میکرد.
داستان و نقش بازیگر : داستان درباره یک حمال است که با اختکار قند در زمانه جنگ و فروش به روس و انگلیس، پولی کلان به دست آورده و حالا میخواهد مانند پولدارها زندگی کند اما بلد نیست. شخصیت مفاخر دو دختر دارد که فاطمه معتمدآریا بازی در نقش یکی از آنها را برعهده داشت. فیلم «تحفهها» آنقدر پربازیگر بود و با ریتم تند یک داستان تاریخی را روایت میکرد که بازیگران مکمل هرکدام فرصت کمی برای ارائه بازی داشتند. اما این فیلم باعث دیده شدن معتمدآریا در سینما شد.
موفقیتهای فیلم : «تحفهها» یکی از آثار کمدی تاریخی قابل ارجاع و مهم در دهه 60 بود. این فیلم در ششمین جشنواره فیلم فجر هم مورد توجه قرارگرفت و جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد به سعیدپورصمیمی برای این فیلم رسید.
ارسال دیدگاه