- 2025-10-05
- 2 بازدید
- 0 دیدگاه
- سلامت
نجات مغز با یک حرکت ساده؛ کلاه کاسکت و کاهش ۶۵٪ آسیب مغزی در موتورسواران
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،در بیمارستان ترومای شهید رجایی تهران، هر شیفت اورژانس با چهرههایی مواجه میشود که شاید هرگز به زندگی عادی بازنگردند. بین سه تا پنج موتورسوار، با آسیبهای مغزی گاه جبرانناپذیر، پذیرش میشوند؛ و نقطه مشترک اغلب آنها، نبود کلاه ایمنی یا استفاده از کلاههای غیراستاندارد است.
ضربه به سر؛ قاتل خاموش موتورسواران
آمارها تکاندهندهاند: بیش از ۴۰ درصد تلفات حوادث ترافیکی در ایران مربوط به موتورسواران است. عامل اصلی مرگ یا ناتوانی دائمی در این گروه، ضربه مغزی است. با این حال، مطالعات متعدد نشان دادهاند که استفاده از کلاه کاسکت استاندارد میتواند تا ۶۵ درصد خطر آسیب جدی مغزی و تا ۴۰ درصد خطر مرگ را کاهش دهد.
در کشورهایی که استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران اجباری و تحت نظارت دقیق است، میزان مرگ ناشی از ضربه سر حتی تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.
چرا کلاه کاسکت مؤثر است؟
کلاه ایمنی هنگام تصادف مانند سپر عمل میکند. انرژی ناشی از ضربه را جذب و از انتقال آن به جمجمه و مغز جلوگیری میکند. مغز که به صورت شناور در مایع مغزی-نخاعی داخل جمجمه قرار دارد، در تصادف دچار برخورد شدید با دیواره جمجمه میشود؛ اما لایه ضربهگیر کلاه، از جنس پلیاستایرن فشرده، از شدت این برخورد میکاهد.
تفاوت آماری فاحش میان استفادهکنندگان و بدونکلاهها
مطالعات داخلی نشان میدهند احتمال آسیب مغزی شدید در افرادی که کلاه ندارند، سه برابر بیشتر از افرادی است که از کلاه استاندارد استفاده کردهاند. اما فقط داشتن کلاه کافی نیست؛ نحوه صحیح استفاده از آن، بستن بند زیر چانه، سایز مناسب، و داشتن تأییدیههای استاندارد (مانند ECE، DOT یا نشان ملی ایران) بسیار مهم هستند.
کلاه تمامصورت؛ محافظ ویژه فک و صورت
در بسیاری از تصادفات ایران، ضربه مستقیم به صورت و فک رخ میدهد. کلاههای تمامصورت نسبت به مدلهای نیمه، حدود ۲۵ درصد محافظت بیشتری از ناحیه فک و قاعده جمجمه ایجاد میکنند.
تصادف در نزدیکترین مسیرها رخ میدهد
بسیاری از حوادث شدید در فاصلهای کمتر از ۵ کیلومتر از خانه اتفاق میافتند. بنابراین حتی در مسیرهای کوتاه نیز نباید از پوشیدن کلاه ایمنی غافل شد. این رفتار باید از یک قانون اداری به یک عادت فرهنگی در میان جامعه تبدیل شود.
دوچرخهسواران هم در خطرند
گرچه این آمارها درباره موتورسواران مطرح است، اما دوچرخهسواران نیز در معرض خطر جدی آسیبهای مغزی هستند. استفاده از کلاههای مخصوص با استاندارد EN1078 میتواند از خطرات در هنگام سقوط یا برخورد بکاهد.
یک انتخاب ساده، یک تغییر بزرگ
کلاه ایمنی هر ۵ سال یا پس از هر ضربه شدید باید تعویض شود. نگهداری و انتخاب کلاه مناسب بخشی از مسئولیت هر راکب است. در نهایت، هیچ وسیلهای مانند یک کلاه استاندارد نمیتواند تا این اندازه فاصله بین مرگ و زندگی را کاهش دهد.
ایمنی، انتخابی ساده اما ضروری است. اگر موتورسوار هستید، شاید نجات جان شما فقط در گرو بستن یک بند ساده باشد. از همین امروز، جان خود را با یک تصمیم درست، بیمه کنید.
ارسال دیدگاه