- 2025-05-06
- 1 بازدید
- 0 دیدگاه
- سلامت
مطالعهای جدید درباره تأثیر خواندن بر مغز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، خواندن مهارتی بسیار ارزشمند است که به انسانها اجازه میدهد دانش جدید کسب کنند، آموزش ببینند و طیف گستردهای از وظایف دنیای واقعی را انجامدهند.
بسیاری از مطالعات روانشناسی و علوم اعصاب تاکنون با هدف درک بهتر پایههای عصبی خواندن و فرآیندهای پیچیدهای که مغز انسان از طریق آنها متون نوشتاری را درک میکند، انجام شدهاند.محققان موسسه علوم شناختی و مغزی ماکس پلانک به تازگی بسیاری از این مطالعات گذشته را بررسی کردهاند تا الگوهای کلی فعالیت مغز مرتبط با خواندن را روشن کنند. نتایج پژوهش آنها که در مجله Neuroscience & Biobehavioral Reviews منتشر شده است، دیدگاه جامعی از مناطق و فرآیندهای مغزی دخیل در انواع مختلف مطالعه ارائه میدهد.
سابرینا تورکر، بئاتریس فوماگالی و همکارانشان در مقاله خود نوشتند: «سواد، کلید ارتباطات اجتماعی، آموزش و اشتغال است و به طور قابل توجهی بر رفاه و سلامت روان تاثیر میگذارد. با خلاصه کردن ۱۶۳مطالعه، متاآنالیز مبتنی بر مختصات حاضر، اهمیت مناطق زبانی کلاسیک نیمکره چپ و مخچه را در انجام وظایف خواندن تایید میکند.»
محققان در بخشی از مطالعه اخیر خود، یافتههای بیش از ۱۵۰ پژوهش که الگوهای فعالسازی مغز افراد را هنگام خواندن طیف وسیعی از متون به زبانهای الفبایی مختلف، با استفاده از تکنیکهای مختلف تصویربرداری بررسی میکردند، تجزیه و تحلیل کردند. در این مطالعات، ازشرکتکنندگان خواسته شده بود تاحروف،شبهکلمات (کلماتی که هیچ معنایی ندارند)، کلمات، جملات و کل متن را بخوانند.
زیرنواحی درون شکنج پیشانی تحتانی چپ، تعامل متفاوتی را برای خواندن کلمه و شبهکلمه نشان دادند؛ درحالی که زیرنواحی درون قشرگیجگاهی-پسسری چپ، تعامل متفاوتی را نسبت به کلمات و جملاتداشتند. محققان با بررسی متون قبلی، نواحی مغزی که عموما هنگام خواندن فعال میشوند و مناطقی که به طور خاص در پردازش حروف، کلمات، شبهکلمات و کل متن نقش دارند را کشف کردند.
به طور خاص، آنها دریافتند که خواندن حروف تنها یک خوشه از نورونها را در قشر پسسری چپ (OTC) فعال میکند، در حالی که خواندن کلمات، جملات و کل متن، مناطق مختلف دیگری را نیز فعال میکند.علاوه بر این محققان تفاوتهایی را درفعالسازی مغزهنگام خواندن با صدای بلند (خواندن آشکار) و خواندن در سکوت (خواندن پنهان) کشف کردند.
به عنوان مثال، آنها دریافتند که خواندن با صدای بلند اغلب نواحی مغزی مرتبط با پردازش حرکت و صدا (مناطق شنوایی و حرکتی) را نیز فعال میکند.نتایج مطالعه مروری این تیم تحقیقاتی، دیدگاهی کلی از معماریهای عصبی دخیل در انواع مختلف خواندن ارائه میدهد که میتواند به تحقیقات آینده برای بررسی بیشتر نقش منحصر به فرد این معماریها کمک کند.
در نهایت، این نتایج همچنین میتوانند فرآیندهای عصبی متفاوت افرادی که هنگام خواندن با مشکل مواجه میشوند (مانند افرادی که مبتلا به نارساخوانی یا سایر اختلالات یادگیری هستند) را روشن کنند و به نوبه خود میتوانند به طراحی مداخلاتی برای حمایت از این افراد کمک کنند.
بیا تو صدا
ارسال دیدگاه