- 2025-08-16
- 1 بازدید
- 0 دیدگاه
- سلامت
مشکل کمبود معلم به کجا کشید؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، اگر دانشآموز، نیمکت و کتاب حاضر باشند ولی معلم غایب باشد، درست مانند این است که هیچ کلاسی تشکیل نشده است. مشکل کمبود معلم در سالهای گذشته از پایتخت تا دورافتادهترین مناطق وجود داشت و برخی کلاسهای دولتی تا یکی دو ماه بعد از شروع سال تحصیلی، همچنان بدون معلم میماندند.
مهرماه سال قبل وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که 176هزار نفر کسری معلم در کشور وجود دارد که با استخدام 100هزار نفر، بخشی از این مشکل حل میشود. دلیل کمبود معلم در مدارس دولتی هم افزایش تعداد بازنشستگان نسبت به استخدامهای جدید اعلام شده است.
آمار قبل از ثبتنام
هنوز ثبتنام کامل نشده اما مدیرکل آموزش و پرورش تهران گفته است که در سال تحصیلی 1405- 1404 در شهر تهران کلاس بدون معلم نخواهیم داشت. مجید پارسا همچنین گفته است که در سال تحصیلی قبل، تهران یک میلیون و 280هزار دانشآموز و 54هزار معلم شاغل در مدارس دولتی داشت که با حساب معلمان مدارس غیردولتی به حدود 100هزار نفر آموزگار میرسد.
تراکم کلاسها
رئیس سابق مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش میگوید: «کمبود معلم تابع 2متغیر است؛ یکی جمعیت کلی دانشآموزان و یکی تراکم کلاسها. آنچه بیشتر در کمبود معلم تأثیر میگذارد تراکم کلاسهاست؛ زیرا مجوزهای استخدامی خارج از اختیار ادارات کل است. اگر مدیر بتواند شرایط را به شکل بهینه مدیریت کند تا در روز اول مهر همه کلاسها معلم داشته باشد، عملکرد خوبی داشته است.»
حجتالله بنیادی با اشاره به اینکه در برخی مناطق کشور با بیشترکردن تراکم کلاسها هم نمیتوان مشکلی را رفع کرد، میگوید: «الان در برخی شهرهای حاشیه تهران که به یکدیگر نزدیک هستند، مدیران مدارس، واحد آموزشی خود را به ساعت بعدازظهر منتقل میکنند و تعدادی از معلمهای شهر مجاور را برای شیفت دوم بهکار میگیرند. اما نقاطی در ایران هست که تعداد معلمان کم و فاصله تا شهرهای دیگر آنقدر زیاد است که نمیشود از کسی کمک گرفت.»
او با بیان اینکه حوزه منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور میزان جذب معلمان را تعیین میکنند، تأکید دارد: «وقتی کلاسها تا چند هفته بعد از اول مهر خالی باشد باید با استفاده از حقالتدریس یا خرید خدمت برای آنها معلم پیدا کرد. این کار هم انتظار استخدامی ایجاد میکند. کسی که چند سال در مدرسهای درس داده باشد انتظار دارد که استخدام شود.»
استانداردها و درآمدهای آموزش
عادل برکم، کارشناس آموزشی میگوید: «بنا به تغییرات جمعیتی، تعداد دانشآموزان در برخی سالهای اخیر کاهش داشته است. اخراج اتباع غیرمجاز هم این تعداد را کمتر میکند اما درنهایت باید دید که نسبت دانشآموز به معلم در کلاسها چقدر محاسبه شده است.»
او تأکید میکند: «میتوان کادر اداری مدرسه را موظف به حضور در کلاسها کرد یا با تعداد زیاد دانشآموز کلاسها را تشکیل داد اما این کار باعث میشود که به استانداردهای آموزشی لازم نرسیم. در زمینه این استانداردها از خیلی کشورهای جهان و حتی خاورمیانه عقب هستیم.» برکم میگوید: «الان درآمد شغل معلمی مخصوصا برای مردان کافی نیست و من فکر میکنم که امسال هم مشکل کمبود معلم داشته باشیم.»
کلاس 33نفره
میانگین تراکم دانشآموز برای هر کلاس درس، در کشور ۲۶ اما در تهران ۳۳دانشآموز است؛ عددی که نشان میدهد کلاسهای پایتخت به شکل متوسط 7نفر شلوغتر هستند. از طرف دیگر سال گذشته بیش از ۲۹هزار کلاس درس دولتی در تهران وجود داشت. ضرب این اعداد به رقمی کمتر از یک میلیون دانشآموز دولتی میرسد و فاصله آن تا تعداد کل دانشآموزان سال گذشته حدود 300هزار نفر است که در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند؛ مدارسی که بهگفته مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تراکم جمعیت کمتری از مدارس دولتی دارند.
ارسال دیدگاه