مروری بر کارنامه حسین دارابی که آخرین کارش «خدای جنگ» با بی مهری هیات داوران مواجه شد | این فصل را با من بخوان

حسین دارابی سال ۱۳۹۹ با ساخت فیلم سینمایی «مصلحت» موفق شد سیمرغ بهت ین کارگردان بخش نگاه نو را به…
مروری بر کارنامه حسین دارابی که آخرین کارش «خدای جنگ» با بی مهری هیات داوران مواجه شد | این فصل را با من بخوان

حسین دارابی سال ۱۳۹۹ با ساخت فیلم سینمایی «مصلحت» موفق شد سیمرغ بهت ین کارگردان بخش نگاه نو را به خودشاختصاص دهد؛ فیلمی که سه سال در توقیف ماند و نهایتا روی پرده رفت. دارابی  سال ۱۴۰۰ با «هناس» هم امضای خوبی به‌جاگذاشت و حالا امسال با «خدای جنگ» در جشنواره چهل‌وسوم حضور دارد؛ فیلمی که می‌توان به جرات گفت با مهری مطلق هیات داوران مواجه شد.

به گزارش فیلم‌نیوز، به بهانه استقبال مخاطبان و اهالی رسانه از فیلم خدای جنگ» مروری داریم بر سه فیلم «مصلحت»، «هناس» و«خدای جنگ» که هرسه به کارگردانی حسین دارابی ساخته شده‌اند.

مصلحت | ۱۳۹۹

«خدای جنگ» ساخته سوم حسین دارابی با وجود اینکه مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت، به چشم هیات داوران نیامد.حسین دارابی در نخستین فیلمش با نام «مصلحت» یکی از پرونده‌های قضایی جنجالی دهه 60 را به تصویر کشید.

فیلم سینمایی «مصلحت» را حسین دارابی در سال 1399 کارگردانی کرد. به‌عنوان حاصل کار یک فیلم‌ساز فیلم‌اولی، یکی از فیلم‌هایکنجکاوی‌برانگیز در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر بود که بعد از رونمایی موردتوجه و تحسین هم قرار گرفت. سوژه فیلم سوژه‌ایجسورانه و مرتبط با سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب بود و از این منظر فیلم می‌توانست جزو جریان نوظهور در سینمای ایرانبرای پرداختن به تاریخ معاصر محسوب شود اما حسین دارابی در مقام فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان این سوژه را به ماجراهایی در شرایطفعلی تعمیم داد. همین تعمیم‌پذیری موقعیت داستانی آن نسبت به شرایط سیاسی و اجتماعی امروز با حواشی روبه‌ر‌و شد. فیلم ماجرایموقعیت یکی از مسئولان رده‌بالا در قوه قضاییه را روایت می‌کند که در یک درگیری سیاسی و هیجانی در خیابان، پسرش مرتکب یک قتلمی‌شود. دارابی سال ۱۳۹۹ سیمرغ بهترین کارگردانی بخش نگاه نو را گرفت. هرچند «مصلحت» محصول مشترک سازمان اوج وحوزه هنری بود و از این منظر دو ارگان مهم و قدرتمند در سینمای ایران را پشت خود داشت، بازهم زورش به مسئولان ارشد قوه قضاییهنرسید و اکران فیلم بیش از 3 سال به وقفه افتاد.تا اینکه خرداد ۱۴۰۲ اکران شد.

هناس| ۱۴۰۰

«خدای جنگ» ساخته سوم حسین دارابی با وجود اینکه مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت، به چشم هیات داوران نیامد.دارابی در فیلم «هناس» به موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای پرداخت.

«هناس» دومین فیلم کارنامه حسین دارابی است؛ برداشتی آزاد از زندگی داریوش رضایی‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران است که توسطاسرائیل ترور شد. قصه از زاویه دید همسر او روایت می‌شود. او زمانی که زندگی‌اش را در آستانه فروپاشی می‌بیند، تمام تلاشش رابرای حفظ آن می‌کند. این فیلم یک تریلر سیاسی با رگه‌های عاشقانه است و بازی خوب «مریلا زارعی» یکی از نقاط مثبت آن است. اودر نقش یک همسر وفادار و نگران به نام شهره به خوبی شخصیت‌پردازی شده است.فیلم موضوعی ملی‌گرایانه دارد و دارابی تلاش کردهاست تا ماجرای ترورِ یک دانشمندِ هسته‌ای را از زاویه‌ای ملی روایت کند، بی‌آنکه در دامِ شعارزدگی بیفتد. این فیلم را می‌توان روایتیزنانه از  دل‌نگرانی‌ها و اضطراب‌های یک زن دانست. خود کارگردان نیز به این نکته اشاره دارد که هدفش ترسیمِ تشویشِ درونِ زن چنینهمسری بوده است و به این ترتیب فیلمی بیوگرافیک عاشقانه شکل گرفته است. این فیلم خرداد ۱۴۰۱ اکران شد.

خدای جنگ | ۱۴۰۳

«خدای جنگ» ساخته سوم حسین دارابی با وجود اینکه مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت، به چشم هیات داوران نیامد.«خدای جنگ» سومین ساخته حسین دارابی با محوریت فعالیت‌های موشکی ایران ساخته شد.

حسین دارابی بعد از ساخت دو فیلم سینمایی «مصلحت» و «هناس»، امسال با فیلم «خدای جنگ» در جشنواره فجر حضور دارد. توسط سازمان سینمایی اوج ساخته شده و از ساختار قدیمی و دمده فیلم‌های جنگی فاصله گرفته است. دارابی برای این فیلم رویسوژه‌ای حساس دست گذاشته و ماجرای خودکفایی ایرانی‌ها در زمینه شلیک موشک در جنگ ایران و عراق را روایت می‌کند. این فیلم بانگاهی به عملیات واقعی که توسط شهید حسن طهرانی مقدم و همراهانش رقم خورده ساخته شده اما شخصیت‌هایش واقعی نیستند. بازی ساعد سهیلی در نقش فرمانده ابراهیم شریفی و چالش‌های مهمی که به عنوان یک فرمانده و یک پدر با آنها مواجه می‌شود جزوامتیازهای مهم آن به حساب می‌آید. این فیلم تا روز ۲۰ بهمن جزو هفت فیلم برگزیده تماشاگران قرار داشته است. باید دید نظر داورانجشنواره دباره آن چه خواهد بود.

منبع خبر