مروری بر مهم‌ترین و اثرگذارترین فیلم‌های کارنامه امین حیایی به بهانه اکران فیلم «برف آخر» | مرد آرام

امین حیایی یکی از بازیگران مطرح سینماست که از زمان ورودش به عرصه بازیگری در دهه هفتاد تا همین حالا…
مروری بر مهم‌ترین و اثرگذارترین فیلم‌های کارنامه امین حیایی به بهانه اکران فیلم «برف آخر» | مرد آرام

امین حیایی یکی از بازیگران مطرح سینماست که از زمان ورودش به عرصه بازیگری در دهه هفتاد تا همین حالا هیچ‌گاه حضورش کمرنگ نشده است. با اینکه در فیلم‌های تجاری زیادی بازی کرده اما به طول کامل متعلق به این جنس فیلم‌ها نیست، بارها با کارگردان‌های مهم در فیلم‌هایی موفق همکاری کرده و نقش‌هایی مهم و اثرگذار زیادی بر جا گذاشته است. این روزها با فیلم سینمایی «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری روی پرده سینماهاست؛ فیلمی که برایش سیمرغ گرفت و یکی از نقش‌های متفاوتش را به نمایش گذاشت.

به گزارش فیلم‌نیوز، به بهانه اکران فیلم سینمایی «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری با بازی امین حیایی، نگاهی داریم به مهمترین آثار کارنامه این بازیگر محبوب. لازم به ذکر است که از بازی حیایی در فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله هم تعریف زیادی شنیده‌ایم و باید منتظر باشیم در جشنواره فجر امسال آن را ببینیم تا بتوانیم درباره‌اش بنویسیم.

مهمان مامان | داریوش مهرجویی | 1382

امین حیایی برزای فیلم «برف آخر» دومین سیمرغ بلورین خود را به دست آورد فیلمی که بعد از سه سال بالاخره فرصت اکران به دست آورد.«مهمان مامان» تجربه موفق امین حیایی در همکاری با داریوش مهرجویی است.

امین حیایی در «مهمان مامان» نقش یک دانشجوی پزشکی آس‌وپاس را داشت که یک اتاق ته حیاط خانه‌ای عفت خانم اجاره کرده بود. تمام فکر و ذکرش پیش درس خواندن بود. امتحان داشت و از آنجایی که نمی‌توانست به کسی نه بگوید همه مزاحمش می‌شدند و مجبور بود دل همه را به دست بیاورد. یکی از نکات جالب «مهمان مامان» همراهی این کاراکتر با یوسف، شخصیت معتاد فیلم بود. یوسف با بازی پارسا پیروزفر مدام از دکتر طلب قرص آرامبخش می‌کرد و او هم با دادن یک قرص سرماخوردگی سعی می‌کرد از طریق تلقین حالش را خوب کند. یکی از سکانس‌های درخشان فیلم در رابطه با این دو شخصیت در بیمارستان رقم می‌خورد.

کما | آرش معیریان | 1382

امین حیایی برزای فیلم «برف آخر» دومین سیمرغ بلورین خود را به دست آورد فیلمی که بعد از سه سال بالاخره فرصت اکران به دست آورد.امین حیایی همراه با محمدرضا گلزار و آرش معیریان سر صحنه فیلم «کما»

حیایی در قالب یک پسر پایین‌شهری به نسبت بی‌سواد ظاهر شده بود که مثل لات‌ها حرف می‌زد و راه می‌رفت و آداب و معاشرت نمی‌دانست. قرار گرفتنش با این ویژگی‌ها در موقعیت‌های متضاد باعث جذابیت زیاد فیلم شده بود. امین حیایی و محمدرضا گلزار، اوایل دهه هشتاد، جزو مهمترین سوپراستارهای سینمای ایران بودند. حضور هرکدام‌شان کافی بود تا یک فیلم با استقبال روبه‌رو شود. قرار گرفتن این دو نفر کنار هم در «کما» به کارگردانی آرش معیریان چنان اشتیاقی در مخاطبان ایجاد کرد که فیلم همان روزهای اول به فروش بالایی رسید یلم «کما»ر سال 1383 موفق شد در کمال ناباوری، یک میلیارد و 300میلیون تومان بفروشد.

نقاب | کاظم راست‌گفتار | 1383

امین حیایی برزای فیلم «برف آخر» دومین سیمرغ بلورین خود را به دست آورد فیلمی که بعد از سه سال بالاخره فرصت اکران به دست آورد.«نقاب» یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های کارنامه امین حیایی است.

در فیلم «نقاب» به کارگردانی کاظم راست گفتار، امین حیایی نقش یک پسر خوش‌تیپ و باحال امروزی را داشت که تلاش می‌کرد از طریق نقشه‌هایی که به همراه دوستش می‌کشید زن‌های ثروتمند را تلکه کند. او در دبی رستورانی داشت و در یک تصادف با دختری ثروتمند آشنا می‌شد و به او پیشنهاد ازدواج می‌داد. بعد از آن نقشه اصلی‌اش را به همراه دوستش نیما شروع می‌کرد. حیایی در این فیلم چندان متفاوت ظاهر نشد و باز هم نقش پسری زبان‌باز که بلد است چطور دل زن‌ها به دست بیاورد. به‌طور کلی «نقاب» فیلم مهمی در کارنامه حیایی نبود اما فروش خوبی داشت.

زن زیادی | تهمینه میلانی | 1383

امین حیایی برزای فیلم «برف آخر» دومین سیمرغ بلورین خود را به دست آورد فیلمی که بعد از سه سال بالاخره فرصت اکران به دست آورد.امین حیایی در فیلم «زن زیادی» نخستین همکاری‌اش با تهمینه میلانی را تجربه کرد.

ماجرای فیلم «زن زیادی» به کارگردانی تهمینه میلانی درباره زنی به اسم سیما با بازی مریلا زارعی بود که متوجه خیانت همسرش احمد با بازی امین حیایی می‌شد. همسرش در سفری که با همکارش رفته بود گیر می‌افتاد و سیما باید خودش را به پاسگاهی در جاده می‌رساند تا آنها را آزاد کند. مهمترین ویژگی بازی امین حیایی در این فیلم این بود که به شدت حرص‌دربیار ظاهر شده بود. درست است که یک‌مقدار اغراق هم در رفتارش وجود داشت اما بهرحال کاری می‌کرد تا مخاطبان به سیما حق بدهند که بخواهد او را ترک کند. حیایی هم در کلام مثل لات‌ها رفتار می‌کرد و هم رفتارش اهانت‌آمیز بود. «زن زیادی» فیلم مهمی بود اما به اندازه خیلی از فیلم‌های میلانی نتوانست فروش بالایی داشته باشد.

شب | رسول صدرعاملی | 1386

امین حیایی برزای فیلم «برف آخر» دومین سیمرغ بلورین خود را به دست آورد فیلمی که بعد از سه سال بالاخره فرصت اکران به دست آورد.امین حیایی برای فیلم «شب» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

این فیلم یک قسمت از سه گانه ای است که صدرعاملی درباره امام رضا (ع) ساخت. امین حیایی در این فیلم نقش ماموری را بازی کرد که باید یک مجرم سابقه دار زنده یاد عزت الله انتظامی را تحویل دهد. آنها در مشهد گیر می‌افتند و مامور دچار دردسر می‌شود. آن چه باعث شد بازی امین حیایی در فیلم شب تحسین شود، نمایش احساس استیصال این کاراکتر است. او همزمان نگران است که مجرم را به سلامت به مقصد برساند از آن طرف تحت تاثیر عواطف انسانی قرار گرفته. بده‌بستان او با زنده یاد انتظامی و همچین زنده یاد خسرو شکیبایی نشان از پختگی حیایی در بازیگری دارد. حیایی در بیست‌وششمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را به دست آورد. این فیلم جزو بهترین آثار کارنامه حیایی به حساب می‌آید.

دایره زنگی | پریسا بخت‌آور | 1386

امین حیایی برزای فیلم «برف آخر» دومین سیمرغ بلورین خود را به دست آورد فیلمی که بعد از سه سال بالاخره فرصت اکران به دست آورد.امین حیایی در «دایره زنگی» نقش یک شوهر ترسو و حرف گوش‌کن را به بهترین شکل ممکن بازی کرده بود.

«دایره زنگی» به کارگردانی پریسا بخت‌آور فیلم پر بازیگری بود و همه بازیگران به نحوی در جذابیت آن موثر بودند. امین حیایی نقش مردی ساده را داشت که به خاطر جایگاه همسرش جرئت حرف زدن نداشت. همسرش مدیر ساختمان و مدیر مدرسه بود و او را مجبور می‌کرد قانونمند زندگی کند. برای همین هم نمی‌توانست برخلاف بقیه همسایه‌ها ماهواره تماشا کند و وقتی هم که دختر دزد وارد خانه‌اش می‌شد دستپاچه می‌شد و بهم می‌ریخت و نمی‌توانست ثابت کند دختر فقط آمده تا از دستشویی آنها استفاده کند. سادگی و بی‌اعتمادبنفسی این شخصیت خیلی خوب در بازی امین حیایی به نمایش گذاشته شده بود.

شعله‌ور | حمید نعمت‌الله | 1393

امین حیایی برزای فیلم «برف آخر» دومین سیمرغ بلورین خود را به دست آورد فیلمی که بعد از سه سال بالاخره فرصت اکران به دست آورد.امین حیایی در «شعله‌ور» یکی از کامل‌ترین و بی‌نقص‌ترین بازی‌هایش را ارائه داده است.

یکی از درخشان‌ترین بازی‌های امین حیایی را در فیلم «شعله‌ور» به کارگردانی حمید نعمت‌الله شاهد بودیم. او نقش مردی میانسال به نام فرید را داشت که روزگاری نخبه مدرسه خوارزمی بوده و به خاطر اعتیاد مهمترین سال‌های عمرش را به هدر داده است. حالا در میانسالی به این نتیجه رسیده که در زندگی هیچ موفقیتی به دست نیاورده و حتی پسرش هم به او افتخار نمی‌کند. به همین دلیل شروع به تحقیر و نابودی غواصی می‌کند که پسرش او را قهرمان خودش می‌داند. حیایی برای نمایش دقیق احساس سرخوردگی شخصیتی در آستانه فروپاشی، از چارچوب همیشگی خارج شد و در قالب فردی میانسال با موهای جوگندمی نخ‌نما و چهره‌ای لاغر و پرچین‌وچروک فرو رفت. تغییرات حیایی در این فیلم فقط منحصر به گریم متفاوتش نبود، حیایی موفق شد حالات چهره‌اش را با آنچه در ذهن فرید می‌گذرد تطبیق دهد و نهایتا تضادهای درونی‌ این شخصیت را نمودی بیرونی ببخشد. او برای بازی در فیلم «شعله ور» دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش او مرد را از آن خودش کرد.

درخونگاه | سیاوش اسعدی | 1397

امین حیایی برزای فیلم «برف آخر» دومین سیمرغ بلورین خود را به دست آورد فیلمی که بعد از سه سال بالاخره فرصت اکران به دست آورد.امین حیایی برای فیلم «درخونگاه» برنده دیپلم افتخار شد.

حیایی در فیلم «درخونگاه» ایفاگر نقش رضا میثاق است؛ سربازی که برای نجات خانواده از دام فقر به ژاپن رفته و حالا پس از ۸ سال، وقتی به امید اینکه زندگی خانواده را سروسامان داده برمی‌گردد و می‌فهمد همه‌چیز بهم ریخته است. درخونگاه در کارنامه بازیگری امین حیایی تجربه‌ای متفاوت است. رضا میثاق هر چند رنگ و بویی از دنیای مسعود کیمیایی هم دارد اما در رفتار از آن شخصیت‌ها فاصله می‌گیرد. مواجهه‌اش با زخم‌های خانواده به شیوه‌ای دیگر  است و تا مدت‌ها در ذهن مخاطب زنده می‌ماند. حیایی برای «درخونگاه» از جشنواره سی‌و‌هفتم فجر نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شد بازی اش هم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

چشم و گوش بسته | فرزاد موتمن | 1398

امین حیایی برزای فیلم «برف آخر» دومین سیمرغ بلورین خود را به دست آورد فیلمی که بعد از سه سال بالاخره فرصت اکران به دست آورد.«چشم و گوش بسته» از کمدی‌های موفق و پرمخاطب کارنامه امین حیایی است.

«چشم و گوش بسته» یکی از فیلم‌های کمدی متفاوت چند وقت اخیر است. یک نابینا و یک ناشنوا درگیر یک پرونده جنایی می‌شوند و با توجه به محدودیت‌هایشان مواجهه‌ای بسیار بامزه با این موقعیت‌ها دارند. امین حیایی در نقش ناشنوا ظاهر شده و بهرام افشاری در نقش نابینا. این زوج با استفاده از تفاوت‌های شخصیتی و توانایی‌های بازیگری خود، مخاطب را درگیر داستان‌هایی پر از سوءتفاهم و موقعیت‌های کمیک می‌کنند. جنس بازی حیایی در این فیلم کمدی با آنچه پیش‌تر از ا و دیده‌ایم متفاوت است و بخش مهمی از این تفاوت به همراهی او با بهرام افشاری برمی‌گردد. آنها هم به لحاظ ویژگی‌های ظاهری و هم رفتاری مکمل‌های خوبی هستند و باعث شدند فیلم از منظر تجاری، به یکی از آثار موفق سال‌های اخیر تبدیل شود. فروش بالای آن نشان از استقبال مخاطبان داشت.

برف آخر | امیرحسین عسگری | 1400

امین حیایی برزای فیلم «برف آخر» دومین سیمرغ بلورین خود را به دست آورد فیلمی که بعد از سه سال بالاخره فرصت اکران به دست آورد.امین حیایی برای فیلم «برف آخر» دومین سیمرغ بلورین خود را به دست آورد.

 برف آخر» یکی از مهمترین تجربیات سال‌های اخیر حیایی است. برای این فیلم از جشنواره چهلم فیلم فجر سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت. حیایی در این فیلم نقش دکتر دامپزشکی به نام یوسف را بازی کرده. مردی کم‌حرف و درون‌گرا که بر سر دوراهی میان عشق و انزوا قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین ویژگی‌های بازی حیایی به همین سکوت و کم‌حرفی‌اش برمی‌گردد. بخش مهمی از اطلاعات این شخصیت را می‌توان از رفتار و حرکاتش حدس زد. ویژگی‌هایش با مختصات جغرافیایی فضایی که در آن قرار گرفته بسیار همخوانی دارد. همکاری او با مجید صالحی هم موفقیت‌آمیز است. این فیلم یکی از آثار موفق جشنواره چهلم فجر بود و حالا پس از گذشت سه سال روی پرده سینماها رفته است.

منبع خبر