مایکروسافت در اندیشه نسخه مقرون به صرفه Xbox Cloud Gaming

ظاهراً مایکروسافت به دنبال عرضه نسخه ارزان‌تر Xbox Cloud Gaming است. دو سال پیش، به لطف اسناد منتشر شده توسط…

ظاهراً مایکروسافت به دنبال عرضه نسخه ارزان‌تر Xbox Cloud Gaming است. دو سال پیش، به لطف اسناد منتشر شده توسط کمیسیون تجارت فدرال (FTC)، مشخص شد که مایکروسافت در حال توسعه یک نسخه مستقل سرویس Xbox Cloud Gaming است. پس از آن، «تیم استوارت»، مدیر مالی بخش گیمینگ مایکروسافت در اظهاراتی غیرمستقیم اشاره کرد که احتمال دارد نسخه‌ای رایگان از Xbox Cloud Gaming، در ازای نمایش تبلیغات به کاربران در دسترس قرار گیرد. اکنون، بار دیگر مایکروسافت نشانه‌هایی از برنامه خود برای ارائه یک نسخه مقرون‌به‌صرفه‌تر از این سرویس را مطرح کرده است.

نسخه ارزان‌تر Xbox Cloud Gaming درراه است

«جیسون رونالد»، معاون بخش نسل بعدی مایکروسافت، امروز در پادکست رسمی ایکس‌باکس این شرکت حاضر شد و درباره سرویس Xbox Cloud Gaming، قابلیت Xbox Play Anywhere و همچنین همکاری تازه مایکروسافت با AMD برای توسعه تراشه‌های نسل آینده صحبت کرد. در شرایط کنونی، سرویس گیمینگ ابری ایکس باکس صرفاً به عنوان بخشی از سرویس Xbox Game Pass Ultimate ارائه می‌شود و کاربر برای دسترسی به xCloud باید ماهانه مبلغ 19.99 دلار پرداخت کند.

رونالد در بخشی از سخنان خود عنوان کرد:

یکی از نکاتی که ما مشاهده می‌کنیم این است که تعداد زیادی از بازیکنان از طریق Game Pass Ultimate به فضای ابری متصل می‌شوند. چه این روش، راهکار اصلی تجربه گیمینگ آنان باشد و چه صرفاً روشی برای بازی در حالت سیار. به نظر من این شرایط فرصتی ایجاد می‌کند تا ما بتوانیم این سرویس را بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر کرده و دسترسی آن را برای بازیکنان گسترش دهیم.

اشاره‌های مایکروسافت به ارائه نسخه‌ای ارزان‌تر Xbox Cloud Gaming درست چند ساعت پیش از آن مطرح شد که انویدیا خبرهای مهمی درباره سرویس GeForce Now منتشر کرد. سرویس ابری انویدیا، به دلیل بهره‌مندی از توان پردازشی مبتنی بر رایانه‌های شخصی، بیت‌ریت بالاتر، وضوح تصویری بهتر و تأخیر کمتر، در سطحی بالاتر از Xbox Cloud Gaming قرار دارد. حتی مایکروسافت سرویس GeForce Now را به صفحات بازی‌های ایکس‌باکس خود نیز افزوده است.

Xbox cloud

مایکروسافت هنوز خبر رسمی درباره معرفی یک سطح اشتراک جدید برای Xbox Cloud Gaming منتشر نکرده است، اما شواهد نشان می‌دهد که این موضوع طی چند سال گذشته بخشی از استراتژی فکری این شرکت بوده است. سال گذشته مایکروسافت شروع به گسترش Xbox Cloud Gaming فراتر از کتابخانه گیم پس کرد و امکان استریم بازی‌هایی که کاربر مالک آن‌هاست را به شرط داشتن اشتراک Ultimate فراهم ساخت.

اکنون این فرصت وجود دارد که آن مانع پرداخت اشتراک Ultimate، به‌ویژه برای کاربران علاقه‌مند به استریم موبایلی، کاهش یابد یا حتی برداشته شود. در همین راستا، مایکروسافت قصد داشت فروش مستقیم بازی‌ها را در اپلیکیشن Xbox برای اندروید آغاز کند و به مشتریان اجازه دهد بلافاصله بازی‌های خریداری‌شده را مستقیماً روی تلفن‌ها و تبلت‌های خود استریم کنند، اما یک مناقشه حقوقی باعث شده اجرای این طرح به حالت تعلیق درآید.

در حال حاضر، مایکروسافت هم‌زمان با توسعه کنسول نسل بعدی ایکس‌باکس، خود را برای نسل جدید Xbox Cloud Gaming نیز آماده می‌کند. رونالد می‌گوید: «به همراه AMD، ما در حال طراحی تراشه‌ها و سخت‌افزار اختصاصی هستیم تا نسل بعدی تجربه‌های گیمینگ را ممکن سازیم. ما سرمایه‌گذاری قابل توجهی در فناوری‌های نوین رندرینگ مانند neural rendering انجام می‌دهیم که می‌تواند سطح تازه‌ای از کیفیت بصری را به بازی‌های شما اضافه کند.»

انتظار می‌رود این نسل جدید سخت‌افزار ایکس‌باکس موجب شود همگرایی عمیق‌تری میان ایکس‌باکس و ویندوز شکل گیرد و در عین حال امکان استفاده از فروشگاه‌های متفاوت برای مالکان کنسول فراهم شود. همچنین این روند فرصتی است تا مایکروسافت قابلیت‌های هوش مصنوعی بیشتری را به کنسول بعدی خود اضافه کند.

رونالد در ادامه اظهار داشت: «ما همچنین در حال سرمایه‌گذاری روی تراشه‌های اختصاصی هستیم تا توانایی‌های هوش مصنوعی نسل بعدی را فراهم کنیم؛ قابلیت‌هایی که تجربه کاربر از گیم‌پلی را دگرگون خواهد ساخت.» مایکروسافت قصد دارد شروع به آزمایش برخی از این ویژگی‌های هوش مصنوعی روی دستگاه جدید Xbox Ally X کند، زیرا این محصول مجهز به یک تراشه NPU اختصاصی مشابه با رایانه‌های Copilot Plus مایکروسافت است.

منبع خبر