- 2025-02-13
- 1 بازدید
- 0 دیدگاه
- بین الملل
مأمور به انجام کاری نیستیم که باعث بیدین شدن مردم شود
![مأمور به انجام کاری نیستیم که باعث بیدین شدن مردم شود](https://itimes.ir/wp-content/uploads/2025/02/D8B3DB8CD8AFD8ADD8B3D986D8AED985DB8CD986DB8C.jpg)
حجتالاسلام والمسلمین سید حسن خمینی گفت: خداوند به ما مأموریت داده که از تمام عقلانیت زمانه خود استفاده کنیم، وگرنه دچار یک عرفان منفعلانه و دنیاگریز میشویم. به همین دلیل، امام مستظهر به تمام خرد روزگار خود بود.
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :
حجتالاسلام والمسلمین سید حسن خمینی صبح امروز در دیدار جمعی از وعاظ، مبلغین و ائمه جماعات استان های تهران و البرز طی سخنانی، با اشاره به تعریف شهید مطهری از امام خمینی، گفت: ایشان پس از بازگشت از پاریس به تهران، امام را دارای ۴ ایمان میدانست؛ ایمان به خدا، مردم، راه و هدف. بسیاری افراد به خداوند ایمان دارند، ولی ایمان به سه مورد دیگر در شخصیت امام، جزو نکات خاص ایشان بود.
وی با اشاره به این جمله امام که «ما مأمور به وظیفهایم، مأمور به نتیجه نیستیم»، افزود: کار عاقلانه در نسبت با هدف معلوم میشود، اما نتیجه را نمیتوانیم از پیش مشخص کنیم و آیه «لَیسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعىٰ» نیز بیانگر همین نکته است. پس ما مأمور به هدف هستیم، اما مأمور به نتیجه نیستیم. اگر کاری به نتیجه نمیرسد مأمور به انجام وظیفه نیستیم. مثلا اگر کاری منجر به دین دار شدن مردم نشود و باعث بی دین شدن آنها شود، مأمور به انجام آن وظیفه نیستیم. البته در هر شرایطی، برخی عوامل از اختیار ما خارج است و ممکن است با وجود تمام پیشبینیهای عقلانی هدف ما محقق نشود.
سید حسن خمینی با اشاره به سایر اقسام ایمان تمام همچون به ایمان به سرنگونی رژیم شاه به عنوان هدف و ایمان به مردم، گفت: امام در تمام مباحث فقهی به نفع محرومین و مستضعفین اجتهاد میکردند.
وی، «ایمان به خود» را پنجمین نوع ایمان امام برشمرد و با اشاره به دانش فقهی، اصولی و… امام خمینی، تصریح کرد: شجاعت در بیان دیدگاههای علمی متفاوت از آرا گذشتگان یکی از ویژگیهای بارز امام بود.
وی گفت: خداوند به ما مأموریت داده که از تمام عقلانیت زمانه خود استفاده کنیم، وگرنه دچار یک عرفان منفعلانه و دنیاگریز میشویم. به همین دلیل، امام مستظهر به تمام خرد روزگار خود بود. در مسایل سیاسی نیز از ابتدای ورود خود به قم، تمام وقایع را در حاشیه سیاست دنبال کرد. امام کسی بود که آیت الله بروجردی را برای حضور در قم دعوت کردند. نزدیک ترین شخصیت سیاسی به آیت الله بروجردی نیز امام بودند و دو بار از طرف ایشان با شاه ملاقات کردند. همچنین، امام یکی از مشاورین نزدیک آیت الله کاشانی بود. پس اینگونه نبود که امام از عوالم درس و کتاب بی مقدمه وارد سیاست شده باشند.
یادگار امام، با اشاره به تربیت شاگردان برجسته توسط امام گفت: امام در مقطعی از تاریخ، تدریس فلسفه و عرفان را کنار گذاشته و در فقه و اصول متمرکز شدند که شاید بتوان اینگونه تحلیل کرد ایشان برای آمادگی جهت تشکیل حکومت چنین تغییری را در برنامههای حوزوی خود ایجاد کردند.
وی در ادامه، دو جریان مخالف اصل اسلام و جریان مخالف تشکیل حکومت را دو جریان اصلی مقابل امام عنوان کرد و یادآور شد: جریانی که تحت نام انجمن حجتیه شناخته میشدند، روی دیگر سکه سکولاریسم بودند و امام این طیف را دشمن اول خود میدانستند. کل مستمسک این جریان که این روزها صدایش دوباره شنیده میشود، همان روایت است که هرکس قبل از قیام حضرت مهدی(عج) پرچمی را بلند کند، طاغوت است. امام با قوت علمی و نیز با شخصیت معنوی خویش اجازه عرض اندام به آنها نمیدادند.
منبع: جماران
ارسال دیدگاه