قیمت جدید رانا پلاس اعلام شد / کارخانه و بازار + جدول

به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، در حالی که بازار خودروهای داخلی طی هفته‌های اخیر شاهد نوسان قیمت‌ها بوده، محصولات ایران‌خودرو…

به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، در حالی که بازار خودروهای داخلی طی هفته‌های اخیر شاهد نوسان قیمت‌ها بوده، محصولات ایران‌خودرو به‌ویژه رانا پلاس روندی افزایشی را تجربه کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اختلاف میان قیمت کارخانه و بازار آزاد این خودرو حالا از ۱۳۰ میلیون تومان فراتر رفته است.
جزئیات قیمت رانا پلاس در بازار و کارخانه

قیمت رانا پلاس صفر کیلومتر از ابتدای مهرماه تاکنون ۱۰۵ میلیون تومان افزایش یافته و اکنون به ۸۸۰ میلیون تومان رسیده است. این مدل به‌دلیل طراحی به‌روز و پیشرانه EF7، یکی از پرفروش‌ترین خودروهای کلاس سدان ایران‌خودرو محسوب می‌شود.

قیمت رانا پلاس مدل ۱۴۰۳ نیز طی یک ماه گذشته رشد ۵۵ میلیون تومانی را تجربه کرده و در بازار آزاد به حدود ۸۲۰ میلیون تومان رسیده است. این افزایش قیمت در شرایطی رخ داده که تقاضا برای نسخه‌های کم‌کارکرد و رنگ‌نخورده رانا پلاس همچنان بالاست.

قیمت بازار رانا پلاس – مهرماه ۱۴۰۴

برند
سال تولید
کارکرد (کیلومتر)
قیمت (تومان)

رانا پلاس
۱۴۰۳ ارتقا یافته
صفر
۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰

رانا پلاس
۱۴۰۴ ارتقا یافته
صفر
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰

قیمت کارخانه رانا پلاس

در مقابل، قیمت رانا پلاس کارخانه‌ای که در ابتدای سال ۶۱۵ میلیون تومان بود، حالا با رشد ۱۲۸ میلیون تومانی به ۷۴۳ میلیون تومان رسیده است. این اختلاف فاحش میان بازار و کارخانه، باعث شده تا بسیاری از خریداران به سمت خرید و فروش حواله‌های این خودرو در بازار ثانویه حرکت کنند.

قیمت کارخانه رانا پلاس – مهرماه ۱۴۰۴

برند
سال تولید
کارکرد (کیلومتر)
قیمت (تومان)

رانا پلاس
۱۴۰۴ ارتقا یافته
صفر
۷۴۳,۹۲۵,۰۰۰

مقایسه فنی رانا پلاس و پژو ۲۰۶ صندوقدار؛ نبرد دو سدان اقتصادی ایران‌خودرو

در بازار خودروهای اقتصادی، رانا پلاس و پژو ۲۰۶ صندوقدار دو گزینه محبوب خریداران محسوب می‌شوند که هر دو از محصولات پرفروش ایران‌خودرو به شمار می‌آیند. اما از لحاظ فنی و کیفیت رانندگی، تفاوت‌هایی میان آن‌ها وجود دارد که می‌تواند انتخاب خریدار را تعیین کند.

رانا پلاس از پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری EF7 با توان ۱۱۳ اسب‌بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر استفاده می‌کند؛ موتوری که نسبت به TU5 نصب‌شده روی پژو ۲۰۶ صندوقدار، هم قدرت بیشتری دارد و هم در دنده‌های بالاتر، شتاب نرم‌تری ارائه می‌دهد. علاوه بر این، سیستم انتقال قدرت در رانا پلاس با بهبود در ضرایب دنده و اصلاح ECU، مصرف سوخت را به حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر رسانده است.

در مقابل، پژو ۲۰۶ صندوقدار با پیشرانه‌ی TU5 اگرچه شتاب اولیه قابل قبولی دارد، اما در مسیرهای سربالایی و با بار کامل از رانا پلاس عقب می‌ماند. با این حال، مزیت اصلی ۲۰۶ در کیفیت مونتاژ داخلی و هماهنگی گیربکس است که هنوز هم بسیاری از رانندگان آن را نرم‌تر و بی‌صداتر می‌دانند.

از نظر کابین، رانا پلاس طراحی داخلی مدرن‌تری دارد؛ نمایشگر لمسی، فرمان با دکمه‌های کنترلی و تریم به‌روز باعث شده فضای داخلی آن جوان‌پسندتر باشد. اما متریال کابین در پژو ۲۰۶ همچنان کیفیت بالاتری دارد و استهلاک قطعات داخلی در درازمدت کمتر گزارش شده است.

در بخش ایمنی نیز رانا پلاس به دو کیسه هوا، ترمز ABS و سیستم EBD مجهز است؛ تجهیزاتی که مشابه پژو ۲۰۶ صندوقدار است. با این حال، شاسی رانا به‌دلیل بهبود ساختار در ستون‌ها و ساب‌فریم جلو، مقاومت بهتری در تست‌های تصادف شهری دارد.

اگر خریدار به‌دنبال شتاب و امکانات مدرن‌تر باشد، رانا پلاس انتخاب بهتری است؛ اما اگر کیفیت ساخت و دوام قطعات در اولویت قرار گیرد، پژو ۲۰۶ صندوقدار هنوز هم گزینه‌ای قابل اعتماد و کم‌دردسر است. به این ترتیب، رانا پلاس توانسته با ترکیب قدرت بالاتر و طراحی جدید، جایگزینی مدرن‌تر برای پژو ۲۰۶ در بازار خودروهای اقتصادی ایران‌خودرو باشد.

منبع خبر