- 2025-06-12
- 1 بازدید
- 0 دیدگاه
- اخبار مهم
قبل از اجاره خانه بخوانید / نحوه ثبت قرارداد در سامانه خودنویس + مدارک لازم خرداد ۱۴۰۴

به گزارش سرویس راه و ساختمان اقتصادآنلاین، با توجه به افزایش اهمیت شفافیت و قانونی بودن معاملات ملکی، ثبت قراردادهای اجاره در سامانه خودنویس به یکی از الزامات قانونی تبدیل شده است. این سامانه که توسط وزارت راه و شهرسازی راهاندازی شده، ابزاری است برای ثبت رسمی قراردادهای اجاره، کنترل بازار مسکن و جلوگیری از مشکلات حقوقی احتمالی. چه به عنوان موجر و چه مستاجر، آشنایی با نحوه ثبت قرارداد و مدارک مورد نیاز، گامی اساسی در جهت حفظ حقوق و امنیت شما خواهد بود. در این مطلب، به صورت گامبهگام روند ثبت قرارداد اجاره، و مدارک لازم را آوردهایم.
وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد شفافیت در بازار مسکن، جلوگیری از فرار مالیاتی و استانداردسازی قراردادهای ملکی، سامانه خودنویس را راهاندازی کرده است. این سامانه امکان ثبت آنلاین و رسمی قراردادهای اجاره، خرید و فروش و پیشفروش را فراهم کرده و در پایان، کد رهگیری معتبر برای هر قرارداد صادر میکند.
راهنمای کامل ثبت قرارداد در سامانه خودنویس املاک
اگر قصد دارید قرارداد اجاره ملک خود را بدون مراجعه به مشاور املاک و به صورت آنلاین ثبت کنید، سامانه خودنویس املاک به نشانی khodnevis.mrud.ir این امکان را برای شما فراهم کرده است. در این راهنما، مراحل ثبت قرارداد هم از سوی موجر (مالک) و هم مستاجر به زبان ساده توضیح داده شده است.
ثبت قرارداد توسط موجر (مالک)
برای ثبت قرارداد بهعنوان موجر باید مراحل زیر را انجام دهید:
۱. وارد سایت khodnevis.mrud.ir شوید و روی دکمه نارنجی «ورود» کلیک کنید.
۲. از طریق «درگاه ملی خدمات دولت هوشمند»، احراز هویت را انجام دهید.
۳. پس از ورود به پنل کاربری، به بخش «مدیریت قرارداد» بروید و روی «ایجاد قرارداد» کلیک کنید.
4. در صفحه بازشده، گزینه «موجر هستم» را انتخاب کنید.
5. اطلاعات هویتی را تایید کرده و آدرس محل سکونت را وارد نمایید.
6. اگر ملک خود را قبلا در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کردهاید، لیست آن به شما نمایش داده میشود. در غیر این صورت باید ابتدا در سامانه ملی املاک، ملک را ثبت کنید.
7. پس از انتخاب ملک، اطلاعات کامل آن (تعداد خواب، امکانات سرمایشی-گرمایشی، انباری و…) را وارد کنید.
8. تاریخ عقد، شروع و پایان قرارداد، تاریخ تحویل ملک و مبلغ اجاره را مشخص نمایید.
9. مفاد قرارداد و تعهدات طرفین را بررسی و در صورت لزوم، مواردی را به آن اضافه کنید.
10. یک قبض آب، برق یا گاز با شناسه مربوطه وارد یا تایید نمایید.
11. شماره موبایل مستاجر را وارد کنید تا لینک تکمیل اطلاعات برای او ارسال شود.
12. یک شاهد از طرف خود معرفی نمایید. پس از آن، باید منتظر امضای مستاجر و شاهد باشید.
13. پس از تکمیل مراحل، کد رهگیری ظرف یک ساعت صادر میشود.
ثبت قرارداد توسط مستاجر
نحوه ثبت قرارداد در سامانه خودنویس بهعنوان مستاجر بهشکل زیر است:
۱. به سایت khodnevis.mrud.ir مراجعه و روی «ورود» کلیک کنید.
۲. از طریق درگاه دولت هوشمند، با شماره موبایل خود احراز هویت انجام دهید.
۳. وارد بخش «مدیریت قرارداد» شوید و گزینه «ایجاد قرارداد» را انتخاب کنید.
۴. نقش خود را به عنوان «مستأجر» مشخص نمایید.
۵. اطلاعات هویتی و محل سکونت فعلی خود را وارد کنید.
۶. تاریخهای مرتبط با قرارداد و مبلغ اجاره را ثبت نمایید.
۷. تعهدات و شرایط قرارداد را به دقت مطالعه کرده و در صورت لزوم مواردی را اضافه نمایید.
۸. شماره موبایل مالک (موجر) را وارد کنید تا اطلاعات ملک توسط ایشان ثبت شود.
۹. یک شاهد از طرف خود معرفی کنید. شاهد باید قرارداد را به صورت آنلاین امضا کند.
۱۰. پس از تایید موجر و معرفی شاهد از سوی او، قرارداد رسمی میشود.
۱۱. نهایتا کد رهگیری ظرف یک ساعت برای قرارداد صادر میشود.
در این ویدیو مراحل و نحوه ثبت قرارداد در سامانه خودنویس را مشاهده میکنید:
تعداد بازدید : 0
استعلام کد رهگیری قرارداد
برای اطمینان از ثبت قرارداد، میتوانید با وارد کردن کد رهگیری ۱۳ رقمی و کد ملی یکی از طرفین قرارداد (موجر یا مستاجر) در سامانه خودنویس، صحت قرارداد را بررسی کنید. این استعلام فقط برای قراردادهایی است که از طریق سامانه خودنویس ثبت شدهاند، نه قراردادهایی که توسط مشاورین املاک صادر شدهاند. برای مشاهده جزئیات قرارداد، نیاز به تایید پیامک یکبار مصرف نیز هست.
چرا ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس لازم است؟
از مزایای ثبت در سامانه خودنویس میتوان به این موارد اشاره کرد:
ثبت سریع، آسان و بدون واسطه قراردادهای ملکی
صدور فوری کد رهگیری رسمی و معتبر
حذف هزینه کمیسیون مشاور املاک
دسترسی دوطرفه به جزئیات قرارداد
افزایش شفافیت، جلوگیری از تخلفات و سواستفادهها
بهروزرسانی مداوم با قوانین جدید بازار مسکن
بیا تو صدا
ارسال دیدگاه