علم بهتر است یا ثروت/ نگهداری ثروت هم نیازمند علم است

اقتصاددآنلاین؛ گروه استان ها_ حسین طاهری در دهمین رویداد آموزشی تیکاف با موضوع «علم بهتر است یا ثروت» که در…
علم بهتر است یا ثروت/ نگهداری ثروت هم نیازمند علم است

اقتصاددآنلاین؛ گروه استان ها_ حسین طاهری در دهمین رویداد آموزشی تیکاف با موضوع «علم بهتر است یا ثروت» که در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه موضوع «علم بهتر است یا ثروت یکی از دغدغه‌های همیشگی ما بوده است»، تاکید کرد: باید توجه کنیم که علم و ثروت هرکدام در جای خود معنا پیدا می‌کند؛ اینشتین عالمی بود که خودش از کشفیات خود تا آخر عمر شرمنده بود، در طرف مقابل این تصویر، باید بسیاری از آدم‌های ثروتمند مانند افراد خیرخواه را در نظر بگیریم که پولشان در اختیار جامعه است، پس مهم‌تر این است که علم یا ثروت کجا استفاده می‌شود که بسته به نوع آن، ظرفیت افراد نیز مشخص می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه چهار جا و مکان هست که علم و ثروت در کنار هم مطرح شود و هر دو بسیار مهم هستند، بیان داشت: اولین محل مصرف که علم با ثروت معنا دارد و به هر دوی آنها معنا می‌دهد، علم و ثروت در خانواده است.

طاهری با تاکید بر اینکه در هر جامعه‌ای کارآفرین و بخش خصوصی رشد کند، دیگر بخش‌ها نیز رشد خواهند کرد، گفت: دومین محل مصرف علم با ثروت در یک سازمان است چراکه اگر در یک کسب و کار علم و ثروت با یکدیگر جاری نشود موفق نخواهد بود.

وفاداری مشتری بالاترین معیار برای ارزش گذاری برند

وی سومین محلی که علم با ثروت در کنار یکدیگر مطرح می‌شود را «بازار» دانست و گفت: از میان صد برند برتر دنیا، بالاترین معیار برای ارزش گذاری برند، وفاداری مشتری است، بنایراین ما باید علم و ثروت را در کنار هم خرج مشتری کنیم، طبیعی است که مشتری آگاه، بهتر و با کیفیت‌تر تصمیم می‌گیرد و وفادارتر است، از سویی اگر با  بخشی از پول مشتری با ارائه یک طرح به وی بازگردد یقینا این مشتری نیز وفادار به شما خواهد بود.

پژوهشگر اقتصاد رفتاری و کارآفرینی بیان کرد: به این نکته مهم توجه کنید که ما تا زمانی که در زندگی هستیم، موثریم، اما آیا وقتی نیستیم هم می‌توانیم موثر باشیم، دقت به تفاوت این دو نگرش و انتخاب موثر بودن هنگام نبودن در دنیا بسیاری از محل مصرف‌های زندگی ما را مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: یک مدل مالی از استادی فرا گرفتم که می‌گوید: از  ۱۰۰ درصد آمد ۶۰ درصد را برای امور جاری، ۲۰ درصد برای حساب استقلال مالی و ۱۵ درصد را به هزینه تفریح اختصاص دهید و ۵ درصد را نیز به امور اجتماعی یا خیریه تخصیص دهید چرا که بخشی از رزق دیگران در رزق شماست، این درصد را تغییر ندهید، درصورتی که تمایل به کار خیر دارید باید روی افزایش ۱۰۰ درصد اولیه کار کنید.

طاهری گفت: جایی که علم را به کار ببرید تا به عمل تبدیل شود، ثروت نیز ایجاد می‌شود بدین معنا که زمانی که علم را به کار ببرید، خود به خود ثروت ایجاد می‌شود.

تفاوت مفهوم علم و سواد

وی در توضیح تفاوت علم و سواد نیز گفت: تبدیل یادگیری‌ها در علم به آگاهی و شایستگی سواد ایجاد می‌کند که این سواد شامل بخش‌های مختلف عاطفی، سلامتی، رسانه ای،   آموزشی، مالی، تکنولوژی و سلامتی است.

پژوهشگر اقتصاد رفتاری و کارآفرینی اضافه کرد: در واقع ترکیب همه اینها با یکدیگر سواد را تشکیل می‌دهد که اتفاقا هیچ ارتباطی با معدل دانشگاهی و نوع دانشگاه به تنهایی نیز ندارد.

کسب و نگهداشت ثروت نیز نیازمند علم است

وی با اشاره به اینکه حتی کسب و نگهداشت ثروت نیز نیازمند علم است که به آن سواد مالی گوییم، گفت: کشور‌هایی که درصد ترکیب سواد مالی آنها بالاتر است توسعه بهتری داشته اند، بنابراین اگر بگوییم علم بهتر است یا ثروت به هر دو خیانت کرده ایم چرا که علم با ثروت مهم است.

طاهری اظهار کرد: نکته مهمی که درباره ثروت وجود دارد اینکه آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که در ۹۰ درصد خانواده‌های ثروتمند آمریکا، ثروت به ارث رسیده به فرزند، تا نسل سوم از دست رفته است بنابراین نگهداری ثروت هم نیازمند علم است.

وی تصریح کرد: باید به این نکته اشاره کنم سه اصل مهم در مدیریت مالی که نیازمند علم است اول خرج کردن، دوم پس انداز کردن یا تبدیل و سوم بخشندگی است و زیبا اینکه ما مالک آنچه می‌بخشیم تا ابد خواهیم بود.

منبع خبر