- 2025-01-02
- 4 بازدید
- 0 دیدگاه
- اخبار مهم
علت روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا/ خرج هنگفت در کمین مالکان خودرو است
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از گسترش نیوز ، بیشتر خودروهای امروزی به چراغ هشدار روغن خودرو روی صفحه کیلومتر مجهز هستند. روشن شدن این چراغ میتواند هشداری مهم درباره نامناسب بودن سطح یا فشار روغن باشد. اما چه عواملی باعث روشن شدن چراغ روغن خودرو میشوند؟ روغن موتور علاوه بر روانکاری قطعات داخلی و جلوگیری از اصطکاک و ساییدگی آنها، وظیفه انتقال حرارت و محافظت از اجزای حساس موتور را نیز بر عهده دارد. هرگونه اختلال در فشار روغن—چه کاهش بیش از حد و چه افزایش غیرعادی—میتواند منجر به آسیبهای جدی به قطعات مختلف موتور شود.
دلایل روشن شدن چراغ روغن خودرو
۱- افت فشار روغن
هنگامی که موتور گرم میشود، روغن رقیقتر میشود و ممکن است فشار آن کاهش یابد. این مشکل میتواند به دلایل زیر رخ دهد
اثر دما بر ویسکوزیته روغن: با گرم شدن موتور، روغن رقیقتر میشود. اگر از روغنی با گرانروی نامناسب استفاده شده باشد، این کاهش ویسکوزیته میتواند فشار روغن را پایین بیاورد.روغن بیکیفیت یا قدیمی: روغنی که خاصیت خود را از دست داده باشد، نمیتواند فشار کافی ایجاد کند.
کاهش سطح روغن: سطح روغن در موتور پایین است و پمپ نمیتواند به میزان کافی روغن تأمین کند.
فیلتر روغن مسدود شده: فیلتر کثیف یا مسدود شده، مانع از جریان مناسب روغن میشود. فیلتر وظیفه جداسازی ذرات و آلودگیها را دارد. اگر مسدود شود، جریان روغن کاهش مییابد. رسوبات و جرم در کانالهای روغن باعث تجمع رسوبات در موتور واختلال در گردش روغن میشود.
۲-نشتی روغن:
وجود نشتی باعث کاهش سطح و فشار روغن میشود. این نشتی ممکن است در دوحال بوجود بیاید.
نشت خارجی: ممکن است روغن از محلهایی مانند کارتل، واشرها، یا فیلتر روغن نشت کند.
مصرف روغن در داخل موتور: در برخی موتورها، بهویژه موتورهای قدیمی، روغن به دلیل فرسودگی واشرها یا رینگهای پیستون مصرف شده و کاهش مییابد.
پمپ روغن معیوب: عملکرد ضعیف یا خرابی پمپ روغن، توانایی تأمین فشار مناسب را مختل میکند.
۳. استفاده از روغن نامناسب یا بیکیفیت
گرانروی (ویسکوزیته) نامناسب: اگر روغن استفادهشده دارای گرانروی کمتر از مقدار توصیهشده باشد، در دمای بالا رقیق شده و فشار کافی ایجاد نمیکند.
روغن بیکیفیت یا فاسد: روغن بیکیفیت یا قدیمی نمیتواند خواص روانکاری مناسب داشته باشد و باعث افت فشار میشود.
۴. خرابی سنسور فشار روغن
ممکن است مشکل از خرابی یا ایراد در سنسور فشار روغن باشد که اطلاعات نادرستی به واحد کنترل موتور (ECU) ارسال میکند. در این صورت، نیاز به تعویض یا بررسی سنسور است.
۵. سایش یا خرابی یاتاقانها و قطعات داخلی موتور
فرسودگی یاتاقانها یا قطعات متحرک موتور باعث نشت روغن در بخشهای داخلی شده و فشار روغن را کاهش میدهد. این مشکل معمولاً در خودروهای با کارکرد بالا یا نگهداری ضعیف مشاهده میشود.
۶. مسدود شدن مجاری روغن
ممکن است مجاری داخلی روغنکاری در موتور به دلیل رسوبات و جرمهای روغن مسدود شده باشند، که جریان روغن را مختل میکند.
اقدامات پیشنهادی:
بررسی سطح روغن موتور: مطمئن شوید که روغن به اندازه کافی در موتور وجود دارد.
تعویض فیلتر و روغن موتور: در صورت نیاز، روغن و فیلتر آن را با نمونه مناسب تعویض کنید.
بررسی سنسور فشار روغن: سنسور را تست یا در صورت لزوم تعویض کنید.
بررسی سلامت پمپ روغن: عملکرد پمپ باید توسط مکانیک متخصص ارزیابی شود.
بازرسی یاتاقانها و قطعات داخلی موتور: در صورت نیاز، موتور باید باز شده و بخشهای آسیبدیده تعمیر یا تعویض شوند.
استفاده از روغن توصیهشده توسط سازنده خودرو: از روغنی با گرانروی مناسب برای شرایط آب و هوایی و موتور استفاده کنید.
روشن شدن چراغ روغن هنگام گرم شدن موتور نشانهای جدی از وجود نقص در سیستم روغنکاری خودرو است که میتواند به آسیبهای جبرانناپذیری به موتور منجر شود. در ادامه، جزئیات بیشتری در مورد دلایل احتمالی این مشکل و راهکارهای پیشنهادی ارائه شده است:
عملکرد سیستم روغنکاری موتور
سیستم روغنکاری موتور وظیفه دارد روغن را به تمام قسمتهای متحرک موتور برساند تا:
اصطکاک بین قطعات کاهش یابد.
دمای قطعات خنک شود.
رسوبات و آلایندهها از قطعات جدا شوند.
خوردگی قطعات به حداقل برسد.
هرگونه نقص در این سیستم، میتواند باعث کاهش فشار روغن و روشن شدن چراغ هشدار شود.
کلام آخر
در صورت مشاهده روشن شدن چراغ روغن، فوراً موتور را خاموش کرده و از ادامه رانندگی خودداری کنید. ادامه استفاده از خودرو در چنین شرایطی میتواند باعث قفل شدن موتور یا آسیبهای جدی شود. برای بررسی دقیقتر، به تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.
ارسال دیدگاه