- 2025-05-14
- 3 بازدید
- 0 دیدگاه
- سلامت
ضرورت شناخت نسل آلفا – سلامت نیوز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان، هویت نسل آلفا اولین نسل متولد عصر دیجیتال در حال شکلگیری است. این نسل از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ متولد و به سرعت بزرگ میشوند و درک ویژگیها و رفتارهای نسل آلفا اهمیت بیشتری پیدا میکند. این نسل نهتنها تحت تأثیر فناوریهای پیشرفته و دسترسی به اطلاعات قرار دارد، بلکه با چالشها و فرصتهای جدیدی نیز روبهروست که میتواند بر آینده جامعه تأثیر بگذارد. در ادامه به استناد گزارشی از پایگاه «سواد زندگی» به بررسی هفت ویژگی کلیدی نسل آلفا خواهیم پرداخت.
نسل آلفا بهطور تقریبی بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ متولد شدهاند. این نسل اولین گروهی است که از ابتدا با اینترنت در زندگی روزمره خود، همچون چیزی که از همان ابتدا بوده در پیوند مداوم است. هیچگاه جهانی بدون اینترنت را تجربه نکرده است. در مقایسه، نسل زد (Gen Z) که با ظهور اینترنت بزرگ شدهاند و بهنوعی شاهد تحولاتی در این زمینه بودهاند. این اتصال مداوم به اینترنت چگونه میتواند تجربههای زندگی و جهانبینی نسل آلفا را تحت تأثیر قرار دهد. بهعبارت دیگر، این نسل به دلیل دسترسی دائم به اطلاعات و ارتباطات آنلاین تجربیات و نگرشهای متفاوتی نسبت به نسلهای قبلی دارد که در ادامه به بخشی از آنها اشاره میکنیم:
۱) غوطهور در فناوری: آنها در حال رنسانس آفلاین هستند
برخلاف نسلهای قدیمیتر که در عصر دیجیتال رشد کردند، این نسل از روز اول در فناوری غوطهور بوده است، اما تغییر و چرخشی رخداده است. پس از همهگیری کرونا، بسیاری از بچههای نسل آلفا اکنون زمان بیشتری را به صورت آفلاین میگذرانند. از اوایل سال ۲۰۲۳، تعداد نوجوانان هشت تا ۱۵ ساله که بعد از مدرسه با دوستان خود ملاقات میکنند، ۱۲ درصد افزایش و بازیهای ویدئویی بعد از مدرسه ۶ درصد کاهش یافته است. نسل آلفا بهنوعی به تجربههای خارج از فضای آنلاین و دیجیتال توجه بیشتری میکند. در حالی که این نسل بهخاطر دسترسی آسان به فناوری و اینترنت، بهطور طبیعی در دنیای دیجیتال غوطهور است، اما ممکن است تمایل بیشتری به فعالیتهای غیرآنلاین، مانند بازیهای سنتی، تعاملات اجتماعی رودررو و فعالیتهای خلاقانه و هنری نشان دهد. این روند شاید به دلایل مختلفی ازجمله نیاز به تعادل بین زندگی دیجیتال و غیر دیجیتال، اهمیت ارتباطات انسانی واقعی و تأثیرات منفی احتمالی استفاده بیش از حد از فناوری بر سلامت روان است. بنابراین، «رنسانس آفلاین» بهنوعی بازگشت یا توجه مجدد به فعالیتها و تجربیات غیر دیجیتال در زندگی این نسل اشاره دارد.
۲) خرید آنلاین: شبکههای اجتماعی برای آنها فقط سرگرمی نیست
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی فقط برای سرگرمی نیستند – آنها راهنمای خرید نسل آلفا هستند. نسل آلفا از رسانههای اجتماعی برای یافتن چیزهایی که میخواهند بخرند استفاده میکند. خرید آنلاین از سال ۲۰۲۳ حدود ۱۱ درصد افزایش یافته است و آنها به سرعت در انجام این خریدها اعتمادبهنفس پیدا میکنند. از سال ۲۰۲۱ تعداد نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله که به صورت آنلاین خرید میکنند، ۳۹ درصد افزایش یافته است، اما موضوع فقط خرید نیست. آنها همچنین مسئولیت سبک خود را بر عهده میگیرند. بچههایی که از رسانههای اجتماعی برای خرید استفاده میکنند ۳۹ درصد بیشتر از حد متوسط خودشان در مورد لباسهایی که میپوشند تصمیم میگیرند.
۳) اهمیت حریم خصوصی: آنها در حال یادگیری نحوه ایمن ماندن آنلاین هستند
برخلاف نسلهای قبلی که ممکن است در اشتراکگذاری بیش از حد افراط میکردند، نسل آلفا نسبت به آنچه آنلاین ارسال میکنند بسیار محتاطتر هستند. تعداد نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سالهای که میگویند هر کاری را که انجام میدهند در رسانههای اجتماعی پست میکنند از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۱۵ درصد کاهشیافته است. آنها تنها محتاطتر هستند، بلکه در مورد ایمنی آنلاین نیز هوشمندتر میشوند، با افزایش ۸ درصدی تعداد کودکانی که میگویند، میدانند چگونه در فضای آنلاین ایمن بمانند، این ادعا ثابت میشود. چرا نسل آلفا تا این حد از حریم خصوصی آگاه است؟ تأثیر والدین احتمالاً نقش مهمی ایفا میکند. اکنون تعداد کمتری از کودکان دسترسی بدون نظارت به دستگاهها دارند و استفاده از کنترلهای والدین از ۴۱ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۴۸ درصد در سال ۲۰۲۴ رسیده است.
۴) استقلالطلبی: آنها تصمیمگیرندگان اصلی و در کانون خانوادهاند
نسل آلفا در نحوه تعامل با برندها مستقلتر است. از سال ۲۰۲۱، تعداد کودکانی که به انتخاب خود برنامههایشان را دانلود میکنند، ۱۱ درصد افزایش یافته است. این آمار در مورد انتخاب بچهها برای خوردنیشان، افزایش ۱۲ درصدی را نشان میدهد. این بدان معناست که آنها در سنین پایینتر انتخابهای خود را کنترل میکنند. نسل آلفا تصمیمگیرندگان مهم خانواده هستند و تعامل با آنها نیز مهم است.
۵) تحول در مفهوم کار: آنها در حال تعریف مجدد آموزش و حرفه هستند
بسیاری از بچههای نسل آلفا به دنبال تأثیرگذاران و افرادی هستند که خود آغازگر راه خود هستند، بدون اینکه مسیر مرسوم آموزش عالی را دنبال کنند. از بچههایی که میگویند تحصیلات عالی مهم نیست، تعداد افرادی که ویدئوهای اینفلوئنسرها را تماشا میکنند، ۱۱ درصد افزایش داشته است. در سال ۲۰۲۱ در ایالاتمتحده، ارزش دانشگاه افت کرده است، به طوری که تنها ۳۹ درصد از نوجوانان ۱۲- ۱۵ ساله آن را ارزشمند میدانند، اما این روند جهانی نیست. درواقع افزایش گرایش دختران به علم در کشورهایی مانند فرانسه، سنگاپور، آلمان و بریتانیا مشهود است. از سال ۲۰۲۳ شاهد محبوبیت رشتههای فیزیک، شیمی و زیستشناسی هستیم. بنابراین در حالی که برخی از بچههای نسل آلفا در حال بررسی مسیرهای شغلی نامتعارف هستند، برخی دیگر از موضوعات آکادمیک سنتی، به ویژه در زمینه STEM استقبال میکنند. آنچه واضح است، این است که نسل آلفا یک مسیر یکسان را دنبال نمیکند. آنها در حال ایجاد مسیرهای جدید و تعریف مجدد موفقیت براساس شرایط خود هستند. بنابراین مؤسسات آموزشی باید فرصتهای انعطافپذیری را برای برآورده کردن آرزوهای این نسل ارائه دهند.
۶) فعالیتهای زیستمحیطی: آنها مسائل اجتماعی را بر مسائل زیستمحیطی اولویت میدهند
به نظر میرسد که اشتیاق نسل آلفا به مسائل زیستمحیطی کمتر است، در حالی که آنها هنوز به این سیاره اهمیت میدهند، بچههای کمتری اولویتشان محیطزیست است. در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۴ درصد بچههای نسل آلفا گفتند که حفاظت از محیطزیست برای آنها مهم است، اما تا سال ۲۰۲۴، این تعداد به ۳۱ درصد کاهش یافت. بازیافت شاهد کاهش مشابهی است که نشان میدهد برای این نسل، مسائل دیگری در کانون توجه قرارگرفتهاند. چه مسائلی؟ توانمندسازی و نمایندگی.
۷) رسانه و فیلم: آنها عاشق سینما هستند
رفتن به سینما یک سرگرمی کلاسیک برای بچههای نسلهای مختلف است و برای نسل آلفای امروزی هم همین طور است. ما شاهد افزایش ۱۲ درصدی در بین نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله امریکایی بودهایم که میگویند سینما روش موردعلاقه آنها برای تماشای فیلم است – این رقم در حال حاضر ۲۷ درصد است که سینما را به گزینههای دیگر ترجیح میدهند؛ اما این فقط مربوط به صفحه نمایش بزرگ نیست. از اوایل سال ۲۰۲۲، تعداد نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله که حداقل یکبار در هفته به موسیقی گوش میدهند، ۷ درصد افزایش یافته است. پادکستها و کتابهای صوتی نیز در حال افزایش محبوبیت هستند، به طوری که میزان شنیدن پادکستها ۱۲ درصد و کتابهای صوتی ۶ درصد افزایش در بین این مخاطبان دارد.
با نسل آلفا در ارتباط باشید
با این هفت ویژگی کلیدی که نسل آلفا را تعریف میکنند، واضح است که بچههای امروزی قوانین تعامل را بازنویسی میکنند. برای ارتباط با نسل آلفا از ویژگیهای ذکر شده در بالا غافل نشوید. یادمان باشد درحالیکه نسل آلفا در دنیای دیجیتال غوطهور است، همچنین در حال کشف مجدد تجربیات آفلاین است.
بیا تو صدا
ارسال دیدگاه