- 2025-01-01
- 7 بازدید
- 0 دیدگاه
- سلامت
ضرورت باز تعریف سواد در جامعه
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران، مسئولیت اصلی نهضت سواد آموزی در کشور ریشه کن کردن بیسوادی است، پس از گذشت ۴۵ سال از آغاز به کار این سازمان طبق آمارها ۹۷ درصد از مردم کشور سواد دارند. با توجه به اینکه رویکرد سواد از خواندن و نوشتن عبور کرده است انتظار میرود کارکرد سازمان هم توسعه پیدا کند و به ابعاد مختلفی از سواد بپردازد. یونسکو در دورههای مختلف تعاریف گوناگونی را متناسب با توسعه کشورها برای سواد در نظر میگیرد اما هنوز هیچ کدام از آنها جز خواندن و نوشتن در سازمان نهضت سواد آموزی ایفا نشده است.
پس از اخباری که سالهای گذشته از انحلال این سازمان رسید، بنا شد برای جلوگیری از انحلال این سازمان، اساسنامه سازمان نهضت سواد آموزی تغییر کند. از دورههای قبل مسأله به روز شدن اساسنامه سازمان مطرح بود و اکنون انتظار میرود این اساسنامه نهایی و اجرایی شود زیرا جهان با سرعت بسیار در راستای سواد هوش مصنوعی پیش میرود در حالیکه ما اندر خم یک کوچهایم.
در همین خصوص عبدالرضا فولادوند، رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در پاسخ به این سؤال که طی سالهای گذشته این سازمان با رؤسای مختلف از تغییر در اساسنامه خبر دادهاند اما بعد از گذشت نشستهای سالانه باز هم صرفاً حرف از تغییر اساسنامه سازمان مطرح بوده و چرا تاکنون اساسنامه اجرایی و عملیاتی نشده است، گفت: ما در هیچ دورهای از مجلس حکم مستقیم برای اینکه اساسنامه را تغییر بدهیم، نداشتیم. به محض اینکه مجلس اعلام کرد که اساسنامه باید بازنگری شود به معنی این است که این سازمان باید بماند و بایستی مأموریت این سازمان بازتعریف شود.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه امروزه نیاز جامعه از بحث سواد تغییر کرده است، گفت: اگر منظور ما از سواد، خواندن و نوشتن باشد که نیست، تکلیفمان را انجام دادهایم؛ اما یونسکو سواد را بعد از این مرحله یک جور دیگر اعلام کرده و جامعه ما هم نیازمندیهایش را یک چیز دیگر میبیند. مهارتهای سبک زندگی و مهارتهای فردی-اجتماعی باید متولی داشته باشد. جمعیتی که در سیکل رسمی آموزش قرار نگرفتند و در مدارس روزانه نیستند باید در کجا آموزش ببینند؟
وی بیان کرد: عدهای فکر میکنند تنها وظیفه حوزه سوادآموزی آموزش خواندن و نوشتن است؛ در حالیکه اینطور نیست. بر اساس آمارهای مرکز آمار تعداد بیسوادان و کم سوادان ما ۱۸ میلیون نفر است که همان جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال هستند که اینها در سیکل رسمی آموزش و پرورش، آموزش ندیدهاند و ساعتهای تربیتی را طی نکردهاند. در اینجا خواندن و نوشتن ابزار باسواد شدن بوده است و ابزارش را کسب کردند، اما مراحلش را طی نکردند. ما برای این آموزشها نیازمند یک مجموعه هستیم ولی معاونت آموزش ابتدایی نمیتواند این کارها را انجام بدهد.
450 هزار نفر دانشآموز ابتدایی
بازمانده از تحصیل
فولادوند با بیان اینکه نیمی از بازماندگان از تحصیل در مقطع ابتدایی هستند، گفت: اگر کل جمعیت بازماندگان از تحصیل را 900هزار نفر در نظر بگیریم نیمی از آن در مقطع ابتدایی است یعنی در حال حاضر 450 هزار نفر دانشآموز بازمانده از تحصیل در حوزه ابتدایی هستند. حوزه ابتدایی نتوانسته این بازماندگان از تحصیل را به تحصیل برگرداند و سال به سال زیادتر میشوند. معتقدم این سازمان نه تنها نباید منحل شود که متأسفانه سالهای گذشته خیلی حول این محور کار کردند، بلکه باید تقویت شود و جایگاه واقعی خودش را پیدا کند. مأموریت اصلی سازمان نهضت سواد آموزی که همان بالا بردن سطح سواد و توسعه آموزش عمومی همگانی است باید جزو مهمترین مأموریتهای این سازمان قرار بگیرد. برهمین اساس امیدواریم با تغییراتی که در اساسنامه به وجود آمده، این کار انجام گیرد.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی درباره آمارهای ضد و نقیض از سواد آموزی در کشور و در پاسخ به این سؤال که چرا سال گذشته آمار رشد سوادآموزی ۹۸ درصد و باردیگر ۹۶ و سپس ۹۷ درصد اعلام شد، توضیح داد: آخرین سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ انجام شد و از سال ۱۳۹۵ مرکز آمار تغییرات را برآورد کرد. این برآورد را به سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ اضافه میکنیم و میشود آمار جدیدی که میگویید؛ این عددهایی که کم و زیاد میشود برآوردی بوده که بین سال ۱۳۹۵ تا امسال اضافه شده است. ما یک آمار و یک برآورد داریم که برآورد همیشه از عدد اعلام شده در سرشماری بیشتر است.
ارسال دیدگاه