- 2025-04-30
- 1 بازدید
- 0 دیدگاه
- سلامت
رانندگی زیر سن قانونی تهدیدی جدی برای جامعه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، از ابتدای امسال، نزدیک به 10مورد رانندگی پرخطر کودکان و نوجوانان پسر رسانهای شده که برخی از آنها باعث تصادف شدید و مصدومیت عابران و رانندگان دیگر شده است. افزایش تعداد رانندگان کودک و نوجوان در سالجاری از سوی پلیس گزارش شده و دائم به والدین درباره خطرات قراردادن خودرو در اختیار فرزندان زیر سن قانونیشان هشدار میدهند اما علت افزایش این پدیده عجیب چیست؟
رانندگی یک نوجوان با اتوبوسشهری
روز دوشنبه هشتم اردیبهشت، یک پسر نوجوان در کرمان با اتوبوس شهری در خیابان با سرعت در حال رانندگی بود که پس از چند دقیقه رانندگی پرخطر، در یک خروجی، بهشدت با چند خودرو برخورد کرد و پس از ورود به حریم عابر پیاده، متوقف شد. در ویدئوی 3دقیقهای که یک شهروند گرفته و آن را منتشر کرده است، پسر بین 13تا 15سال و لباس مدرسه به تن دارد. آنطور که مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل شهرداری کرمان گفته است: راننده این اتوبوس برای ثبت ورود و کارت خود، اطراف میدان آزادی ایستاده بود تا مسافر سوار کند که این فرد پشت فرمان مینشیند و حرکت میکند. او یک نوجوان کمتوان ذهنی بوده و از نبود راننده سوءاستفاده کرده است.
مرگ کودکی بهخاطر مانور یک نوجوان
در یکی از رانندگیهای پرخطر نوجوانان در 37روز ابتدای سال، یک کودک قربانی شد. ظهر روز سیزدهم فروردین، سرهنگ احمد کرمی اسد، در اینباره اعلام کرد: حادثهای در محور طبس-گزیک در کیلومتر ۳۳ از مبدأ اسدیه رخ داد که منجر به فوت یک کودک شد. راننده یک پسر 17ساله بدون گواهینامه بوده که در پی تغییر مسیر ناگهانی و مانور فرمان باعث پرتابشدن کودک 8ساله به بیرون خودرو و مرگ او میشود.
رانندگی پسر 12ساله با پراید
در ویدئویی دیگر که در فضای مجازی فراگیر شد و پلیس، چهارم اردیبهشت از روی آن، اقدام به شناسایی و دستگیری فرد متخلف کرد. پسر 12سالهای با پراید در حال رانندگی بود که به 2کودک دیگر برخورد کرد. طبق اعلام سرهنگ تویسرکانی، پلیس راهنمایی و رانندگی، این پسر بچه در حاشیه یکی از شهرستانها بهقصد شوخی و بازی با دیگر کودکان که همگی از اتباع افغانستان بودند، اقدام به حرکت کرده و با کودکی دیگر برخورد میکند.
مکث
والدین مشوق قانونگریزی
رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران: بخش بزرگی از مسئولیت رانندگی پرخطر افراد زیر سن قانونی با والدین است و اگر همکاران ما در پلیس راهنمایی و رانندگی، رانندگان کودک و نوجوان را ببینند، بخشی از تخلف را برای والدین درنظر میگیرند.
همچنین در رانندگی افراد زیر سن18سال که منجر به تصادف شود، در کروکی که پلیس ارائه میدهد، بخشی از قصور متوجه والدین میشود و پس از توقیف خودرو، قاضی در اینباره تصمیم میگیرد.
متأسفانه شاهد هستیم که در بسیاری از موارد والدین، خودشان مشوق فرزند زیر سن قانونیشان در رانندگیکردن هستند و حتی به آنها آموزش غیراصولی رانندگی با خودرو و موتور میدهند؛ درحالیکه افراد زیر سن قانونی نباید هیچ آموزشی در این زمینه ببینند.
درباره اینکه آیا رانندگی کودکان و نوجوانان افزایش داشته یا نه، اگر قانونگذار سن 18سال را برای گرفتن گواهینامه درنظر گرفته قطعا علل منطقی داشته، مانند قدرت تشخیص و کنترل هیجان فرد حین رانندگی که از بروز خطرات جلوگیری میکند.
والدین باید بدانند که رانندگی فرزند کودک و نوجوانشان یک قانونگریزی است نه برتری و مهارتآموزی و اتفاقا یک انگ اجتماعی منفی است.
بیا تو صدا
ارسال دیدگاه