خرید نقدی یا اقساطی؛ کدام به صرفه‌تر است؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، ارزان‌ترین سواری‌های بازار حالا بالای ۶۰۰ میلیون قیمت دارند و بخشی از…

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، ارزان‌ترین سواری‌های بازار حالا بالای ۶۰۰ میلیون قیمت دارند و بخشی از مصرف‌کننده‌های واقعی به‌جای خرید نقدی چاره‌ای جز خرید اقساطی پیدا نمی‌کنند. ایران‌خودرو و سایپا از نیمه دوم دهه ۹۰ و به‌خاطر گپ قابل توجه عرضه و تقاضا تمایلی به فروش اقساطی نشان نمی‌دهند، اما مونتاژکاران برای حفظ جایگاهشان در بازار نسبت فروش اقساطی خودرو رقابت می‌کنند.

چرا خرید اقساطی خودرو افزایش پیدا کرد؟

خودرو‌های میلیاردی ایرانی از تعداد انگشتان یک دست فراتر رفته است. ری‌را که از سوی ایران‌خودرو تولید می‌شود، گران‌ترین سواری داخلی لقب دارد و در بازار آزاد بین یک میلیارد و ۷۰۰ تا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ارزش پیدا کرده است.

قیمت شاهین پلاس سایپا در بازار آزاد به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتومات تیپ ۲ و ۴ نیز بالای یک میلیارد قیمت دارند و به‌تازگی تیپ EF۷ بنزینی سورن پلاس را بالای یک میلیارد به خریداران پیشنهاد می‌دهند. ۲۰۷ اتوماتیک هم در دسته دنا پلاس اتومات و تارا اتومات قرار دارد.

از یک طرف دیگر کف قیمت خودرو صفرکیلومتر در بازار آزاد از مرز ۶۰۰ میلیون عبور کرده و بابت شاهین دنده‌ای و ساینا دنده‌ای بین ۶۱۰ تا ۶۳۰ میلیون طلب می‌کنند. خرید اقساطی خودرو به خاطر همین ارقامی که در بازار اعلام می‌شود، اهمیت پیدا می‌کند.

شیوه فروش خودرو اقساطی توسط خودروسازان

فروش اقساطی خودرو توسط خودروسازان داخلی تقریبا از یک دهه قبل متوقف شده است. افزایش حجم تقاضا در بازار و کاهش عرضه از سوی خودروسازان، بساط فروش اقساطی خودرو را به هم زد و هر از گاهی هم بابت تبلیغات فروش اقساطی ایران‌خودرو و سایپا هشدار داده می‌شود.

ایران‌خودرو و سایپا در سال‌های اخیر فروش اقساطی نداشتند و این مدل عرضه خودرو از سال ۱۴۰۱ به این طرف فقط محدود به مونتاژکاران می‌شود.

بهمن‌موتور، کرمان‌موتور، مدیران‌خودرو و بقیه مونتاژکاران نیز برای عقب نماندن از رقبا و حفظ جایگاه بازار اقدام به فروش اقساطی ماشین‌های چینی می‌کنند و این وسط برخی از شرکت‌ها و نمایندگی‌های خصوصی حاضر به عرضه اقساطی خودرو‌های داخلی هستند.

قیمت خودرو اقساطی چقدر است؟

خرید اقساطی خودرو مثل هر کالا دیگری، قیمت تمام‌شده را برای خریدار بالا می‌برد. کرمان‌موتور در مهر امسال اقدام به فروش اقساطی KMC SR۳ کرد. محصولی که جانشین جک S۳ محسوب می‌شود و از طرف خود کرمان‌موتور به شکل نقدی معادل یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون به‌فروش می‌رسد.

فروش اقساطی KMC SR۳، اما به شکلی است که مثلا خریدار در مرحله پیش پرداخت، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون به حساب کرمان‌موتور واریز می‌کند. چهار مرحله پرداخت دیگر نیز هر سه ماه یکبار با اقساط ۱۵۰ میلیون تومانی طی می‌شود. خریدار به این ترتیب بعد یک سال یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون برای خرید ماشینی که یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون قیمت دارد، هزینه می‌کند.

فروش اقساطی خودرو‌های داخلی توسط شرکت‌ها خصوصی انجام می‌شود. یکی از همین شرکت‌ها کوییک S مدل ۱۴۰۳ را با پیش‌پرداخت تقریبا ۱۵۸ میلیونی به شکل قسطی می‌فروشد. خریدار باید سه ماه بعد در مرحله دوم رقمی نزدیک ۸۶ میلیون تومان دیگر بپردازد. از اینجا به بعد طی ۱۲ تا ۶۰ ماه واریز اقساط ماهانه کلید می‌خورد و اقساط هر ماه بسته به انتخاب دوره بازپرداخت بین هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۲۸ میلیون تومان متغیر خواهد بود.

منبع خبر