خبر خوش/ مسیر تهران – اصفهان ۲ ساعته شد

به گزارش اقتصاد آنلاین ، پروژه‌ای که پانزده سال در پیچ‌و‌خم تامین منابع مالی و تغییر قراردادها گرفتار بود، حالا…

به گزارش اقتصاد آنلاین ، پروژه‌ای که پانزده سال در پیچ‌و‌خم تامین منابع مالی و تغییر قراردادها گرفتار بود، حالا به ایستگاه امید رسیده است. قطار سریع‌السیر تهران–قم–اصفهان که قرار است فاصله میان سه شهر پرجمعیت کشور را به کمتر از دو ساعت برساند، با پیشرفت چشمگیر عملیات زیرسازی در مسیر قم–اصفهان، وارد مرحله‌ای تازه شده است.

پروژه‌ای ۱۵ ساله با چالش‌های بی‌پایان

راه‌آهن سریع‌السیر تهران–قم–اصفهان یکی از مهم‌ترین طرح‌های حمل‌ونقل ریلی ایران است که از سال ۱۳۸۹ آغاز شده و تاکنون مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.

این پروژه به‌دلیل مشکلات مالی، تغییر در قراردادهای بین‌المللی و ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، بارها متوقف شده اما هم‌اکنون با رفع بخش بزرگی از معارضات و پیشرفت قابل‌توجه عملیات، در مسیر تکمیل قرار گرفته است.

پیشرفت ۷۵ درصدی در محور قم–اصفهان

به گفته علیرضا صلواتی، مجری پروژه، تاکنون ۷۵ درصد از زیرسازی مسیر ۲۴۵ کیلومتری قم–اصفهان انجام شده، بیش از ۵۰ درصد ابنیه بتنی احداث و ۸۵ درصد معارضات نیز برطرف شده است.

او افزود: در مجموع، ۷۵ درصد از کل عملیات سنگین زیرسازی محور به پایان رسیده و مسیر برای آغاز روسازی و ریل‌گذاری آماده است.

چشم‌انداز بهره‌برداری تا پایان دولت چهاردهم

صلواتی تأکید کرد: اگر مشکلات مالی و تعاملات بانکی میان ایران و چین حل شود، امکان بهره‌برداری از پروژه تا پایان دولت چهاردهم وجود دارد.

به گفته او، در صورت تأمین منابع مالی، تکمیل پروژه شامل ۳۰ درصد باقی‌مانده زیرسازی، اجرای روسازی، نصب سیستم‌های سیگنالینگ و برق، احداث ایستگاه‌های مسافری و تجهیز ناوگان در دو تا سه سال آینده عملی خواهد شد.

هزینه ۲۴ میلیارد یوانی و ورود بخش خصوصی

بر اساس اعلام مجری طرح، تاکنون حدود ۴ میلیارد یوان برای اجرای پروژه هزینه شده و برای تکمیل آن به ۲۰ میلیارد یوان دیگر نیاز است.

برنامه‌ریزی شده که ۱۰ میلیارد یوان توسط دولت و ۱۰ میلیارد یوان از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استان‌های قم و اصفهان تأمین شود.

۸ میلیون مسافر در سال نخست بهره‌برداری

برآوردها نشان می‌دهد با آغاز بهره‌برداری، سالانه حدود ۸ میلیون مسافر تنها در سال اول با این قطار سریع‌السیر جابه‌جا خواهند شد.

صلواتی می‌گوید: اکنون ۹۸ درصد مسافران میان سه شهر تهران، قم و اصفهان از جاده استفاده می‌کنند که موجب افزایش مصرف سوخت، آلودگی هوا و تصادفات می‌شود. با راه‌اندازی این خط، سفرها ایمن‌تر و سریع‌تر خواهد شد و ترافیک جاده‌ای به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

گامی به سوی اتصال شبکه ریلی پرسرعت ایران

این پروژه، علاوه بر کاهش زمان سفر و مصرف سوخت، نقش مهمی در تکمیل کریدورهای شمال–جنوب و شرق–غرب کشور دارد. به گفته صلواتی، ورود فناوری قطارهای پرسرعت به ایران زمینه‌ساز بومی‌سازی دانش فنی و ایجاد زیرساخت برای اتصال بیش از ۱۰ استان کشور به شبکه ریلی پرسرعت در افق ۱۰ ساله خواهد بود.

از جمله این مسیرها می‌توان به تهران–مشهد، تهران–تبریز، اصفهان–شیراز، قم–اراک، شیراز–بوشهر و بندرعباس اشاره کرد که بخش بزرگی از مناطق پرجمعیت کشور را به هم متصل خواهند کرد.

حرکت به‌سوی آینده‌ای پرسرعت

مجری پروژه در پایان اظهار کرد: «با روند کنونی، امیدواریم ایران نیز به جمع کشورهای دارای فناوری قطارهای پرسرعت بپیوندد. کشورهایی چون عربستان، ترکیه و عراق در حال بهره‌برداری از خطوط پرسرعت هستند و ایران با سابقه طولانی در حوزه ریلی، نباید از این مسیر عقب بماند.»

منبع خبر