تلاش اپل برای کسب حق پخش مسابقات فرمول 1 در آمریکا؛‌‌ به دنبال موفقیت فیلم F1

به نظر می‌رسد اپل در آستانه کسب حق پخش مسابقات فرمول 1 برای بینندگان آمریکایی از سال آینده میلادی است.…
تلاش اپل برای کسب حق پخش مسابقات فرمول 1 در آمریکا؛‌‌ به دنبال موفقیت فیلم F1

به نظر می‌رسد اپل در آستانه کسب حق پخش مسابقات فرمول 1 برای بینندگان آمریکایی از سال آینده میلادی است. این امتیازها در حال حاضر در اختیار شبکه ESPN قرار دارد، اما ظاهراً اپل آماده پرداخت مبلغی بسیار بیشتر از چیزی است که ESPN حاضر به پرداخت آن بوده است.

اپل به دنبال کسب حق پخش مسابقات فرمول 1 در آمریکا

این قرارداد، سومین همکاری اپل در زمینه پخش مسابقات ورزشی از طریق استریم خواهد بود، هرچند این شرکت هنوز وارد پخش رقابت‌های NFL نشده است؛ رقابت‌هایی که بی‌تردید پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیونی در ایالات متحده محسوب می‌شوند.

اپل قبلا با فیلم سینمایی F1 در ژانر مسابقات اتومبیل‌رانی به موفقیت بزرگی در گیشه دست یافت و اکنون به نظر می‌رسد قصد دارد تمرکز بیشتری بر این رشته ورزشی داشته باشد و احتمالاً به‌زودی توافق‌نامه‌ای برای پخش رقابت‌های فرمول یک امضا خواهد کرد.

این شرکت فناوری در حال حاضر محتمل‌ترین گزینه برای کسب امتیاز پخش مسابقات فرمول یک در ایالات متحده شناخته می‌شود. در حال حاضر، این امتیازها در اختیار ESPN، زیرمجموعه شرکت دیزنی، قرار دارد. اپل پیشنهادی با ارزش حداقل 150 میلیون دلار برای هر سال جهت پخش این مسابقات از سال 2026 ارائه کرده است. منابع آگاه از روند مذاکرات می‌گویند ESPN قصد ندارد با این پیشنهاد رقابت کرده یا مبلغ آن را افزایش دهد.

در صورتی که تغییر غیرمنتظره‌ای در لحظه آخر رخ ندهد، به‌نظر می‌رسد اپل؛ که در حال حاضر امتیاز پخش شماری از مسابقات لیگ برتر بیسبال و تمامی دیدارهای لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکا (MLS) را در اختیار دارد، در سال آینده سومین قرارداد پخش ورزشی خود را نیز نهایی خواهد کرد.

نمایندگان اپل و ESPN از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده‌اند. همچنین شرکت فرمول 1 و مالک آن یعنی گروه رسانه‌ای لیبرتی مدیا، هنوز در این باره صخبتی نکرده‌اند. پیش‌تر، روزنامه فایننشال تایمز به علاقه‌مندی اپل به فرمول یک اشاره کرده بود و رسانه Puck نیز مبلغ پیشنهادی این شرکت را گزارش داده است.

فرمول 1 به‌طور سنتی بیشتر در خارج از ایالات متحده محبوبیت داشته و در داخل آمریکا تقریبا ناشناخته بوده است. اما این روند از سال 2019 و با پخش مجموعه مستند Drive to Survive از نتفلیکس  تغییر کرد و اکنون ESPN گزارش می‌دهد که میانگین مخاطبان هر مسابقه فرمول یک به حدود 1.3 میلیون نفر رسیده که بیش از دو برابر آمار سال 2018 است.

با این حال، ESPN که گفته می‌شود برای امتیاز فعلی سالانه حدود 85 میلیون دلار پرداخت می‌کرد، ظاهرا تصمیم گرفته منابع مالی خود را در مسیرهای دیگری صرف کند. همچنین قابل‌توجه است که نتفلیکس، که در سال 2022 به بررسی احتمال خرید امتیاز فرمول یک پرداخته بود، در این دور از مزایده فعالیت پررنگی از خود نشان نداده است. دیگر متقاضیان نیز اشتیاق چندانی به رقابت نداشته‌اند.

در این میان، اپل که در پروژه‌های رسانه‌ای خود چندان نگران هزینه‌کرد نیست، همچنان در حال گسترش حضور در دنیای ورزش حرفه‌ای است. هرچند هنوز در زمینه کسب امتیاز پخش مسابقات NFL محبوب‌ترین برنامه تلویزیونی در آمریکا سرمایه‌گذاری نکرده است.

منبع خبر

بیا تو صدا