بررسی فیلمِ کمدی «تاکسیدرمی» نخستین ساخته سینمایی محمد پایدار | آقای شکارچی در تله

سما بابایی | «تاکسیدرمی» به کارگردانی محمد پایدار یکی از فیلم‌های بخشِ مسابقه‌ی جشنواره‌ی امسال است. فیلمی کمدی، اما متفاوت…
بررسی فیلمِ کمدی «تاکسیدرمی» نخستین ساخته سینمایی محمد پایدار | آقای شکارچی در تله

سما بابایی | «تاکسیدرمی» به کارگردانی محمد پایدار یکی از فیلم‌های بخشِ مسابقه‌ی جشنواره‌ی امسال است. فیلمی کمدی، اما متفاوت با فیلم‌هایی که در این سال‌ها به اسمِ کمدی‌ روانه‌ی پرده‌ی سینماها شده است، فیلمی که در آن خبری هم از شوخی‌های جنسی و کنایه‌های جنسیت‌زده نیست.

به گزارش فیلم‌نیوز، داستان فیلم «تاکسیدرمی» در روزهای انقلاب می‌گذرد و داستان سه شکارچی با بازی مجید صالحی، حسن معجونی و هادی کاظمی را روایت می‌کند که ماموریت دارند تا یک گوزنِ زرد ایرانیِ در حال انقراض را شکار کنند. ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم، نامِ یکی از این شکارچی‌ها «عبدالرضا پهلوی» است؛ برادرِ ناتنی محمدرضا شاه. این نوشتار، نگاهی کوتاه به این فیلم دارد.

«تاکسیدرمی» یکی از کمدی‌های راه یافته به جشنواره چهل و سوم است که مورد استقبال مخاطبان و منتقدان قرار گرفته است.«تاکسیدرمی» به لحاظ فیلمنامه و کارگردانی اثر قابل اعتنایی است.

درباره‌ کارگردان | محمد پایدار که پیش‌تر به عنوانِ کارگردانِ فیلم کوتاه شناخته می‌شد، حالا با تاکسیدرمی نخستین تجربه‌ی خود را در سینمای بلند رقم زده است و آن‌قدر جسارت به خرج داده است که کارگردانی یک فیلمِ کمدی (آن هم نه آثاری شبیه به آن‌چه تاکنون حسابِ خود را پس داده‌اند که اثری با موضوعی متفاوت) را برعهده بگیرد. فیلم‌های کوتاه او معمولا داستان‌هایی پرکشش داشتند و توانستند از جشنواره‌های مختلف، جوایزی را به دست آورند.  نمونه‌اش  «نوشابه مشکی» که جوایز بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از نگاه مخاطبان را در سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران دریافت کرد.«پایدار» در تاکسیدرمی، در ژانر کمدی، رویکردی تازه پیش گرفته است. این فیلم صرفاً به دنبال خنداندنِ تماشاگر نیست و سعی کرده از دلِ فانتزی و طنزِ ماجرا،  به موضوعات تاریخی، اجتماعی و زیست‌محیطی نیز نیم‌نگاهی داشته باشد. او از زاویه‌ای متفاوت داستانِ خود را بیان می‌کند که نشان از تجربه‌‌گرایی کارگردانِ سی‌وچند ساله دارد. همین موضوع این امیدواری را ایجاد می‌کند که شاهدِ حضورِ کارگردانی تازه‌نفس در سینمای ایران خواهیم بود. «پایدار» با خلق فضایی متفاوت، ضمن ارائه‌ی لحظات سرگرم‌کننده، دغدغه‌های خود را هم بیان کرده است . توجه ویژه‌ی او به جزییات و فضاسازی‌ به همراه جلوه‌های ویژه‌ی قابلِ اعتنا،  «تاکسیدرمی» را فیلمی قابلِ دفاع کرده است. نمی‌توان در بررسی فیلم از این نکته نیز گذشت که فیلم‌برداری در فضاهای طبیعی و جنگلی، چالش‌های خاص خود را دارد و کارگردان آزمونِ سختی در پیش داشته که از آن موفق بیرون آمده است.

«تاکسیدرمی» یکی از کمدی‌های راه یافته به جشنواره چهل و سوم است که مورد استقبال مخاطبان و منتقدان قرار گرفته است.بازی مجید صالحی یکی از نقاط قوت فیلم «تاکسیدرمی» است.

درباره‌ بازیگران | مجید صالحی، حسن معجونی و هادی کاظمی. این سه نفر اصلی‌ترین بازیگرانِ فیلمِ پایدار هستند و همین می‌تواند برای مخاطب، نویدبخش لحظاتی جذاب و تأثیرگذار باشد. این ترکیبِ سه‌نفره‌، یکی از نقاط قوت تاکسیدرمی است، آنان ریتم، کنش و هماهنگی خاصِ یک اثرِ کمدی را به خوبی درک و رعایت کرده‌اند و البته جز این هم انتظاری از بازیگرانی نیست که در طول سال‌های فعالیت خود علاوه بر بازی در آثار کمدی فراوان، نشان داده‌اند که توانایی ایفای نقش‌های متفاوت‌تر را نیز دارند.در این میانِ بار اصلی بر دوشِ «مجید صالحی» است. او اگرچه  قبل‌تر به عنوان بازیگری کمدی شناخته می‌شد؛ اما در این سال‌ها نقش‌های جدیِ ماندگاری را از خود به یادگار گذاشته است و حالا در «تاکسیدرمی» رجعتی دوباره به سینمای کمدی داشته است. او با گریمی متفاوت، نقش «عبدالرضا پهلوی» را ایفا می‌کند  و در کنار حسن معجونی و هادی کاظمی، ترکیبی هماهنگ را شکل داده‌اند که لحظاتی سرخوشانه را برای مخاطب ایجاد می‌کند. آناهیتا درگاهی و فرزین محدث، دیگر بازیگرانِ این فیلم هستند.

«تاکسیدرمی» یکی از کمدی‌های راه یافته به جشنواره چهل و سوم است که مورد استقبال مخاطبان و منتقدان قرار گرفته است.فضای کمدی فیلم «تاکسیدرمی» یکی از نکات برجسته و برگ برنده فیلم است.

برگ برنده | تاکسیدرمی فراتر از یک کمدی معمولی است؛ این فیلم با بهره‌گیری از ساختاری طنز، مضمونِ مهمی را بیان می‌کند. این مسئله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که به این نکته توجه کنیم که سینمای ایران همواره در ژانر کمدی با چالش‌هایی روبه‌رو بوده و حالا تاکسیدرمی ترکیب موفقی از طنز، درام و پیام‌های اجتماعی ارائه می‌دهد. اما جدای از فیلم‌نامه، فضای فانتزی «تاکسیدرمی»  به‌خصوص جلوه‌های ویژه‌ی اثر یکی از نقاط قوتِ آن است و نشان‌دهنده‌ی تلاش تیم سازنده برای ارائه فیلمی متفاوت.

احتمال موفقیت | انتظار می‌رود که تاکسیدرمی در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۳ یکی از آثار برجسته باشد و علاوه بر جذب تماشاگران، مورد توجه منتقدان نیز قرار گیرد.  این فیلم فرصتی است برای محمد پایدار در عرصه‌ی فیلمِ سینمایی بلند، چرا که در اولین اثرش با پرداخت خلاقانه به موضوعی تاریخی در بستر کمدی موفق عمل کرده است.

فیلم «تاکسیدرمی» در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر در سانش چهارم برای اصحاب رسانه به نمایش  درآمد.

منبع خبر