- 2025-10-09
- 6 بازدید
- 0 دیدگاه
- دنیای خودرو
اولین خودروی الکتریکی فراری سال آینده میآید؛ با سرعت بالا و طراحی جانی آیو
منتظر اولین خودروی الکتریکی فراری با طراحی جانی آیو باشید. صدا در خودروها موضوع پیچیدهای است. برخی خودروها به دلیل صدای بلندشان جذاب هستند و برخی دیگر به دلیل سکوت فوقالعادهای که ارائه میدهند مورد تحسین قرار میگیرند. تنها تعداد معدودی از خودروها میتوانند هر دو ویژگی را همزمان داشته باشند. در حال حاضر، تنها هیوندای آیونیک 5 N موفق شده هر دو ویژگی را ارائه دهد، اما اگر به وعدههای فراری درباره نخستین خودرو برقیاش اعتماد کنیم، به زودی شاهد ورود یک گزینه جدید خواهیم بود.
اولین خودروی الکتریکی فراری با طراحی جانی آیو
در رویدادی که در مقر شرکت در مارانلو، ایتالیا برگزار شد، فراری جزئیات دقیقتری درباره نخستین خودرو الکتریکی خود با نام Elettrica ارائه کرد که قرار است سال آینده میلادی بهطور کامل رونمایی شود. ما هنوز چند جزئیات کلیدی، مانند طراحی ظاهری آن را در اختیار نداریم، اما در گفتگو با مهندسان این خودرو، برخی از اطلاعات آن فاش شده است.
قدرت یک معیار کلیدی برای هر خودروی فراری است و Elettrica میزان زیادی از آن را در اختیار دارد. چهار موتور الکتریکی، هر کدام برای یک چرخ، مجموعاً بیش از 1000 اسب بخار تولید میکنند. این قدرت نزدیک به توان ابرخودروی جدید F80 فراری است، اما در دوران خودروهای برقی با قدرت 2000 اسب بخار، خروجی Elettrica چندان شگفتآور به نظر نمیرسد.
طراحی چهار موتور Elettrica به سیستمهای کنترل کشش و پایداری اجازه میدهد تا توان هر چرخ را بهطور مستقل تنظیم کنند و بیشترین چسبندگی را فراهم سازند، بدون اینکه به موتورهای یک یا دوگانه با دیفرانسیل وابسته باشد. Elettrica همچنین میتواند هر چرخ عقب را بهطور مستقل هدایت کند.
در نهایت، Elettrica از سیستم تعلیق فعال بهره خواهد برد که نخستین بار در SUV پوروسانگو معرفی شد و در ابرخودروی F80 نیز استفاده میشود. کمکفنرهای فراری جایگزین شیرها و روغن سنتی با یک موتور الکتریکی شدهاند که مقاومت ایجاد میکند. این بدان معناست که میزان دمپینگ و ارتفاع خودرو میتواند بهطور مستقل در هر گوشه بهصورت آنی تنظیم شود. بندتو وینا، مدیرعامل فراری، گفت که تمامی این فناوریها منجر به خلق خودرویی برقی خواهد شد که تجربه رانندگی منحصر به فردی ارائه میدهد: «ما میخواهیم نشان دهیم که قادر هستیم هر فناوری را به شیوهای بینظیر به کار بگیریم.»
یکی از عوامل کلیدی در این مسیر، صدای منحصر به فرد است. مهندسان فراری میدانستند که باید نوعی همراه صوتی برای Elettrica خلق کنند، اما این صدا باید واقعی باشد. فراری راهحلی مشابه با پورشه برای تایکان ارائه کرده، اما به شیوهای نوآورانه آن را پیادهسازی میکند. در تایکان، پورشه صداهای اجزای الکتریکی خودرو را نمونهبرداری و بازترکیب میکند. برای Elettrica، فراری درون محفظه موتورهای عقب یک شتابسنج نصب کرده است. این حسگر تشدید هارمونیک را دریافت کرده و آن را از طریق یک تقویتکننده دیجیتال اجرا میکند تا صدایی ایجاد شود که مستقیماً از موتورهای عقب سرچشمه میگیرد.
مدیران فراری هنوز ظاهر این خودرو را به کسی نشان ندادهاند، اما به نظر میرسد که شکل و طراحی متفاوتی نسبت به سایر فراریها خواهد داشت. دلیلش آن است که فراری برای نخستین بار با LoveFrom همکاری میکند، شرکتی که توسط جانی آیو پس از ترک اپل در 2019 تأسیس شد و سپس به OpenAI به قیمت 6.5 میلیارد دلار فروخته شد.
LoveFrom تاکنون روی پروژههای متعددی کار کرده، اما این نخستین خودروی آنها خواهد بود. بنابراین هرچند هیچ سرنخی از سبک بصری Elettrica در اختیار نداریم، اما میتوان حدس زد که احتمالاً حس مینیمالیستی با الهام از آثار قبلی آیو و کلکسیون خودروهای شخصی او، که شامل خودروهای کلاسیک بریتانیایی است، ارائه خواهد کرد.
آنچه میدانیم این است که Elettrica چهار در و چهار صندلی خواهد داشت. بنابراین این یک خودروی اسپرت واقعی نخواهد بود و بیشتر بین گرند تورر و SUV قرار میگیرد. با بردی بیش از 530 کیلومتر، این خودرو برای سفرهای طولانی نیز مناسب خواهد بود. این برد از باتری 122 کیلوواتساعتی حاصل میشود که به 15 ماژول تقسیم شده و هر ماژول شامل 14 سلول NMC pouch است. سلولها ابتدا از SK On تأمین میشوند، اما فراری تصریح کرده که به این تأمینکننده محدود نیست.
این شرکت امیدوار است طراحی و شیمی باتری در طول سالها تکامل یابد و نسخهای از آن برای دههها در دسترس باشد. این در نهایت یک فراری است، ماشینی که انتظار میرود با گذر زمان ارزشمندتر شود. این چالشی است که سایر تولیدکنندگان خودروهای برقی لوکس هنوز با آن مواجه هستند.
آیا فراری میتواند خودروی برقی واقعاً جذاب و لوکس تولید کند؟ حضور نام جانی آیو قطعاً به این امر کمک میکند. باید تا اوایل سال آینده میلادی منتظر بمانیم تا ببینیم ظاهر و صدای آن چگونه خواهد بود.
ارسال دیدگاه