اما و اگرهایی پیرامون اختصاص یک سالن در ایام جشنواره به یک رسانه مکتوب برای اکران فیلم‌های این رویداد | پشت پرده چه خبر است؟ پای چه رانتی در میان است؟

اخیرا ویدیویی در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه یکی از رسانه‌ها در ایام جشنواره فجر با هماهنگی روابط‌عمومی…
اما و اگرهایی پیرامون اختصاص یک سالن در ایام جشنواره به یک رسانه مکتوب برای اکران فیلم‌های این رویداد | پشت پرده چه خبر است؟ پای چه رانتی در میان است؟

اخیرا ویدیویی در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه یکی از رسانه‌ها در ایام جشنواره فجر با هماهنگی روابط‌عمومی  وستاد برگزاری جشنواره، سالنی در اختیار داشته و میزبان صاحبان قلم و اصحاب رسانه بوده است؛ اتفاقی عجیب که ابهاماتی به همراه دارد. مسئله اول اینکه روابط‌عمومی جشنواره فجر برچه اساسی چنین امکانی را برای یک رسانه قائل شده است و آیا هر رسانه‌ای بخواهد می‌تواند در طول جشنواره برای خودش یک سالن داشته باشد و هرکس را می‌خواهد برای اکران خصوصی دعوت کند؟ و مسئله بعدی اینکه در این صورت صدور کارت برای سینمای رسانه و بلیت‌فروشی برای سینماهای مردمی چه معنایی خواهند داشت؟

به گزارش فیلم‌نیوز، روز یکشنبه 28 بهمن ویدئویی توسط یکی از رسانه‌های چاپی منتشر شد مبنی بر اینکه در ایام جشنواره چند روزی صمیمانه میزبان صاحبان قلم و رسانه بوده است و آن را معاشرتی صمیمانه خوانده است.

اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که بین این رسانه با سایر رسانه‌های چاپی و غیرچاپی چه تفاوتی وجود دارد؟ آیا هر رسانه‌ای دست‌به‌جیب شود می‌تواند سالنی در اختیار بگیرد و هرکس را که دلش بخواهد مهمان فیلم‌های جشنواره کند یا رسانه مورد نظر به دلیل  داشتن رانتی خاص از این امتیاز بهره‌مند شده است؟

یعنی انقدر راحت می‌توان با روابط‌عمومی جشنواره هماهنگ کرد و سالنی در اختیار گرفت و فیلم‌های جشنواره را به شکل اختصاصی برای یک رسانه و مخاطبان و مهمانان آن اکران کرد؟ اگر با پرداخت هزینه، هر رسانه بتواند از چنین امکانی برخوردار شود، یعنی ممکن است سال آینده به تعداد رسانه‌ها سالن اختصاصی داشته باشیم؟

فیلم‌های جشنواره فجر به شکل اختصاصی برای یک روزنامه به نمایش درآمد.جدول اکران فیلم‌های جشنواره که به شکل اختصاصی برای یک روزنامه به نمایش درآمد.

اینکه یک رسانه برای تبلیغات خودش در طول سال سالنی در اختیار بگیرد و برای یک یا چند فیلم تبلیغ کند مشکلی نیست؛ خیلی هم خوب است اما همه می‌دانیم که سازوکار جشنواره فجر با سایر زمان‌های سال فرق می‌کند. خیلی‌ها با وجود علاقه‌ زیادی که به تماشای فیلم‌ها دارند پشت درهای بسته می‌مانند. در این صورت عجیب است که یک رسانه برای خودش سالنی در اختیار بگیرد و از معاشرت‌های حرفه‌ای با اهالی فرهنگ و رسانه صحبت به میان بیاید.

حال باید این شفاف سازی انجام شود که چرا مابقی رسانه‌ها از این حق برخوردار نبودند و اگر این مساله یک روال طبیعی و قانونی است چرا در این رابطه اطلاع رسانی انجام نشد تا هر رسانه‌ای که شرایطش را دارد بتواند میزبان مهمانان خود و صاحبان فیلم‌ها باشد؟ نکته آخر اینکه براساس چه ساز و کاری این امتیاز به یک رسانه مکتوب داده شده است.

این رسانه مکتوب که اخیر بخش عهده‌ای از سهامش به یک هلدینگ واگذار شده  از 16 تا 24 بهمن ماه در سینما گالریا میزبان مخاطبان، مهمانان و صاحبان فیلم‌ها برای اکران فیلم‌های چهل و سومین جشنواره فیلم فجر بود.

منبع خبر