از رشد منابع تا تحول دیجیتال

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی قرض‌الحسنه، با حضور دکتر «غلامرضا فتحعلی» مدیرعامل، جمعی از مدیران و…
از رشد منابع تا تحول دیجیتال

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی قرض‌الحسنه، با حضور دکتر «غلامرضا فتحعلی» مدیرعامل، جمعی از مدیران و کارکنان ادارات پشتیبانی سراسر کشور، همایش معاونت پشتیبانی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برگزار شد.

دکتر «غلامرضا فتحعلی» مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این همایش با بیان اینکه منابع بانک در پایان ۹ ماهه امسال به ۴۰۵ همت رسیده، اظهار داشت: این رقم نشان از رشد ۴۷ درصدی منابع بانک نسبت به ابتدای امسال دارد، در این مدت بانک ۱۲۷ درصد از بودجه سالانه را پوشش داده است.

وی با اشاره به رتبه هشتم بانک در میزان منابع در شبکه بانکی کشور، خاطرنشان ساخت: بانک در تراز استانداردهای جهانی عمل می‌کند، نرخ مطالبات غیرجاری بانک حتی کمتر از میانگین جهانی، ۰.۵ درصد شده، سرمایه بانک نیز به ۱۵ همت رسیده است، همچنین عملکرد بانک در حوزه پرداخت تسهیلات باعث اعتماد مردم و ثبت شاخص‌های استاندارد برای بانک شده است.

به گفته مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال جاری حدود ۲ میلیون فقره افتتاح حساب و بیش از ۲ میلیون فقره پرداخت تسهیلات به صورت غیرحضوری انجام شده، همچنین ۴ میلیون مشتری بانک توسط هوش مصنوعی اعتبارسنجی شده‌اند.

فتحعلی با بیان اینکه مفهوم قرض‌الحسنه و کار ویژه بانک در قرآن ذکر شده، اظهار داشت: به همین دلیل کارکنان این بانک اجر معنوی دارند، نگاه بانک نیز به معیشت کارکنان و توجه به کرامت انسانی آن‌هاست تا بتوانند در بهترین شرایط به وظایف خود عمل کنند.

وی با اشاره به شاخص‌های اقتصادی کشور، گفت: همگام با تحولات نیاز است خطوط کسب‌وکاری بانک تغییر یابد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با اشاره به لزوم تقویت خدمات غیرحضوری با تحولات فناوری، خاطرنشان ساخت: سیستم‌های هوش مصنوعی بسیاری از وظایف انسانی را با دقت و سرعت بیشتری انجام دهند. بر اساس یک گزارش، بهره‌وری سازمان‌ها با استفاده از هوش مصنوعی تا ۴۰ درصد افزایش یافته و همزمان، خطای انسانی تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است همچنین دولت‌ها سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰، بازار هوش مصنوعی به ۱.۸ تریلیون دلار برسد.

فتحعلی با تأکید بر اینکه با توجه به تحولات سریع اقتصادی و تغییر مدل‌های کسب‌وکار در عصر دیجیتال و متاورس، بانک‌ها ناگزیر به بازنگری در استراتژی‌های خود هستند، خاطرنشان ساخت: در همین راستا تدوین برنامه جامع راهبردی بانک، شامل طرح کسب‌وکار، طرح عملیاتی و طرح مالی تا پایان اسفند به پایان می‌رسد و از سال آینده در یک بازه زمانی ۳ ساله اجرا خواهد شد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه وجه تمایز این بانک با بانک‌های تجاری در سپرده سرمایه‌گذاری است، خاطرنشان ساخت: فعالیت تخصصی بانک در حوزه قرض‌الحسنه مزیت رقابتی آن است چرا که قیمت تمام شده پول را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه هدف یک بنگاه اقتصادی کسب ثروث و ارزش‌آفرینی برای سهامدارن و همه ذینفعان است، اظهار داشت: در طرح عملیاتی برنامه جامع راهبردی، بانک در تلاش است با بازنگری در ساختار سازمانی، فرآیندها و سیستم ها و روش‌ها ارزش افزوده خدمات خود را افزایش دهد.

فتحعلی با تأکید بر اینکه برای موفقیت در اجرای برنامه جامع راهبردی توانمندسازی نیروی انسانی و آموزش سواد مالی ضروری است، تصریح کرد: برنامه جامع راهبردی بر محور اصلی توسعه خطوط کسب‌وکار جدید با هدف شناخت دقیق نیازها، رفتارها و دغدغه‌های مشتریان و ارائه محصولات و خدمات شخصی‌سازی‌شده متمرکز است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اضافه کرد: در برنامه جامع راهبردی، اولین عنصر کلیدی، طرح کسب‌وکار است، در این مدل، تمرکز اصلی بر روی شناسایی مشتریان هدف، محصولات و خدمات مناسب و کانال‌های توزیع است که در همین راستا بانک در تلاش است با ورود به ارز و ایجاد شعب ارزی در حوزه قرض‌الحسنه سبد محصولات خود را کامل‌تر کند.

وی افزود: به‌عبارت دیگر، بانک به دنبال این است تا با شناسایی گروه‌های مشتریان، محصولات مورد نیاز آن‌ها و بهترین محل ارائه خدمات، به عنوان یک سازمان جامع ارائه‌دهنده خدمات بانکی و مالی باشد.  

فتحعلی با بیان اینکه بانک‌ها از سه کانال اصلی برای ارائه خدمات به مشتریان استفاده می‌کنند، اظهار داشت: یکی از این کانال‌ها، بانکداری الکترونیک است که شامل خدمات متنوعی از جمله درگاه‌های پرداخت الکترونیک می‌شود. این خدمات به مشتریان امکان می‌دهند تا به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته به حساب‌های خود دسترسی داشته باشند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: با این حال، بانکداری دیجیتال به عنوان نسل بعدی بانکداری، فراتر از بانکداری الکترونیک است. بانکداری دیجیتال بر پایه فناوری‌های نوین و پرداخت‌های موبایلی بنا شده است و به مشتریان امکان تعاملات گسترده‌تر و شخصی‌سازی‌شده‌تری را می‌دهد.

وی با بیان اینکه تعداد مشتریان بانک نزدیک به ۲۰ میلیون نفر است، خاطرنشان ساخت: با توجه به پیشرفت‌های فناوری، برخی معتقدند شعب فیزیکی باید به طور کامل حذف شوند، در حالی که عده‌ای دیگر بر تغییر رویکرد شعب تاکید دارند.

فتحعلی اضافه کرد: بانک در برنامه جامع راهبردی در تلاش است خدمات پایه بانکی به گروه مشتریان بانکداری خرد و اجتماعی را در قالب بانکداری دیجیتال ارائه دهد تا شعب به سوپرمارکت‌های مالی تبدیل شوند.

وی با تأکید بر اینکه بانک به دنبال دریافت مجوز برای ارائه خدمات متنوع بانکی و مالی به شرکت‌ها و کسب‌وکارهاست، تصریح کرد: در برنامه جامع راهبردی شعب به عنوان مراکز ارائه خدمات مالی جامع‌تر تبدیل می‌شوند؛ به این ترتیب، علاوه بر خدمات پایه که به راحتی قابل ارائه در بستر دیجیتال هستند، می‌توان طیف وسیعی از خدمات تخصصی را به صورت حضوری و با رویکردی مشابه سوپرمارکت‌های مالی به کسب‌وکارهای خرد و شرکت‌ها ارائه داد.

منبع خبر